kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Vajdasági Tudományos és Művészeti Akadémia-Történelmi Intézet |
---|---|
Kiadás helye: | Beograd-Novi Sad |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 547 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 25 cm x 19 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Megjelent 1000 példányban. Angol, román, francia és német nyelvű összefoglalóval. |
A képek, mellékletek és röviditések jegyzéke | |
Előszó | 13 |
Bevezető | |
A Habsburg-birodalom a XVIII. század második felében | 21 |
Az abszolút monarchia és a merkantilista gazdaságpolitika kezdetei | |
A kereskedelem és a közlekedés fellendítésére tett intézkedések | |
F. J. Maire mérnök tervei és gazdasági elképzelései | |
II. József uralma és az abszolutizus hanyatlásának kezdetei | |
A jozefinizmus válsága és vége | |
Az államigazgatás intézkedései a folyók jobb hajózhatóságáért és a vízszabályozásért | 51 |
A vízszabályozásról szóló törvények és normatív okmányok rövid áttekintése | |
A hajózásról és a vízépítészeti szolgálatról szóló 1780-as rendelet | |
A helyi szervek kötelezettségei és jogai | |
A vízépítészeti szolgálat munkamódszeréről | |
A földmérő szolgálat, a térképészet és a szakoktatás | |
A Duna-Tisza-csatorna terve és tervezői | 81 |
Kiss József és Gábor, a Duna-Tisza-csatorna megalkotói | |
A tervezet műszaki és gazdasági jellegzetességei | |
Az állam által támogatott részvénytársaság | |
A csatorna építése körüli elvi ellentétek | 107 |
Vita a tervről és a privilégiumokról | |
Ki építi a csatornát: az állam vagy egy magán-részvénytársaság? | |
A szakbizottságok helyszínre küldése | |
A csatorna építését magántársaságra bízzák | |
A Duna-Tisza-csatorna építése a magán-részvénytársaság eszközeiből | 133 |
A szerződés megkötése előtti események | |
Szerződés a kincstár és a tervezők között | |
Az első viszályok és összetűzések a vidéki hatóságokkal | |
Nézeteltérés az uralkodó és a magyar kamara között a munkaerő miatt | |
Királyi kiváltság a csatorna megépítésére | |
A részvényjegyzés, a munkálatok megkezdése és a munkaerő okozta nehézségek | 159 |
A közvélemény megismertetése a csatornaépítés tervével | |
A tőkerészvény bejegyzésének módja, a részvények értéke, a bejegyzési központok | |
A munkaerő-toborzás hálózata és a munkások bérezése | |
Az európai háborúk. A társaság és a tervezők törekvése, hogy kiterjesszék tevékenységüket | 175 |
A napóleoni háborúk | |
Viszályok a vízimalmok miatt | |
Javaslat a gabonakereskedelmi társaság megalakításáról | |
Viták a javaslatról | |
A Közép-Duna-medence és az Adriai-tenger összekötésének terve | 201 |
A Vukovár-Samac-csatorna építési terve és az építési koncesszió | |
Javaslat a kupai hajózás szabályozására és a folyó csatornázásáról | |
A krajnai tartományi kormány és a rijekai előljáróság álláspontja | |
Az új projektum felülvizsgálásával megbízott bizottság határozatai és ajánlásai | |
Trieszt, Krajna és Stájerország fenntartásai | 247 |
A trieszti tőzsde és a városi elöljáróság álláspontja | |
A krajnai hatóságok és kereskedők megjegyzései | |
Schemerl mérnök terve | |
Privilégium a Kupa csatornázására és a tengermellékig vezető út megépítésére | |
A tervezők audienciája II. Ferencnél | |
Váratlan nehézségek a csatorna építésében | 269 |
A névtelen feljelentés | |
A szakmai vizsgáló bizottság munkája | |
A vízimalmok miatti viszály folytatódása | |
Kik írták a névtelen feljelentést? A vizsgáló bizottság még néhány megjegyzése | |
Viszály a tervezők és a társaság között | 299 |
Apponyi Antal kirobbantja a válságot | |
A második vizsgáló bizottság | |
A Kiss fivérek leváltása | |
Heppe Szaniszló az építés szakmai irányítója | |
A Kiss fivérek kudarcának okai | |
A csatorna építése az új igazgatóság irányításával. A részvényesek 1798. évi közgyűlése | 319 |
Az ideiglenes igazgatóság munkaerőt keres | |
A korlátlan meghatalmazású új vezetőség | |
A részvényesek osztályösszetétele | |
Tervmódosítás és a csatornaépítés folytatása | 331 |
Végrehajtják a részvényesek közgyűlésének határozatait | |
A tervmódosítás és néhány létesítmény rekonstrukciója | |
A szenttamási hajózsilip építése. Újabb bonyodalmak a Kiss fivérekkel | |
A bejárati és torkolati műtárgyak problémái | |
A részvényesek bizalmatlansága és más nehézségek | |
Az építési vezetőség szabályzata | |
Új hitel igénylése | |
A munkaerő kényszermozgósítása | |
A befejező munkálatok a csatornán | |
A kincstári birtokok bérlése | 369 |
Az új közlekedési vízi út jövedelmezőségének problémái | |
A birtokok bérbeadásáról szóló szerződés megvitatása | |
A társaság indítékai és a telepes falvak ellenállása | |
Néhány elméleti megjegyzés a földjáradékról | |
Az uralkodó elfogadja a bérleti szerződést | |
Sikertelen kisérletek a Kupa csatornázására. A Gorski kotaron át vezető Lujza-út építése | 291 |
A társaság privilégiumot kér a Karlovactól a tengerig vezető út megépítésére | |
Koncesszió a Kupa csatornázására és a tengerpartig vezető út megépítésére | |
A Kupa csatornázása kudarcának okairól | |
Az új út építése Karlovactól a tengerpartig | |
Állami bizottság az elkészült Duna-Tisza-csatornán. A csatorna és a kincstári birtokok kiaknázása 1826-ig | 407 |
Az állami bizottság jelentése | |
A Duna-Tisza-csatorna és a kincstári birtokok együttes kiaknázása | |
Viszály a magyar kamara és a társaság között | |
Tárgyalások a birtokok bérleti szerződésének és a Duna-Tisza-csatorna privilégiumának a meghosszabbításáról | |
A kincstár és a társaság közötti viszály megoldása | |
A csatorna a privilégium megszűnte után | |
Epilógus. A csatorna megteremtőinek sorsa a társaságból való elbocsátásuk után | 437 |
A Kiss fivérek munkásságának történelmi jelentősége | |
A számadás | |
Beletörődés és csendes elmúlás | |
A világ csatornái és útjai történetének rövid vázlata. Összehasonlító áttekintés | 453 |
Néhány kínai és franciaországi csatornáról | |
A hajócsatornák és más vízi utak hálózatának kialakulása Nagy-Britannában | |
Néhány adat az európai utak építéséről | |
A Duna-Tisza-csatorna, mint a nagyszabású Duna-Tisza-Duna vízrendszer szerves része | 475 |
Rövid visszatekintés | |
Nikola Mirkov mérnök elképzelése | |
A nagyszabású új vízrendszer megépítése | |
DTD vízrendszer egyéb jellegzetességei | |
Névjegyzék | 527 |
Földrajzinév-jegyék | 537 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.