1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a súlyos értelmi fogyatékosok pedagógiájába

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 187 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 330 példányban. Tankönyvi száma: J12-74.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjaink rohamos fejlődése szükségessé tette, hogy a súlyos értelmi fogyatékosok Önállóvá váló pedagógiájáról ismereteinket összefoglaljuk. Az imbecillisek pedagógiája még a kialakulás stádiumában... Tovább

Előszó

Napjaink rohamos fejlődése szükségessé tette, hogy a súlyos értelmi fogyatékosok Önállóvá váló pedagógiájáról ismereteinket összefoglaljuk. Az imbecillisek pedagógiája még a kialakulás stádiumában van. Folyik az alapvető tapasztalatok összegyűjtése, kipróbálása, a különféle kérdéscsoportok rendszerezése, egyes kérdések kísérletes vizsgálata, a sajátos elméleti rendszer felvázolása (H. Bach).

Hazánkban a hatvanas évek eleje óta kísérleti jelleggel különválasztottan nevelik a súlyos értelmi fogyatékos tanulókat több nevelőotthonos iskolában. A jegyzetben ezen előremutató, eredményes kísérletek tapasztalataira építek elsősorban. Ugyanakkor szeretném bemutatni a legérdekesebb külföldi törekvéseket is.

Munkám létrejöttében nagy szerepük van egykori kiváló tanáraimnak, különösen Berényi Ferencnek és Bárczi Gusztávnak, akik a súlyos értelmi fogyatékosok nevelésével megismertettek. Tisztelettel emlékezem Viliam Gano-ra, kinek ösztönzése, felmérhetetlen értékű baráti tanácsa számos kérdés megoldásához juttatott. Őrizzék emléküket e hálás sorok is!

A foglalkoztató iskolai kísérletek elméleti és gyakorlati kérdéseit kidolgozó és az iskolákat irányító kollégáknak is különös köszönettel tartozom: Gémesy Tiborné, Essősy József, Hegyháti Alajos, Kovács István, Maitz János és Tarnai Ottó igazgató kartársak a legmesszebbmenő segítséget nyújtották e munka létrejöttéhez tanácsaikkal, egyes esetekben még a készülő kézirat átolvasásával, bírálatával is. - Számtalan értékes gondolathoz vezettek el a kísérletező iskolák tanárai. Fogadják érte e helyen is köszönetemet!

Része van e munka létrejöttében tanszékvezetőmnek és az "Értelmi fogyatékosok pedagógiája" tanszéki csoport munkatársainak. Köszönet illeti őket azért az igazi együttérző, kollegiális segítségért, melyet a problémák megoldásához adtak! Vissza

Tartalom

I. A súlyos értelmi fogyatékos tanulók nevelésének általános kérdései 4
1. Az elkülönített nevelés előzményei, kialakulása 6
2. Nevelési célok és feladatok 11
A) A célmeghatározás szükségessége 11
B) Kísérlet a súlyos értelmi fogyatékosok társadalmi helyzetének jellemzésére 12
C) Az imbecillisek nevelhetősége, képezhetősége 14
D) A cél elemzése 16
E) Nevelési és oktatási feladatok 20
a) A beszédkészség kialakítása és fejlesztése 21
b) A mozgások fejlesztése 21
c) A megismerő tevékenység fejlesztése 21
d) A közösségileg jelentős magatartásmódok kialakítása 22
e) Az önkiszolgálásra és önállóságra nevelés 22
f) Felkészítés a folyamatos munkavégzésre 23
3. A súlyos értelmi fogyatékosok nevelésének sajátos vonásai 23
4. Az iskolai foglalkoztatás területei, szerkezeti felépitése 26

II. A környezet megismertetése 35
1. A foglalkozások célja és feladatai 35
2. A környezet megismertetésének főbb területei, anyaga 38
3. Az oktatás folyamatának egyes kérdései 40
A) Az oktatás feltételei 40
B) Az ismeretek nyújtása és gondolati feldolgozása 42
C) Megszilárdítás és alkalmazás 46
D) Az ismeretek ellenőrzése 50
4. A környezetismereti foglalkozások típusai, felépítése 50

III. A beszédkészség kialakítása, fejlesztése 52
1. A beszédmegértés biztosítása 53
2. A szókincs gyarapítása, a kiejtés fejlesztése 55
3. A nyelvtanilag helyes beszédre nevelés kérdései 57
4. A beszédhibák javítása 59

IV. Az önálló játéktevékenységre nevelés 61
1. A játékra nevelés feladatai 65
2. Az egyes játékfajták rövid jellemzése és a nevelő feladatai a játék irányításában 67
A) A gyakorló játékok 67
B) Az alkotó játék 69
C) A szabályjáték 76

V. Mozgás és ritmusnevelés 82
1. A mozgásnevelés célja, feladatai 82
2. A ritmus-érzék fejlesztése 85
3. A mozgásgyakorlatok anyaga 86
4. A mozgások elsajátításának folyamata 95
A) Az ismeretközlés 96
B) Gyakoroltatás 97
5. Főbb foglalkozási formák 98

VI. Az önkiszolgálásra és a folyamatos munkavégzésre való felkészítés 100
A) Az önkiszolgálás és az önálló tevékenység fejlesztése 101
B) Felkészítés a folyamatos munkavégzésre 104
1. Feladatok 106
2. A munkaoktatás sikerességének feltételei 107
3. Területei, munkafolyamatai 110
4. A munkaoktatás folyamatának főbb szempontjairól 112

VII. A közvetett ismeretszerzés elemi eszközei elsajátításáról 118
A) Az olvasás-írás elemeid 125
1. A foglalkozások anyaga 125
2. Az oktatás folyamatának néhány általánosa érvényesülő szempontja 128
3. A betűk megismertetése, kapcsolása 130
4. Az írás elsajátítása 134
B) A számolás elemei 137
1. A számolás elemeivel való foglalkozás anyaga 138
2. Az oktatás folyamatának főbb mozzanatai 140
3. A mennyiségek közti tájékozódás gyakorlása 146
4. Az elemi mennyiségfogalom kialakítása 148
5. A mennyiségek változásának kifejezése jelekkel 151

VIII. A serdülő tanulók megismertetése tágabb környezetükkel, felkészítésük a közösségben való életre 153
1. A foglalkozások feladatai 154
2. Milyen kérdésekkel foglalkozzunk 156
a) Környezetünkről szerzett ismeretek bővítése 156
b) Ismeretek lakóhelyünkről és a távolabbi vidékekről 157
c) Ismeretek a felnőttek életéből 158
d) Az egészséges életmódra nevelés 160
3. A foglalkozások felépítése, módszerei 163
a) A foglalkozások felépítése 163
b) Módszereink 163

IX. Irodalomjegyzék 167
Névmutató 177
Tárgymutató 180
Tartalomjegyzék 185

Hatos Gyula

Hatos Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hatos Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem