1.063.486

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hajózás és gazdálkodás a Közép-Duna-medencében a merkantilizmus korában

A Duna-Tisza csatorna építése és fáradozások a Közép-Duna-medence és az Adriai-tenger összekötésére a XVIII. század végén

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Beograd-Novi Sad
Kiadó: Vajdasági Tudományos és Művészeti Akadémia-Történelmi Intézet
Kiadás helye: Beograd-Novi Sad
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 547 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Angol, román, francia és német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A mű szerzője, aki képesítését tekintve mérnök, még egyetemi tanulmányi idején kezdett társadalomtudománnyal és történelemmel foglalkozni. Első történelmi tárgyú munkája 1936-ban jelent meg a NASA STVARNOST folyóirat hasábjain. Aktívan közreműködve hazánk első ötével villamosítási tervének kidolgozásában, közelebbről is megismerkedett a vízgazdálkodás, a vízi energia és a vízépítészet problémakörével, hogy nem sokkal ezután figyelmét a nemzeti történelem kérdései mellett annak az évszázados küzdelemnek szentelje, amelyet a vízzel folytattak a Közép-Duna-medencében. A vizekről szóló első történelmi műve a JAVORSLAV CERNI vízgazdálkodási intézet támogatásával jelent meg. E tudományág, és a nemzeti történelem kérdéseiről még számos könyve, tanulmánya és cikke látott napvilágot. Megszerezte a tudományok doktora címet.
Különösen felkeltette érdeklődését a Duna-Tisza csatorna, amelyet 1793 és 1802 között építettek, majd a második világháború után újjáépítették és meghosszabbították, most... Tovább

Fülszöveg

A mű szerzője, aki képesítését tekintve mérnök, még egyetemi tanulmányi idején kezdett társadalomtudománnyal és történelemmel foglalkozni. Első történelmi tárgyú munkája 1936-ban jelent meg a NASA STVARNOST folyóirat hasábjain. Aktívan közreműködve hazánk első ötével villamosítási tervének kidolgozásában, közelebbről is megismerkedett a vízgazdálkodás, a vízi energia és a vízépítészet problémakörével, hogy nem sokkal ezután figyelmét a nemzeti történelem kérdései mellett annak az évszázados küzdelemnek szentelje, amelyet a vízzel folytattak a Közép-Duna-medencében. A vizekről szóló első történelmi műve a JAVORSLAV CERNI vízgazdálkodási intézet támogatásával jelent meg. E tudományág, és a nemzeti történelem kérdéseiről még számos könyve, tanulmánya és cikke látott napvilágot. Megszerezte a tudományok doktora címet.
Különösen felkeltette érdeklődését a Duna-Tisza csatorna, amelyet 1793 és 1802 között építettek, majd a második világháború után újjáépítették és meghosszabbították, most már Duna-Tisza-Duna néven. A Duna-Tisza csatornát, Európa e részének legnagyobb építményét a római időktől kezdve egészen a XIX. század közepéig, egy magán részvénytársaság építette, az első Habsburg Monarchiában és Délkelet-Európában. A csatorna építése idején kiütközött számos probléma a feudalizmusból a kapitalizmusba való átmeneti időszakban a Közép-Duna-medencében kialakított bonyolult helyzetet tükrözte, mint ahogyan egyetlen vizcseppben is megláthatjuk a napot.
A bécsi és a budai levéltárak gazdag, érintetlen és jól megőrzött anyaga szerencsés körülménynek számított, ám ennek rendezése, tanulmányozása és értelmezése igen sok időt és erőfeszítést igényelt, már amiatt is, hogy mindaddig nem készült tudományos igényű munka a Duna-Tisza csatornáról. A szerző ugyanakkor azon fáradozott, hogy egyaránt megvilágítsa a Közép-Duna-medence gazdasági életét és a technikai ismeretek elterjedésének kérdéseit meg a politikai körülményeket, hogy ez által elkerülje az egyoldalúságot az összetett történelmi jelenségek interpretálásában. Vissza

Tartalom

A képek, mellékletek és röviditések jegyzéke
Előszó13
Bevezető
A Habsburg-birodalom a XVIII. század második felében21
Az abszolút monarchia és a merkantilista gazdaságpolitika kezdetei
A kereskedelem és a közlekedés fellendítésére tett intézkedések
F. J. Maire mérnök tervei és gazdasági elképzelései
II. József uralma és az abszolutizus hanyatlásának kezdetei
A jozefinizmus válsága és vége
Az államigazgatás intézkedései a folyók jobb hajózhatóságáért és a vízszabályozásért51
A vízszabályozásról szóló törvények és normatív okmányok rövid áttekintése
A hajózásról és a vízépítészeti szolgálatról szóló 1780-as rendelet
A helyi szervek kötelezettségei és jogai
A vízépítészeti szolgálat munkamódszeréről
A földmérő szolgálat, a térképészet és a szakoktatás
A Duna-Tisza-csatorna terve és tervezői81
Kiss József és Gábor, a Duna-Tisza-csatorna megalkotói
A tervezet műszaki és gazdasági jellegzetességei
Az állam által támogatott részvénytársaság
A csatorna építése körüli elvi ellentétek107
Vita a tervről és a privilégiumokról
Ki építi a csatornát: az állam vagy egy magán-részvénytársaság?
A szakbizottságok helyszínre küldése
A csatorna építését magántársaságra bízzák
A Duna-Tisza-csatorna építése a magán-részvénytársaság eszközeiből133
A szerződés megkötése előtti események
Szerződés a kincstár és a tervezők között
Az első viszályok és összetűzések a vidéki hatóságokkal
Nézeteltérés az uralkodó és a magyar kamara között a munkaerő miatt
Királyi kiváltság a csatorna megépítésére
A részvényjegyzés, a munkálatok megkezdése és a munkaerő okozta nehézségek159
A közvélemény megismertetése a csatornaépítés tervével
A tőkerészvény bejegyzésének módja, a részvények értéke, a bejegyzési központok
A munkaerő-toborzás hálózata és a munkások bérezése
Az európai háborúk. A társaság és a tervezők törekvése, hogy kiterjesszék tevékenységüket175
A napóleoni háborúk
Viszályok a vízimalmok miatt
Javaslat a gabonakereskedelmi társaság megalakításáról
Viták a javaslatról
A Közép-Duna-medence és az Adriai-tenger összekötésének terve201
A Vukovár-Samac-csatorna építési terve és az építési koncesszió
Javaslat a kupai hajózás szabályozására és a folyó csatornázásáról
A krajnai tartományi kormány és a rijekai előljáróság álláspontja
Az új projektum felülvizsgálásával megbízott bizottság határozatai és ajánlásai
Trieszt, Krajna és Stájerország fenntartásai247
A trieszti tőzsde és a városi elöljáróság álláspontja
A krajnai hatóságok és kereskedők megjegyzései
Schemerl mérnök terve
Privilégium a Kupa csatornázására és a tengermellékig vezető út megépítésére
A tervezők audienciája II. Ferencnél
Váratlan nehézségek a csatorna építésében269
A névtelen feljelentés
A szakmai vizsgáló bizottság munkája
A vízimalmok miatti viszály folytatódása
Kik írták a névtelen feljelentést? A vizsgáló bizottság még néhány megjegyzése
Viszály a tervezők és a társaság között299
Apponyi Antal kirobbantja a válságot
A második vizsgáló bizottság
A Kiss fivérek leváltása
Heppe Szaniszló az építés szakmai irányítója
A Kiss fivérek kudarcának okai
A csatorna építése az új igazgatóság irányításával. A részvényesek 1798. évi közgyűlése319
Az ideiglenes igazgatóság munkaerőt keres
A korlátlan meghatalmazású új vezetőség
A részvényesek osztályösszetétele
Tervmódosítás és a csatornaépítés folytatása331
Végrehajtják a részvényesek közgyűlésének határozatait
A tervmódosítás és néhány létesítmény rekonstrukciója
A szenttamási hajózsilip építése. Újabb bonyodalmak a Kiss fivérekkel
A bejárati és torkolati műtárgyak problémái
A részvényesek bizalmatlansága és más nehézségek
Az építési vezetőség szabályzata
Új hitel igénylése
A munkaerő kényszermozgósítása
A befejező munkálatok a csatornán
A kincstári birtokok bérlése369
Az új közlekedési vízi út jövedelmezőségének problémái
A birtokok bérbeadásáról szóló szerződés megvitatása
A társaság indítékai és a telepes falvak ellenállása
Néhány elméleti megjegyzés a földjáradékról
Az uralkodó elfogadja a bérleti szerződést
Sikertelen kisérletek a Kupa csatornázására. A Gorski kotaron át vezető Lujza-út építése291
A társaság privilégiumot kér a Karlovactól a tengerig vezető út megépítésére
Koncesszió a Kupa csatornázására és a tengerpartig vezető út megépítésére
A Kupa csatornázása kudarcának okairól
Az új út építése Karlovactól a tengerpartig
Állami bizottság az elkészült Duna-Tisza-csatornán. A csatorna és a kincstári birtokok kiaknázása 1826-ig407
Az állami bizottság jelentése
A Duna-Tisza-csatorna és a kincstári birtokok együttes kiaknázása
Viszály a magyar kamara és a társaság között
Tárgyalások a birtokok bérleti szerződésének és a Duna-Tisza-csatorna privilégiumának a meghosszabbításáról
A kincstár és a társaság közötti viszály megoldása
A csatorna a privilégium megszűnte után
Epilógus. A csatorna megteremtőinek sorsa a társaságból való elbocsátásuk után437
A Kiss fivérek munkásságának történelmi jelentősége
A számadás
Beletörődés és csendes elmúlás
A világ csatornái és útjai történetének rövid vázlata. Összehasonlító áttekintés453
Néhány kínai és franciaországi csatornáról
A hajócsatornák és más vízi utak hálózatának kialakulása Nagy-Britannában
Néhány adat az európai utak építéséről
A Duna-Tisza-csatorna, mint a nagyszabású Duna-Tisza-Duna vízrendszer szerves része475
Rövid visszatekintés
Nikola Mirkov mérnök elképzelése
A nagyszabású új vízrendszer megépítése
DTD vízrendszer egyéb jellegzetességei
Névjegyzék527
Földrajzinév-jegyék537

Nikola Petrovic

Nikola Petrovic műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nikola Petrovic könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem