Előszó
Az Európai Tanács lisszaboni ülésén 2000-ben elfogadott stratégiai döntés értelmében az Európai Uniónak 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabban fejlődő tudás alapú társadalmává kell válnia. Ebben a folyamatban az oktatásra és a képzésre kulcsszerep hárul.
A lisszaboni cél megvalósítása érdekében az Oktatási Tanács és az Európai Bizottság 2002-ben egy részletes, 2010-ig megvalósítandó munkaprogramot fogadott el. A munkaprogram három stratégiai célhoz - minőség és hatékonyság, nyitottság, hozzáférés - további alcélokat rendel, amelyek az oktatási-képzési szakmapolitikai területek széles spektrumát ölelik fel.
A tagállamok feladata, hogy saját fejlesztési céljaikkal összhangban cselekvési tervet dolgozzanak ki, konkrét lépéseket tegyenek a Tanács által elfogadott célkitűzések megvalósítása érdekében.
A lisszaboni célok megvalósítását elősegítő EU-munkaprogramot 2003 februárjában ismertette az Oktatási Minisztérium az érintettek széles körével. A munkaprogram megvalósításában való nemzeti részvétel főbb elemei:
• részvétel az EU-munkacsoportok munkájában nemzeti delegáltak közreműködésével,
• az Európai Unió szintjén folyó munka eredményeinek feldolgozása szakmai körökben és javaslatok készítése a hazai teendőkről a döntéshozók számára,
• a közös EU-s célok elérését elősegítő hazai feladatok meghatározása és beépítése a hazai fejlesztési folyamatokba,
• tájékoztatók, beszámolók, szakmai anyagok készítése az Unió számára a hazai helyzetről, ezen belül eredményeink, jó gyakorlataink terjesztése.
Az Oktatási Minisztérium 2004-ben két egymásra épülő konferencia keretében tájékoztatta az érdeklődőket és vitatta meg az érintettekkel a munkaprogram hazai megvalósításának lehetőségeit és feladatait. Október 22-én (11.1 Szakértői szeminárium) széles szakértői kör - pedagógusok, oktatáskutatók, szakmapolitikusok - értékelte a hazai helyzetet, és fogalmazott meg ajánlásokat az EU-s célok megvalósításával, a hazai feladatokkal kapcsolatban. A november 8-ai rendezvény (II.2 Az Oktatási ágazat alágazati stratégiái) célja az volt, hogy az oktatásban és képzésben érintett széles szakmai kör számára tájékoztatást nyújtson arról, hogyan tükröződik az „Oktatás és képzés 2010" munkaprogram megvalósítása az ágazat munkájában, illetve az európai célkitűzések miként jelennek meg a legfrissebb szakmapolitikai dokumentumokban.
Az „Oktatás és képzés 2010" kiadvány arra hivatott, hogy az oktatásban és képzésben résztvevők képet nyerjenek a munkaprogram megvalósításának jelenlegi állásáról, az előttünk álló feladatokról és lehetőségekről, valamint a folyamatban betöltendő szerepükről.
Vissza