Előszó
A szöveges feladatok magukon viselik a kor szellemét. Ízelítőül (a szorgalmasoknak feladatként) álljon itt néhány csemege a múltból.
1.Egy sztahanovista esztergályos egy dugattyúrudat 3,6 óra alatt esztergált meg. Bikov elvtárstól, a Szovjetunió nálunk járt sztahanovista elvtársától közvetlenül vette át a munkamódszert, aminek eredménye az lett, hogy ugyanazt a dugattyúrudat, amelyet azelőtt 3,6 óra alatt esztergált meg, később 2,6 óra alatt készítette el. Hány százalékkal termel most többet?
2. Az eredeti ötéves terv végén acéltermelésünket 1 millió 600 ezer tonnára kellett volna felemelni. A módosított ötéves terv szerint 2,2 millió tonnát termelünk. A módosított ötéves terv szerint hány százalékkal nő az acéltermelésünk az eredeti ötéves tervhez képest?
De hogy a tárgyunknál, a pénzhez kötődő szöveges feladatoknál maradjunk:
3. Az első békekölcsön egyik nyertese 5200 Ft-ot takarékpénztárba helyezett el évi 4%-os kamatra. Hány forint kamatot fog kapni egy év múlva?
4. Tervkölcsön kötvényünkre 550 Ft kölcsönt vettünk fel a takarékpénztártól egy évre. Mennyit vonnak le évi 7%-os kamat fejében? Vajon az OTP pénztárjegyünkre vagy a diszkont kincstárjegyünkre ma hány százalékos kölcsönt adna?
Ez a feladatgyűjtemény nem a „gombhoz keresi a kabátot", bár megfogalmazásai, sőt kamatlábai a jelent tükrözik, hanem tényleges felkészülést nyújt a pénzhez kapcsolódó problémák megoldásához, persze a szöveges feladatok szintjén. Az a célja, hogy a józan ész, világos fogalmak és az egyszerű matematikai apparátus segítségével támaszt adjon a diákok számára a későbbi tényleges kalkulációkhoz. A témakör motiváló erejét pedig nem kell magyarázni.
A közgazdasági fogalmakat külön fejezetben összegeztük, hogy pontos jelentésük szerint alkalmazzák a megoldások során. Minden feladat mellett egy betűjel található, mert a feladatok tartalmilag és nem a matematikai háttér szerint követik egymást.
Sok sikert kíván a feladatok megoldásában (és a pénzügyekben) az Olvasónak
Szerző és Kiadó
Vissza