1.060.346

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Politikai nevelés

Szöveggyűjtemény 1988/1989.

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelés - miként egész története tanúsítja - közvetíthet olyan értékrendszert, fejleszthet az emberben olyan tulajdonságokat, melyek a fennálló társadalmi rendszernek kedveznek vagy olyanokat,... Tovább

Előszó

A nevelés - miként egész története tanúsítja - közvetíthet olyan értékrendszert, fejleszthet az emberben olyan tulajdonságokat, melyek a fennálló társadalmi rendszernek kedveznek vagy olyanokat, amelyek a szembenállást, a rendszer megváltoztatását mozdítják elő (jóllehet pusztán neveléssel sohasem érhető el valamely társadalom gyökeres átalakítása). Mivel azonban az osztálytársadalmakban a nevelés legerősebb eszközeivel, a nevelési intézményekkel az uralkodó osztályok rendelkeznek - ideértve a nevelőket, nevelőintézményeket is -, mivel a nevelés céljait, elveit mélyen áthatja az uralkodó osztályok ideológiája, általában kimutatható, hogy a társadalom szempontjából tekintve a nevelés és intézményrendszere a gazdasági-társadalmi reprodukciót szolgálja. Ez azt jelenti, hogy a nevelés nem kizárólagos, de nélkülözhetetlen eszköze meghatározott társadalmi viszonyok, egy bizonyos gazdasági-társadalmi rend fenntartásának, újratermelésének. Ez nem zárja ki, hogy az uralkodó osztályoknak kedvező nevelés is hozzájárulhat az adott gazdasági-társadalmi alakzaton belüli változásokhoz. A megismétlés értelmében vett újratermelő funkció csak a kapitalizmust megelőző társadalmak nevelését jellemezte; a tőkés gazdasági-társadalmi alakulat intézményes nevelésében szerephez jut a rendszeresen belüli változásokra való felkészítés is. Különösen érvényes ez napjainkban, amikor a tőkés termelési viszonyok által megszabott határok között utat tör magának a tudományos-technikai forradalom.
A nevelés oly módon tesz eleget társadalomfenntartó és -megújító feladatának, hogy az egyes embereket olyan tulajdonságokkal, képességekkel, ismeretekkel ruházza fel, amelyek szükségesek az adott gazdasági-társadalmi rendszer működéséhez. A szükséges tulajdonságok, képességek és ismeretek köre történetileg változó és osztályonként, rétegenként is megoszlik. Osztálytársadalmakban az uralkodó osztályok a maguk érdekeinek megfelelően szabályozzák a különféle osztályokba, rétegekbe tartozó egyének képzését, fejlődését, illetve az egyének osztályokba, rétegekbe való besorolását. A tendencia az, hogy az uralkodó osztály tagjait az adott történelmi fejlettségi színvonalon mindenoldalú képzésben részesítsék, az elnyomott osztályok tagjait pedig csupán munkaerőnek és alattvalónak képezzék ki. Ezt a tendenciát azonban a történelem folyamán sok minden korlátozza. Az uralkodó osztály tagjai számára magának a hatalom gyakorlásának a szükségletei nagyon is egyoldalú személyiségképzést tettek lehetővé (pl. előidézték a katonai vagy jogi képzés személyiségdeformáló túlsúlyát), az elnyomott dolgozó osztályok tagjainak korlátozott kiképzése pedig gyakran túlcsapott kimért határain, az elsajátított műveltség a kizsákmányoltak osztályharcát erősítette. Vissza

Tartalom

A politikai nevelés a felnőttnevelés rendszerében5
Zrinszky László: Az iskola és a társadalom5
Durkó Mátyás: A permanens nevelés rendszere Magyarországon10
Maróti Andor: A szocialista felnőttnevelés sajátosságai22
Zrinszky László: Szocializáció és politikai képzés32
A politikai nevelés alanya37
Halász László - Marton L. Magda: Típustanok és személyiségvonások37
Pálhegyi Ferenc: Személyiségtipológiák55
Zrinszky László: A politikai nevelés alanya: a felnőtt személyiség59
Bábosik István: A közvetett hatásrendszer természete és személyiségformáló szerepe75
Vezető mint nevelő81
Zbigniew Pietrasinski: Az alkotó vezetés feladatai81
Berey András - Dobos Irma: Vezetési stílusok92
Paul E. Torgersen - Irwing T. Weinstock: Az emberi motiváció95
Berey András - Dobos Irma: A vezetési tevékenység elemei100
Politikai nevelés funkció és alapelvei111
Zrinszky László: Világnézet-formálás a politikai oktatásban111
A politikai agitáció118
Salamon Zoltán: Értékorientációk fejlesztése a propagandamunkában134
Zrinszky László: Politikai tanulás és politikai aktivitás141
Tobias Brocher: Szerepek csoportban151
A politikai nevelés folyamata155
Ancsel Éva: A meggyőzés problémáiról155
Zrinszky László: Az eredmény értékelése164
Koltai Dénes: Gondolatok a meggyőződés fogalmáról és a hatékonyságvizsgálatról169
Zrinszky László: Kommunikáció és propaganda188
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem