Ajánlás | 13 |
A MŰVÉSZETEKRŐL | 19 |
Feladatok | 21 |
Szubjektív és objektív szemlélet | 2 |
Művészet, tudomány és a hétköznapok | 21 |
Mia művészet? | 23 |
A művészetek áttekintése | 25 |
a befogadás módja szerint | 26 |
a jelrendszerek szerint | 27 |
- A hang, a szó - a zene, az irodalom | 27 |
- A forma, a szín - a képzőművészetek | 29 |
az alkotás módja szerint | 32 |
eredete szerint - a népművészet | 34 |
Áttekintés, összefoglalás | 35 |
A művészet és a valóság | 35 |
Feladatok | 35 |
AZ ESZTÉTIKA - AZ ESZTÉTIKAI MINŐSÉGEK -AZ ESZTÉTIKAI TEVÉKENYSÉG | 39 |
Feladatok | 41 |
Az esztétika | 42 |
Az esztétikai minőségek | 43 |
A szép | 43 |
A rút | 44 |
A tragikus | 44 |
A komikus | 45 |
A fenséges | 45 |
A bájos | 45 |
Az esztétikai minőségek összefüggései | 46 |
A giccs | 47 |
Az esztétikai tevékenység | 47 |
Feladatok | 47 |
A MEGSZÓLALTATÁS KOMPONENSEI | 51 |
Feladatok | 53 |
Miért probléma a "megszólaltatás"? | 53 |
A tempó és fajtái | 55 |
A dinamika és fajtái | 56 |
Az előadásmód és fajtái | 58 |
Feladatok | 59 |
A ZENE JELENTÉSE - A ZENEI JELENTÉS | 63 |
Feladatok | 65 |
A beszéddallam - a zenei dallam | 66 |
A zenében is keressük a jelentést | 68 |
A zene jelentése - A programzene - A zenei programok | 69 |
A zenei jelentés - Az abszolút zene | 73 |
A programzene ész az abszolút zene | 73 |
A jelentés "a hangokban van" | 74 |
Hogy megértsük a művek címét - Néhány zenei fogalom és forma | 75 |
Áttekintés: a zenei formák és műfajok | 78 |
Feladatok | 81 |
MŰVÉSZETEK ÉS MŰNEMEK | 87 |
Feladatok | 89 |
A rendszer lehetősége. Alapvető magatartásformák - műnemek | 90 |
A hétköznapi élet "műfajtana" | 91 |
A tömegkommunikáció műfajai | 92 |
Műnemek és művészetek | 93 |
Az epika, a líra és a dráma | 93 |
Az epika, a líra és a dráma viszonya a művészetekhez | 94 |
Művészetek, műnemek, műalkotások | 95 |
A műalkotás elemzésének, átélésének lehetősége | 96 |
Átmeneti vagy komplex műnemek | 98 |
Áttekintés a művészetek és a műnemek viszonyáról | 98 |
Feladatok | 99 |
Összehasonlító elemzések | 100 |
MŰNEMEK, MŰFAJOK ÉS MŰVÉSZETEK | 103 |
Feladatok | 105 |
Hogyan képződnek a műfajok? | 106 |
A szépirodalom műfajai | 106 |
Az epika műfajai | 106 |
A nagyepika | 107 |
- Az eposz - a népi eposz, a műeposz | 107 |
- Az elbeszélő költemény | 107 |
- A regény - a verses regény | 107 |
- Egyéb műfajok | |
A kisepika | 108 |
- A mese | 108 |
- A monda vagy rege | 108 |
- A legenda | 109 |
- Az elbeszélés | 109 |
- A novella | 109 |
- Az anekdota | 109 |
- A vicc | 110 |
A líra műfajai | 110 |
- A dal | 110 |
- Az óda | 111 |
- Az elégia | 111 |
- Az epigramma | 111 |
- A himnusz | 111 |
- A szózat | 112 |
- A rapszódia | 112 |
- Az ekloga | 112 |
- Az életkép vagy zsánerkép | 112 |
- Az episztola | 113 |
A dráma műfajai | 113 |
- A tragédia | 113 |
- A komédia | 114 |
- A színmű | 115 |
- Egyéb műfajok | 114 |
A képzőművészet műfajai | 115 |
A zene műfajai (kiegészítés) | 116 |
Miért a szépirodalom lett "tananyag"? | 118 |
A műfajok változása korok és kultúrák között | 118 |
Áttekintés a művészetek, a műnemek és a műfajok viszonyáról, rendszeréről | 120 |
Feladatok | 122 |
A FIZIKAI JELENSÉGEKTŐL - A MŰVÉSZI ALKOTÁSIG | 129 |
Feladatok | 131 |
Az alapelemek és elemkapcsolódások | 133 |
Az alapelemek | 133 |
Az elemkapcsolódások | 134 |
- A hang és a zene | 134 |
- A hang és a beszéd | 139 |
- Forma, fény, szín - és a képzőművészetek | 142 |
- A formák | 142 |
- A fények, a színek és az árnyékok | 143 |
Kötött, formateremtő kapcsolatok - melyek által a formátlan élmény formává, művé válik | 148 |
Az ismétlés | 149 |
Az ismétlés néhány lehetősége | 149 |
- Szabályos és szabályozott ismétlés | 151 |
- Szövegritmus | 152 |
- Gondolatritmus | 153 |
- Táncritmus | 153 |
- Zenei ritmus | 154 |
- A képzőművészet ritmuslehetőségei | 154 |
- A mű formája szabályos ismétlésekből szerveződik | 155 |
- Az alapegységek: az ütem és a láb | 155 |
- A verssorok | 157 |
- A refrén - ismétlődő sor | 159 |
- A rím - szókezdő hang, sorvégi hangcsoport ismétlődése | 160 |
- A versszak, strófa | 162 |
- A vers - a műalkotás, a műforma egésze | 164 |
- A zenemű formája - az ismétlések szerkezete | 166 |
- Szabad versformák, kötetlen szerkezetek | 167 |
- A variáció | 168 |
szóvariáció | 168 |
szövegvariáció | 169 |
szín- és formavariációk | 170 |
dallamvariációk | 170 |
A kifejezőerő fokozása | 171 |
- kérdés | 171 |
- felszólítás | 172 |
- felkiáltás | 172 |
- megszólítás | 172 |
- fokozások, túlzások | 173 |
szövegben alkalmazható fokozások | 173 |
képzőművészetekben található fokozások: színekben, formákban | 173 |
fokozás a zenében | 174 |
- a megfosztás, pusztulás | 175 |
- párhuzam, analógia | 177 |
- ellentét | 177 |
Egyéb formai elemek | 179 |
rákfordítás | 179 |
tükötfordítás | 179 |
előlegezés-késleltetés | 180 |
Szerkezetek | 181 |
a fokozás, a fokozódás | 181 |
a párhuzam | 182 |
az ellentét | 184 |
Egyéb szerkezeti elemek | 187 |
- homofónia | 188 |
- polifónia | 188 |
- kánon | 188 |
- támaszték | 189 |
- nyitány, intermezzo, epizód | 191 |
A MŰVÉSZI ALKOTÁSTÓL - A MŰ HATÁSÁIG | 195 |
Feladatok | 197 |
Az érzéki megjelenítés törvénye | 199 |
Az érzékletesség, a képteremtés | 200 |
a szokottság és a szokatlanság | |
a tömörítés és a kihagyás | 201 |
harmónia és diszharmónia | |
konszonancia - disszonancia | 203 |
az azonosulás és a kiválasztás | 205 |
A képteremtés fajtái | 209 |
a hasonlat | 209 |
a metafora | 216 |
a szimbólum | 221 |
a szinesztézia | 230 |
az allegória | 231 |
a megszemélyesítés | 233 |
a metonímia | 235 |
a szinekdoché | 236 |
a szürrealista kép | 237 |
összefoglalás - komplex képek | 240 |
A mű önállósága - a kompozíció | 242 |
a kompozícióról | 243 |
kompozíciós rajzolatok a képzőművészetben | 244 |
a kompozíció egyéb feltételei: nézőpont,iránypont,perspektíva,fény,szín | 247 |
zenei kompozíciók | 249 |
irodalmi kompozíciók | 250 |
A mű öntörvényű mozgása, belső világa | |
A tonika, az alteráció és a moduláció | 256 |
a tonika, a tonalitás | 257 |
az alteráció | 258 |
- a hétköznapi nyelv alterációi | 259 |
- a képzőművészet | 260 |
- a zene | 261 |
- az irodalom | 261 |
a moduláció | 264 |
- a hétköznapi nyelv modulációi | 264 |
- a képzőművészet | 264 |
- a zene | 265 |
A műalkotás kiteljesedése: | |
A többértelműség, a polivalencia | 268 |
Összefoglaló feladat - Téma és variációk | 269 |