kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Polis Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Kolozsvár |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 327 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 13 cm |
ISBN: | 973-8341-18-3 |
Orbán Gyöngyi: Bevezetés az esztétikai olvasókönyv játékterébe | 5 |
Hans-Georg Gadamer: | 11 |
A szép aktualitása | 12 |
A művészet mint játék, szimbólum és ünnep | 12 |
Platón: | 38 |
Szókratész és Diotima beszélgetése Erószról, a szépségről, a bölcsességről és a poézisről | 40 |
Georg Wilhelm Friedrich Hegel: | 52 |
A szép fogalma | 55 |
Természeti szép és művészeti szép | 55 |
Mi teszi szükségessé a szép fogalmának megújítását? | 56 |
A szép "teljes" fogalma | 57 |
A művészeti szép fogalma | 58 |
A műalkotás mint emberi tevékenység terméke | 59 |
A műalkotás mint az emberi érzékek számára az érzéki dolgok közegéből merített produktum | 61 |
A művészet célja | 62 |
A művészet helyzete | 71 |
A művészet helyzete a véges valósághoz való viszonyában | 71 |
A művészet viszonya a valláshoz és a filozófiához | 72 |
Szent Ágoston (Aurelius Augustinus) | 77 |
A keresztény tanításról | 79 |
A dolgok fölosztása | 79 |
Mit jelent élvezni és mit jelent használni | 79 |
A háromszemélyű egy Istenről, akit élvezünk | 80 |
A kimondhatatlan Istenről | 81 |
Meg kell tisztítanunk lelkünket, ha látni akarjuk az Istent | 81 |
Miképp jött hozzánk az Isten bölcsessége? | 82 |
A rendről | 82 |
A zene és a költészet. A háromféle hangzás. A vers eredete. A ritmus | 82 |
A zenéről | 84 |
Miért kap helyet a zene meghatározásában a tudás | 84 |
Az igaz vallásról | 91 |
Az egységnek a nyoma megtalálható a testekben, de az egység maga csak a lélek által szemlélhető | 91 |
A Vallomásokból | 92 |
A hallás élvezetéről | 92 |
A szemek kívánsága | 94 |
Leonardo da Vinci: | 96 |
Tudomány és művészet | 98 |
Az igazi ismeret nem spekulatív, hanem tapasztalati | 98 |
A festészet többre képes a költészetnél | 99 |
A festészet által nyújtott gyönyörűség nem pótolható | 102 |
Mátyás király válasza a költőnek | 103 |
Végkövetkeztetés a költő és a festő közötti vitában | 104 |
Umberto Eco: | 106 |
A nyitott mű poétikája | 107 |
A műélvezés új helyzetei | 107 |
Nyitott formák a történelemben | 111 |
Példák mozgásban lévő művekre | 118 |
A nyitott mű: korunk ismeretelméleti metaforája | 121 |
Fordulat korunk (művészet) szemléletében | 128 |
Martin Heidegger: | 130 |
A dolog és a mű | 133 |
Mi nehezíti a dolog dologiságának megértését? | 133 |
Útban az eszköz eszközléte felé | 141 |
Az igazság működésbe lépése a műben | 145 |
Az igazság és a művészet | 148 |
A költészet kitüntetett helye | 148 |
A művészet mint "alapítás" | 151 |
Gotthold Ephraim Lessing: | 155 |
Laokoón | 157 |
Előbeszéd | 157 |
Miért nem utánozta a szobrász Laokoón arcán a szenvedést? | 160 |
A szépség törvényének érvényesülése az antikvitás művészetében | 164 |
A termékeny pillanat kiválasztása a képzőművészetben | 167 |
A költészet megengedi a siralom utánzását | 168 |
A költészet a láthatatlant is ábrázolni képes | 170 |
Milyen mértékben merészkedhet a festő az időbeli, a költő a térbeli ábrázolás területére? | 173 |
Ami szép a költői ábrázolásban, az sokszor gyatra a festészetben, és fordítva | 180 |
Arisztotelész: | 185 |
Poétika | 188 |
A költői alkotás mestersége és ennek fajai | 188 |
Különbségek az utánzás tárgyában | 189 |
Különbségek az utánzás módjában | 190 |
A költői tevékenységet létrehozó okok | 190 |
Érv amellett, hogy a tárgyalás a tragédiával folytatódjék | 191 |
A tragédia sajátosságai | 192 |
A történet összeállításának követelményei | 194 |
Miért fontos a történet egysége? | 196 |
Miben különbözik a költő és a történetíró? | 196 |
Egyszerű és bonyolult történetek | 198 |
Váratlan fordulat, felismerés, szenvedés | 199 |
Milyen a jól megalkotott sorsfordulat? | 200 |
Részvétből és félelemből fakadó gyönyörűség | 201 |
A jellemek | 203 |
Miért nem lehet az eposzt tragédiává alakítani? | 203 |
A szavak a költészetben | 204 |
A költői nyelv erényei | 205 |
Friedrich Johann Christoph Schiller: | 208 |
Levelek az ember esztétikai neveléséről | 210 |
Első levél | 210 |
Második levél | 212 |
Harmadik levél | 213 |
Hatodik levél | 214 |
Kilencedik levél | 216 |
Tizenötödik levél | 219 |
Tizennyolcadik levél | 222 |
Huszonkettedik levél | 224 |
Huszonharmadik levél | 225 |
Huszonhatodik levél | 227 |
Huszonhetedik levél | 228 |
Immanuel Kant: | 231 |
Az esztétikai ítélőerő kritikája | 233 |
Az ízlésítélet első mozzanata - minőség szerint | 233 |
Az ízlésítélet második mozzanata, nevezetesen mennyisége alapján | 238 |
Az ízlésítéletek harmadik mozzanata a célok azon relációja szerint, amelyeket bennük vizsgálunk | 241 |
Az ízlésítélet negyedik mozzanata a tárgy láttán érzett gyönyör modalitása szerint | 247 |
A tiszta esztétikai ítéletek dedukciója | 249 |
Nicolai Hartmann: | 252 |
A szép mint az esztétika egyetemes tárgya | 254 |
Esztétikai aktus és esztétikai tárgy | 258 |
Forma és tartalom, matéria és anyag | 261 |
Szemlélet, élvezet, értékelés és produktivitás | 266 |
A természeti szép, az emberi szép és a művészi szép | 270 |
Az esztétikai tárgy létmódja és struktúrája | 272 |
Utánzás és teremtés | 276 |
Arthur C. Danto: | 282 |
Megbékélés a pluralizmussal | 283 |
Jegyzetek | 293 |
Névmagyarázatok | 313 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.