Előszó
A hajó fogalmának meghatározás.
Hajónak nehezünk olyan uszóalkotmányt, amely képes a vizen akár saját erejéből, akár kívülről reá átvitt erő következtében mozogni és a belsejébe rakott árut és...
Tovább
Előszó
A hajó fogalmának meghatározás.
Hajónak nehezünk olyan uszóalkotmányt, amely képes a vizen akár saját erejéből, akár kívülről reá átvitt erő következtében mozogni és a belsejébe rakott árut és személyeket egyik helyről a másikra-biztonságosan szállítania.
A hajóépítés tudománya magában foglalja a hajó úszási feltételeinek a megismerését, magában foglalja a biztonsági berendezéseket, nevezetesen a hatóságok által előirt rekeszekre való osztást, magában foglalja a stabilitás fogalmát,-magában foglalja a szilárdsági kérdéseknek a meghatározását és azon körülmény folytán, hogy ezen alkotmánynak vizén mozogni kell, amikoris a reá ható ellenállást le kell küzdenie, magában foglalja a hajó ellenállásának megismerését és a hajó ellenállásból a mozgatásra szükséges munkagépnek a meghatározását.
Nomenklatúrák.
A hajó hosszát, a hajóépítés kétféleképen fejezi ki. A teljes hossz, az a hossz, amely a hajónak leghátulsó részében beépített fix alkatrészének hátsó pontja és a legelülső hajón beépített fix alkatrészének pontja között méretik. Egy - másik fogalom a hajó hossza a függélyek között. Mellső függélynek nevezzük a hajó orrtőkéjének a terhelt vizvonallal való metszetében a vizvonalra emelt merőlegest, hátsó függélynek nevezzük a fartönk és a terhelt vízvonal metszetét. Ha a hajónak hátsó tönkje vagy fartönkje nem lenne, ugy a hátsó függélyt képezi a kormányszárnak a tengelye és ha több kormány van, akkor a hátsó kormánynak a tengelye.
A hajónak van elülső része a mellső rész, van hátsó része a farrész és van középső része a középrész. A far- és a mellső hajórész kiteszi a hajó hosszának felét, a középrész ugyancsak kiteszi a hajó hosszának a felét.
A mellső hajót előrefelé határolja a mellső tönk, vagy orrtönk, a hátsó hajót hátrafelé a hátsó-, vagy fartönk.
A hajónak van jobb- és baloldala; hátulról előrefelé nézve jobbkéz felé esik a jobboldal, balkéz felé a baloldal. A jobb oldalon sötétségben a hajó zöld fényt visel, a baloldalon piros fényt...
Vissza