Előszó
Hajdúdorog nagyközség iskolatörténetének megírásával és közreadásával az a cél vezetett bennünket, hogy más hajdúvárosokhoz hasonlóan bemutassuk településünk több, mint háromszáz éves...
Tovább
Előszó
Hajdúdorog nagyközség iskolatörténetének megírásával és közreadásával az a cél vezetett bennünket, hogy más hajdúvárosokhoz hasonlóan bemutassuk településünk több, mint háromszáz éves művelődésügyének kibontakozását és fejlődését. A könyvben részletesen bemutatjuk történelmünk különböző szakaszaiban létrehozott iskoláink működését, fejlődését, illetve némelyek megszűnését. A szerző törekvésében markánsan érvényre jut Hajdúdorog történetének sokirányú gazdasági, vallási, társadalompolitikai, kulturális élete és fejlődése, amely — az olvasó számára is jól érzékelhetően — mindenkor hatással volt a közoktatásra is.
Hajdúdorog sajátos helyet foglal el a hajdútelepülések között, mert itt a többi hajdúvárostól eltérően nem a református, hanem a görög katolikus vallás vált általánossá, amit a közoktatás fejlődésének vizsgálatakor fokozott mértékben szem előtt kellett tartani. Elődeink közismert évszázados törekvése, hogy a görög katolikus egyházban és liturgiában a magyar nyelv váljék hivatalossá, meghatározó hatással volt a (város) község művelődésügyére, ezen belül elsősorban az iskoláztatásra.
A szerző fő szándéka, hogy sokoldalúan mutassa be Hajdúdorog iskoláinak kialakulását és fejlődését, hogy ezzel is érzékeltesse, az előző évszázadokban és nehéz évtizedekben sem volt kisebb a művelődésügy szerepe a nagyközség életében, mint az ország bármely más településén.
Az iskolatörténet nem teljes, mert nem foglalkozik valamennyi hajdúdorogi iskolával. Az Aranykalászos Téli Gazdasági Iskolára, a Mezőgazdasági Technikumra, az Ipariskolára, a Mezőgazdasági Szakmunkásképző Intézetre — melyeknek gyökerei a település gazdasági szerkezetében keresendők —, csupán röviden utal. De nem ismerteti a könyv a néhány évig működő római katolikus iskola történetét sem.
Vissza