A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az utóbbi évtizedekben a szolgáltatások, a tercier szektor több területén robbanásszerű fejlődés valósult meg az egész világon. A fejlett országokban a szolgáltató szektor a XX. században olyan...
Tovább
Előszó
Az utóbbi évtizedekben a szolgáltatások, a tercier szektor több területén robbanásszerű fejlődés valósult meg az egész világon. A fejlett országokban a szolgáltató szektor a XX. században olyan mértékben növekedett, hogy mind a foglalkoztatottak létszáma, mind a GDP termeléséből való részesedése alapján a nemzetgazdaságok domináns szektorává vált. A XXL században pedig előre láthatóan a világgazdaságban a szolgáltatások, a szolgáltatásközpontú innovációk lesznek a fejlődés motorjai, meghatározói. A szolgáltató szektor, a szolgáltatások általános és egyes területeinek sajátos jellemzői a magyarországi gazdasági és társadalmi fejlődés, a világgazdasági és az Európai Unióba történő illeszkedés szempontjából is meghatározó szereppel bírnak.
A fentiekben jelzett jelentőséggel rendelkező szolgáltatások egy igen heterogén, sokrétű tevékenységi kört jelentenek, foglalnak össze. A szolgáltatásokkal, mint a modern és fejlett nemzetgazdaságok meghatározó szektorával való megfelelő foglalkozáshoz ezért legelőször a fogalmi meghatározás, a közös és eltérő jellemzők megismerése szükséges. Ezért a jelen tankönyvben is - részben az eltérő felfogások, részben a célok sajátossága miatt - a különböző definíciók bemutatása után a szolgáltatások csoportosításaival, főbb funkcióikkal és azon sajátosságaikkal foglalkozunk, amelyek egységes kezelésüket indokolttá, szükségessé teszik. A szolgáltatási jellemzők képezik azt az alapot, jelentik azokat a tényezőket, amelyek mind a makroszintű kezelésben, mind pedig a vállalati gazdaságban a fizikai termékektől eltérő magatartást, megközelítéseket is igényelnek.
A magyar gazdaságban a szolgáltatások szükséges fejlesztéséhez, a különböző szolgáltatási területeken való sikeres munkavégzéshez hasznos információkat jelent a szolgáltatások fejlődését befolyásoló tényezők, tendenciák, a globális és az EU integrációs jellemzők megismerése. Ezek után a modern világ gazdaságában központi helyet elfoglaló piaccal, annak szolgáltatási sajátosságaival, jellemzőivel foglalkozunk a tankönyvben. A piac és a piaci mechanizmusok szerepe a különböző szolgáltatásoknál nem azonos, sőt több szolgáltatás esetében a piaci automatizmusok helyett az állami (kormányzati és önkormányzati) döntések és intézkedések dominanciája szükséges az optimális fejlődés biztosításához.
A modern, piacgazdasági berendezkedésű világban - amelyekhez a kilencvenes évektől Magyarország is csatlakozott - a gazdaság alapintézménye a verseny, amely a gazdasági szereplők között zajlik. Ebből következően a szolgáltató vállalkozások sikerének feltétele is a gazdasági verseny tényezőinek, területeinek és eszközeinek kellő ismerete.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
I. A szolgáltatások formái, csoportjai, típusai 9
1. A szolgáltatások fogalma, értelmezése 9
2. A szolgáltatások csoportosításai 12
3. Szolgáltatásstatisztika 17
4. A szolgáltatások főbb funkciói 20
5. A szolgáltatások sajátosságai, jellemzői 22
II. Szolgáltatási trendek, fejlődési irányok 29
1. A szolgáltatások fejlődését befolyásoló tényezők 29
2. A szolgáltatások nemzetközi fejlődése 34
3. A szolgáltatások magyarországi fejlődése 39
4. Globalizáció, az Európai Unió és a szolgáltatások 53
III. A szolgáltatások és a piac 65
1. A szolgáltatási piacról általában 65
2. A szolgáltatások piaci koncentrációja 71
3. A szolgáltatási piactipizálás sajátosságai 76
4. Szolgáltatási monopolpiacok 79
5. Nem-piaci szolgáltatások jellemzői 83
6. A szolgáltatások szabályozásának piaci hatásai 86
IV. A verseny és a szolgáltatások 95
1. A gazdasági verseny 95
2. A gazdasági verseny területei, eszközei 99
3. A versenyszabályozás fejlődése 106
4. Az Európai Unió versenypolitikája a szolgáltatások szemszögéből 111
5. A versenyszabályozás magyar gyakorlata 118
V. Nonprofit szolgáltatások 129
1.A nonprofit szektor kialakulásának elméletei, a helyzetét meghatározó
tendenciák 129
2. A nonprofit szektor jogi és gazdasági szabályozása Magyarországon 139
3. A nonprofit szervezetek működése, gazdálkodása 145
4. A nonprofit szektor nemzetgazdasági szerepe és tevékenységi
szerkezete 149
5. A nonprofit szféra helyzete az Európai Unióban 153
VI. Egészségügyi szolgáltatások 157
1. Az egészségügyi szolgáltatások, rendszerek jellemzői 157
2. Az egészségügyi szolgáltatások finanszírozása 170
3. Az állam és a piac szerepe az egészségügyben 179
4. Az egészségügyi kiadások alakulása és a korlátozásukra irányuló
stratégiák 188
5. Az egészségügyi szolgáltatások hatékonyságát és minőségét
befolyásoló stratégiák 199
6. Az Európai Unió működésének egészségügyi vonatkozásai 206
VII. Kereskedelmi szolgáltatások 211
1. A kereskedelem fogalma, szerepe és funkciói 211
2. A kereskedelem fejlődése 216
3. A belkereskedelem szabályozása, formái, folyamata 219
4. A nemzetközi kereskedelem szerepe a nemzetgazdaságok fejlődésében 232
5. Az Európai Unió kereskedelempolitikája, kereskedelmi kapcsolatai 248
6. Magyarország nemzetközi kereskedelmének főbb jellemzői 252
Vin. Közlekedési szolgáltatások 263
1. A közlekedés nemzetgazdasági szerepe, funkciója, típusai 263
2. A közlekedési szolgáltatások nemzetközi és hazai fejlődése 268
3. A közlekedési piacok főbb jellemzői 280
4. A közlekedési szolgáltatások szabályozása az Európai Unióban 289
IX. Távközlési szolgáltatások 299
1. Távközlés és infokommunikáció 299
2. A távközlés piaci szerkezete 303
3. A távközlési piac alakulása Magyarországon 306
4. A távközlési szabályozás az Európai Unióban és Magyarországon 320
X. Turisztikai szolgáltatások 333
1. A turizmus és környezeti hatásai, kapcsolatrendszere 333
2. A turisztikai piac jellemzői, sajátosságai 345
3. A nemzetközi turizmus fejlődésének tendenciái 359
4. A magyar turizmus nemzetközi helye, jellemzői 363
XI. Környezetvédelem és szolgáltatások 371
1. A környezetvédelem és a gazdaság összefüggései 371
2. A vállalkozások környezeti magatartását befolyásoló tényezők 382
3. A vállalatok marketingtevékenysége és a környezetvédelem
kapcsolata 393
4. A környezetvédelem és a turizmus 407
XII. Tudásmenedzsment: a jövő szolgáltatása 417
1. A tudásmenedzsment szerepe és feladatai 417
2. A tudás szerepe a vállalati stratégiában 423
3. A tudásvagyon feltérképezése, értékelése 437
4. Szervezeti tudáskezelés 440
5. A tudásmenedzsment szervezeti, technológiai kérdései 449
6. Helyzetértékelés, tipikus problémák 459
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.