Fülszöveg
Kung mester beszélgetéseinek négy döntő szava van. Az első a li.
Zi mértéket, szabályt, erkölcsöt, törvényt, udvariasságot, szociális charme-oi {gentlenesse, politessé) jelent. Ha fizikailag értelmezik és távolságot mérnek vele, annyi mint mérföld. De belső mérték is: önuralom és fegyelem. De , nem szubjektív aszkézis, hanem az ősök hagyományában levő rendtörvény akalma-zása, amely az embernek viszonyát egyszer s mindenkorra szabályozza. Z^e van armak, aki feltűnés nélkül, egyszerűen és komolyan ^selkedik, minden túl zástól tartózkodik, az embert tiszteletben tartja, maga iránt tiszteletet ébreszt szavaival; viselkedésével, tetteivel, munkájával
A Mérték. A li sem alulmaradni, sem túlmenni A középen maradni. A 7ia kulturált emberi erkölcs, amelynek gyökere a vallásos pie-tás. A 7iaz őskori élet alapvető vonása. Kínában éppen úgy, mint Indiában, Iránban, Egyiptomban, Görögországban. Az embereknek egymás iránt tanúsított respektusa, amely a magasrendű és békés élet egyetlen...
Tovább
Fülszöveg
Kung mester beszélgetéseinek négy döntő szava van. Az első a li.
Zi mértéket, szabályt, erkölcsöt, törvényt, udvariasságot, szociális charme-oi {gentlenesse, politessé) jelent. Ha fizikailag értelmezik és távolságot mérnek vele, annyi mint mérföld. De belső mérték is: önuralom és fegyelem. De , nem szubjektív aszkézis, hanem az ősök hagyományában levő rendtörvény akalma-zása, amely az embernek viszonyát egyszer s mindenkorra szabályozza. Z^e van armak, aki feltűnés nélkül, egyszerűen és komolyan ^selkedik, minden túl zástól tartózkodik, az embert tiszteletben tartja, maga iránt tiszteletet ébreszt szavaival; viselkedésével, tetteivel, munkájával
A Mérték. A li sem alulmaradni, sem túlmenni A középen maradni. A 7ia kulturált emberi erkölcs, amelynek gyökere a vallásos pie-tás. A 7iaz őskori élet alapvető vonása. Kínában éppen úgy, mint Indiában, Iránban, Egyiptomban, Görögországban. Az embereknek egymás iránt tanúsított respektusa, amely a magasrendű és békés élet egyetlen feltétele Ez az, amit ma a legjobban nélkülözünk. A /i mérték, de nem emberi mérték és nem az ember teremtette. Nem kultúrproduktum. Li csak ott van, ahol valódi vallásosság van. Isteni mérték. Nem lehet önkényesen megváltoztatni. Ez az a Ú mérték, amivel az istenek az embert megmér-V ték és meg^fogják mérni és ugyanazzal a mé-J^ékkel mérik ma is.
HamvasB.: Kon/u-ce-Lunyü (1943)
Vissza