1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hallás-beszéd nevelés

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-2852-2
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 83193.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szurdopedagógia széles területét igyekszünk átfogni evvel a könyvvel, segítséget szeretnénk nyújtani mindazoknak a szakembereknek, akik hallássérült gyermekekkel foglalkoznak, legyenek ezek a... Tovább

Előszó

A szurdopedagógia széles területét igyekszünk átfogni evvel a könyvvel, segítséget szeretnénk nyújtani mindazoknak a szakembereknek, akik hallássérült gyermekekkel foglalkoznak, legyenek ezek a gyermekek újonnan diagnosztizált csecsemők vagy a pályaválasztás előtt álló fiatalok. A széles életkori sáv felölelésével éppen a metodika egységességét szeretnénk bizonyítani, bemutatni, hogyan megy át finom váltásokkal a módszer egy mind magasabb követelményszintre úgy, hogy közben a lényeg, a hallásnevelést középponti szerephez juttató igényes nyelv-beszéd fejlesztés maradéktalanul érvényesül. Ily módon reméljük, hogy ötleteket, segítséget kapnak munkájukhoz a korai nevelést irányító szakemberek, a speciális óvodák, iskolák szurdopedagógusai, valamint a délutáni munkát irányító nevelő tanárok egyaránt. Az utóbbiakra gondolva részleteztük a megfelelő egységeknél a kapcsolódó gyakorlatokat, melyeknek feltétlenül új szemponttal kell gazdagítaniok a délelőtt megkezdett munkát. Ajánljuk a könyvet a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola hallgatóinak is, akik tantárgypedagógiai tanulmányaik során feltehetőig hasznosíthatják a módszertani útmutatásokat. Végül a hallássérült gyermekek érdeklődő szülei is haszonnal forgathatják a könyvet, hiszen ideális esetben olyan jellegű együttműködés alakul ki a gyógypedagógus és a szülő között, hogy az utóbbi fontos partnerré válik a munka során. Ez különösen áll a korai nevelésre, amint ezt a könyvben is hangsúlyozzuk. A kötet első öt fejezete a hallássérültek egész csoportját érinti, tekintet nélkül a hallásfokra, az ezt követő fejezetek, vagyis az óvodai és iskolai módszertan már kifejezetten a speciális intézményekben ellátott súlyos fokú hallássérültekre összpontosít. Ennek ellenére ezek egyes elemeinek felhasználását javasoljuk az integráltan, hallókkal együtt tanuló hallássérültek korrepetálása során is. Ugyanakkor ki kell emelnünk, hogy a javasolt eljárások elsősorban a többszörösen nem sérült hallásfogyatékosoknál alkalmazhatók, illetve csak kisebb-nagyobb módosítást követőleg a beszéd-nyelv tanulási zavart mutató vagy értelmi fogyatékos gyermekeknél. Vissza

Tartalom

Előszó
1. A hallás jelentősége, a hallásnevelés fogalma
2. A hallásnevelés történetének főbb állomásai
3. A hallássérülés főbb jellemzői állomásai
3.1. A hallás folyamata
3.2. A hallássérülés fogalma
3.3. Készülékes mérések
3.4. A beszédhangok, a beszéd észlelése
4. A hallássérülés korai felismerése
4.1. A korai diagnózis
4.2. A korai hallókészülék-ellátás
5. A korai hallás-beszéd nevelés
5.1. A csecsemők fejlesztése
5.1.1. Az anya beszéde
5.1.2. Az ének, a zene
5.1.3. A zörejek
5.2. Az első és második év között
5.2.1. A beszélgetés
5.2.2. Éneklés, zene
5.2.3. Zörejek, zajok
5.3. A második és harmadik (negyedik) év között
5.3.1. A társalgás alapjai
5.3.2. Ismétlődő otthoni helyzetek
5.3.3. A napló
5.3.4. Naptárrajzok
5.3.5. Célzott hallás-beszéd fejlesztő foglalkozások
6. A súlyos fokú hallássérültek csoportos anyanyelvi nevelésének főbb jellemzői
6.1. A hallásnevelés fontosabb elvei
6.1.1. Optimális hangerősítés
6.1.2. A hallásnevelés uniszenzoros jellege
6.1.3. Az akusztikus koncentrálási periódusok gyakori előfordulása
6.1.4. A csoport valamennyi tagjának bevonása
6.1.5. Motiváció
6.1.6. Globális megközelítés
6.1.7. A beszéd vezető szerepe a hangi benyomások sokrétűségén belül
6.1.8. A tartalmi támpontok fokozatos megvonása
6.2. A hallás és a szájról olvasás viszonya
6.3. Az anyanyelvi foglalkozások feladatköre
7. Az anyanyelvi óratípusok
7.1. Társalgások (szabad és tematikus beszélgetések)
7.1.1. Az eljárás lényege
7.1.2. A beszélgetések témái
7.1.3. Módszertani lépések
7.2. Cselekvéses helyzetek
7.2.1. Az eljárás lényege
7.2.2. Egyszerű ételek, italok készítése
7.2.3. Köznapi tevékenységek
7.2.4. Játék
7.3. Beszédfejlesztő játékok
7.3.1. Az óratípus lényege
7.3.2. A játékfoglalkozások változatai
7.4. Szerepjátékok
7.4.1. Az eljárás lényege
7.4.2. Az óratípusnak az előkészítő 2. osztályban alkalmazott változata
7.4.3. A szerepjáték lépései az 1. osztálytól
7.4.4. A szerepjáték második órája
7.5. Pantomimjelenetek
7.5.1. Az eljárás lényege
7.5.2. Az óra típusnak az előkészítő 2. osztályban alkalmazott változata
7.5.3. A pantomimjelenetek módszeres lépései az 1. és 8. osztály között
7.6. Olvasás-írás technika
7.6.1. Olvasástechnika
7.6.2. írástechnika
7.7. A szövegértő olvasás kialakítása
7.7.1. Olvasási szintek és olvasmányok
7.7.2. Képsorozatok feldolgozása
7.7.3. Bábjelenetek
7.7.4. A társalgások alapján összeállított olvasmányok
7.7.5. A tankönyvi olvasmányok feldolgozása
7.8. A nyelvi szerkezetek kialakítása
7.8.1. A nyelvi kompetencia és performancia kialakulásának gátló tényezői
7.8.2. Társalgások
7.8.3. Nyelvi transzformációk, kérdőszavak
7.8.4. Nyelvalaki társasjátékok
7.8.5. Nyelvi szerkezetalkotási gyakorlatok
7.8.6. Nyelvtan és helyesírás gyakorlatok
7.9. A szóbeli és írásbeli fogalmazási készség fejlesztése
7.9.1. A fogalmazás előkészítése
7.9.2. Fogalmazás
8. Anyanyelvi gyakorlati foglalkozás
8.1. A tantárgy lényeges jegyei
8.2. Óra vezetési lehetőségek
8 3 Módszertani eljárások
8.3.1. a célkitűzés
8.3.2. A munkadarab megbeszélése
8 3.3. Az anyagok, eszközök számbavétele
8.3.4. Tervezés
8.3.5. Igénylés
8.3.6. A munkaanyagok és eszközök kiosztása
8.3.7. Végrehajtás
8.3.8. A kész munkák elemzése, értékelése
8.3.9. Beszámoló
8.3.10. Manipulációk
9. Hallás-ritmus nevelés (Urbán Károlyné)
9.1. A hangok érzékelése
9.2. Az egyenletes lüktetés kialakítása
9.3. Mondókák, gyermekversek
9.4. Hangszeres játék
9.5. Speciális hallásgyakorlatok
9.6. Lemezhallgatás
9.7. Mozgássorozatok, tánc
9.7.1. Improvizációk
9.7.2. Pantomimjelenetek zenei irányítással
9.7.3. Tánc
Zárszó (A hallássérültek integrált és szegregált oktatásáról)
Függelék: A hallókészülék (Simon Mária)
Tárgymutató
Irodalomjegyzék
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem