Előszó
Jegyzetünk azzal a céllal készült, hogy az Országos Képzési Jegyzékben szereplő, közép- és felsőfokú (ügyintézői és menedzser-szintű) marketing- és reklám-képzések szakmai anyagát minél teljesebb mértékben ölelje fel.
Ez a célkitűzés egyfelől a tematikát igen széleskörűvé tette, hiszen ki kellett terjednie a marketing-, a piackutatási, a marketingkommunikációs, a reklámeszközökre és a marketingkommunikáció tervezésére vonatkozó, valamint a szakterületekhez kapcsolódó jogi és etikai ismeretekre egyaránt. Másfelől a cél szűkítette is a feldolgozás mélységét: elsődlegesen az adott képzési formák központilag előírt tematikái és követelményrendszerei határozták meg a jegyzet témaköreit és azok tárgyalását.
Tekintettel arra, hogy a jegyzet egyszerre kívánt megfelelni mindkét képzési szint szakmai igényeinek, természetesen az egyes szintek követelményeinél jóval több ismeretet tartalmaz.
A jegyzet a tekintetben mindkét követelményrendszer kívánalmain túlmutat, hogy az évek óta változatlan központi előírásokhoz képest tartalmazza az időközben bekövetkezett szakmai, technikai változások eredményeit is. Valószínűleg mindenki egyetért azzal, hogy - bár ilyen jellegű vizsgakérdések nincsenek - ma már legalábbis „illik" szót ejteni mondjuk a médiakutatásról és médiatervezésről, vagy például az internet és a telefon, az e-mail és az sms reklámeszközként történő alkalmazásáról.
Mindezzel együtt a jegyzet az érintett témaköröket tekintve sem lehet teljes: részben a már említett szempont - a képzési követelmények - miatt, részben anyagi, terjedelmi és időbeli megfontolások okán sem. Azok számára, akik valamely részterület iránt komolyabban érdeklődnek, a további tanulmányokhoz támpontot adhat az ajánlott irodalmak jegyzéke.
Miközben az alapvető cél az OKJ-vizsgákhoz szükséges szakmai ismeretek egy kötetben történő összefoglalása, ugyanakkor remélhető, hogy az így megírt és összegyűjtött anyag nem csak iskolai-tanfolyami hallgatóknak, hanem akár a téma iránt érdeklődő vállalkozóknak, vagy a szakmát - megfelelő ismeretek és végzettség nélkül - gyakorló alkalmazottaknak is megfelelő alapokat és hasznos segítséget nyújthat. Szerzőként, szerkesztőként ez úton is köszönetet mondok a kiadónak az ambiciózus - hiánypótló jellegű, de mégsem kockázatmentes - vállalkozásért, no meg természetesen az irányomban tanúsított bizalomért.
A jegyzet olvasóinak - legyenek akár diákok, akár felnőttképzés hallgatói, vagy „csak" a szakma iránt érdeklődők, netán vállalkozók - jó tanulást, jó munkát, sok sikert kívánok.
Vissza