1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotóikonok 1-2.

Képek és történetük/1: 1827-1926. 2: 1928-1991

Fülszöveg

Többórás megvilágítás eredményeképpen az aszfaltlakkos felületen megjelenik az egyszerű kép: 1827-ben elkezdődik a fotográfia korszaka. Hivatalos statisztikai adatok szerint ma már csupán a német laboratóriumokban évente több mint ötmilliárd felvételt dolgoznak ki. Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített... Tovább

Fülszöveg

Többórás megvilágítás eredményeképpen az aszfaltlakkos felületen megjelenik az egyszerű kép: 1827-ben elkezdődik a fotográfia korszaka. Hivatalos statisztikai adatok szerint ma már csupán a német laboratóriumokban évente több mint ötmilliárd felvételt dolgoznak ki. Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált. Norbert Bolz médiakutató tudós ebben az összefüggésben az adatáradatban megálljt parancsoló „nagy csendes képről" beszél. Míg a tévé, a videó vagy internet a legjobb esetben is csak holmi vizuális pezsgést idéz elő a nézőben, a hagyományos fénykép mint az „absztrakció diadala" elég erős ahhoz, hogy befészkelje magát az agyunkba, emlékezetessé, felidézhetővé váljon. Vissza

Tartalom

1. kötet
Előszó Hans-Michael Koetzle 6
Nicéphore Niépce: Kilátás a dolgozószobából, 1827 8
Louis-Jacques-Mandé Daguerre: Boulevard du Temple, 1838 16
Hippolyte Bayard: Önarckép vízbefúltan, 1840 26
Eugéne Durieu - Eugéne Delacroix: Hátakt, kb. 1853 34
Duchenne de Boulogne: Izom-összehúzódások, 1856 44
Robert Howlett: Isambard Kingdom Brunel, 1857 52
Auguste Rosalie Bisson: A Mont Blanc megmászása, 1862 52
Nadar: Sarah Bernhardt, kb. 1864 72
Francois Aubert: Miksa császár inge, 1867 80
André Adolphe Eugéne Disdéri: Halott kommünárok, 1871 88
Maurice Cuibert: Toulouse-Lautrec a műtermében, kb. 1894 98
Max Priester - Willy Wilcke: Bismarck a halottas ágyán, 1898 108
Heinrich Zille: Rőzsegyűjtők, 1898 116
Kari Blossfeldt: Aranyos fodorka, kb. 1900 126
Alfréd Stieglitz: A fedélköz, 1907 134
Lewis Hine: Kislánymunkás egy carolinai fonodában, 1908 142
Jacques-Henri Lartigue: Grand Prix de PA. G. F., 1912 150
August Sander: Parasztlegények, 1914 160
Paul Strand: Vak asszony, 1916 168
Man Ray: Noire et blanche (Fekete és fehér), 1926 176
Bibliográfia 186
Képjogok 191

2. kötet
Előszó Hans-Michael Koetzle 6
André Kertész: Meudon, 1928 8
Róbert Capa: A spanyol milicista halála, 1936 18
Dorothea Lange: Hajléktalan anya gyermekeivel, Nipomo, Kalifornia, 1936 28
Horst P. Horst: Mainbocher fűző, 1939 38
Henri Cartier-Bresson: Németország, 1945 46
Richárd Petersen: Kilátás a drezdai városháza tornyából, 1945 56
Ernst Haas: Bécs, 1947 64
Róbert Doisneau: A csók a városháza előtt, 1950 72
Dennis Stock: James Dean a Times Square-en, 1955 80
Róbert Lebeck: Leopoldville, 1960 90
Bert Stern Marilyn: utolsó ülése, 1962 100
René Burri: Che, 1963 112
Cerard Malanga: Andy Warhol és a Velvet Underground, 1966 122
Barbara Klemm: Leonyid Brezsnyev, Willy Brandt, Bonn, 1973 134
Helmut Newton: Jönnek! 1981 142
Sandy Skoglund: Az aranyhal bosszúja, 1981 152
Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1982 162
Joel-Peter Witkin: Un Santo Oscuro, 1987 170
Sebastiao Salgado: Kuvait, 1991 180
Bibliográfia 188
Képjogok 191

Hans-Michael Koetzle

Hans-Michael Koetzle műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hans-Michael Koetzle könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem