1.059.898

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ellenponttan I.

Bevezető a Palestrina-stílus technikájába/Kétszólamú ellenpont

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Kórus
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 96 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Palestrina, a XVI. század «princeps musicae»-ja, a római legnagyobb bazilikák küzdelmes életű karmestere, korának legjelentékenyebb, legelismertebb, leggyakrabban énekelt komponistája és az akkori... Tovább

Előszó

Palestrina, a XVI. század «princeps musicae»-ja, a római legnagyobb bazilikák küzdelmes életű karmestere, korának legjelentékenyebb, legelismertebb, leggyakrabban énekelt komponistája és az akkori legmagasabbrendű zeneszerzői cím, a: «Compositore della cappella Apostolica» viselője volt.
Műveiben nem újító, nem «modern» zeneszerző. Stílusa csodálatosan tökéletes összefoglalása, záróköve és megkoronázója a többszólamú énekeszene abban az időben már félezeréves fejlődésének. Életművének jelentősége ugyanolyan, mint amilyen - más zenei síkon - Bach muzsikájáé. Palestrina elsősorban egyházi zenét írt és ebben a vonatkozásban az ő kompozíciói a legkimagaslóbb helyet foglalják el a katolikus többszólamú szent zene különböző fajainak a rangsorában. Ez az értékelés napjainkig sem csökkent, sőt inkább fokozódik. Vissza

Tartalom

Előszó7
Előismeretek
Palestrinás ellenpont9
Történelmi visszapillantás
Vokál-polifónia
A kontrapunkt, polifónia és homofónia fogalma
Az ellenponttan előtanulmányai
Hangírás10
A do-, fa- és szol-kulcsok alakja és elhelyezkedése
Kulcs és ambitus
A régi kótatípusok alakja és metrikus értéke
Régi ütemfajok
Egyházi hangnemek13
Hangsor és hangnem
Modus és tonus
Finalis
Az autentikus és plagális hangsorok jellegzetes hangjai
A nyolc régi és a négy újabb hangnem
Módosítás és transzponálás
Musica ficta
Dallamalkotás16
Gregorián dallamok mint kantusz-firmuszok
Megengedett és tilos dallam-hangközök
Lépés, ugrás, visszakanyarodás és ezek összefüggései
A palestrinás dallamok jellegzetességei
Dallamindítás, továbbépítés, befejezés
A melódiavonal rajza
A szép dallam
Együtthangzás21
Az énekkar szólamai és hangterjedelmük
Konszonáns és disszonáns hangközök
Egyirányú-, oldal- és ellenmozgás
Különböző párhuzamkorlátozások
Diezissel létrehozott subsemitonium
A lefelé és a felfelé vezető hang
A Palestrina-stílus gyakorlatában használatos öt hangnem
Összefoglalás25
Kétszólamú ellenpont
Egyidejű mozgás27
Az alapdallam és ellenpontja
Az ellenpontozó szólam dallama
Együttes indulás, továbbhaladás és záradék
Szólamkereszteződés
Felező mozgás30
Arsis és thesis
Az ütemvonal gyakorlati jelentősége
A lépés és ugrás egyensúlya
Konszonancia a súlyos ütemtagon
Átmenő disszonancia
A prímbe-ugrás
Közvetett tilos párhuzamok
Harmadoló mozgás34
Minden ütemtag konszonál az alapdallammal
Negyedelő mozgás35
Abszolút és relatív hangsúly
A lépcsős haladás jelentősége
Ugráskorlátozások
Disszonáló alsó váltóhang
Kámbiáta
A hatodoló mozgás hangsúlyai
Szinkópáló mozgás43
Hangsúlyáthelyeződés
A szinkópa konszonáns előtagja
Az utótag mint konszonancia és mint disszonancia
Feloldás
Hibás párhuzamok eltolódása
A szinkópalánc megtörése
Szabad mozgás47
Félméretű hangok a súlyos és súlytalan helyen
Pontozott kóta
Az átkötés különböző lehetőségei
Negyedméretű hangok
A relatív-súlyos félméretű hang és a felső fordulóhang mint disszonancia
Augmentált kámbiáta
A félméretű szinkópa-utótag kezelése
Elodázott, alsó-váltóhangos és anticipált feloldás
Áttört alapdallam
Floridált alapdallam59
Gregorián melódiák átalakítása kantusz-firmusszá
Permutatio
Hosszú értékű hangokból álló alapdallam floridálása
Huzamosabb terc- vagy szext-párhuzamok
Szinkópa-oldás elmozduló kantusz-firmusszal
Ez úton képződő disszonanciák
Szinkópa-díszítések
Dallamcsúcspont aprózás
Két szólam egyidejű építése
Hemiólia
Imitáció68
Proposzta és riposzta
Imitáció különböző hangközökön
Szigorú-, szabad-, torlasztott-, augmentált-, diminuált-, fordított-, kombinált-, tonális- és reális imitáció
Imitációk összeillesztése
Imitáció-lánc
Egyszerű kánonok
Motetta81
A latin szövegkezelés szabályai a Motu proprio-ban
A palestrinás szöveg-aláhelyezés technikája
A motetta szakaszokra tagolódása és kadenciái
A szakaszok összefűzése
Kóda
Összefoglalás93
A további tanulmányok vázlata95

Harmat Artúr

Harmat Artúr műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Harmat Artúr könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Ellenponttan I. Ellenponttan I. Ellenponttan I. Ellenponttan I. Ellenponttan I. Ellenponttan I. Ellenponttan I.

A borító foltos, több oldalon aláhúzás és bejegyzés látható.

Állapot: Közepes
4.480 Ft
3.580 ,-Ft 20
18 pont kapható
Kosárba