Előszó
Bach háromszólamú invencióinak kiadásánál kettős célt tűztem magam elé. Egyfelől olyan instruktív kiadást akartam adni, amely jelentős segítséget nyújtson mindazoknak, akik e remekművekkel behatóan...
Tovább
Előszó
Bach háromszólamú invencióinak kiadásánál kettős célt tűztem magam elé. Egyfelől olyan instruktív kiadást akartam adni, amely jelentős segítséget nyújtson mindazoknak, akik e remekművekkel behatóan akarnak foglalkozni. Másrészt azonban arra is törekedtem, hogy a kiadvány instruktív volta ne menjen az eredeti kottaszöveg tisztaságának, "Urtext"-szerűségének rovására. Ezt azért tartottam fontosnak, mivel az eddig megjelent instruktív kiadások, bármennyire különbözzenek is egyébként egymástól, egy dologban megegyezzenek: valamennyi elváltoztatott (sőt néha eltorzított) kottaképet ad a zongorázó kezébe, aki legtöbbször nem is gondol arra, mennyire különbözik az, amit maga előtt lát, a szerző eredeti lejegyzésétől.
A probléma természetesen nem volt egyszerű. Tudjuk, hogy Bach és kortársai csak igen ritkán írtak előadási jeleket kompozícióikba. A Bach-művek, s köztük az invenciók eddigi átdolgozói tehát érthető módon arra törekedtek, hogy frazeáló- és előadási jeleikkel hozzásegítsék a fiatal muzsikusokat e darabok életteljes előadásához, s tegyük hozzá: az illető átdolgozó ízlése, meggyőződése szerint leghelyesebb előadáshoz. Ebből aztán kétféle baj származott. A kisebbik: hogy az eredetileg rendkívül világos kottaképet ellepték a frazeáló-, dinamikai- és egyéb előadási jelek. Ez, ismétlem, még nem lett volna olyan nagy baj. Mert tudván azt, hogy Bach kezétől jóformán csakis a hangjegyek származnak, s minden más az illető átdolgozó, vagy kommentátor hozzáadása: némi fantáziával az előadó maga elé képzelhette az eredeti tiszta kottaképeket. A nagyobbik bajt az okozta, hogy ezek az előadási jelek, amelyek az átdolgozók - és egyben koruk ízlését, a Bach-játékról való nézeteit tükrözték, korántsem voltak mindig helytállóak. E kiadásokban gyakran találkozhatunk túlgyors tempókkal, az ékesítéseknek a régi gyakorlattól erősen elütő értelmezésével értelmezésével, részletekbe vesző vagy szélsőséges dinamikával stb. Növendékek egész generációi nevelkedtek ilyen kiadványokon, amelyeknek szerzői a múlt század túlzottan romantikus Bach-szemléletének hatása alatt állottak, s vagy még nem ismerték, vagy figyelmen kívül hagyták azoknak a történeti és stíluskritikai kutatásoknak az eredményeit, amelyeknek alapján a mai muzsikusnemzedék szerénytelenség nélkül, tárgyilagosan állíthatja, hogy világosabban lát mint elődei, ezekben a nem könnyű kérdésekben.
Vissza