A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar nyelv 9.

Középiskolásoknak

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 158 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-922-473-1
Megjegyzés: Tankönyvi szám: PD-025. Színes illusztrációkkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvünk a kerettanterv felépítését követi, de a tanítás során a fejezetek más sorrendben is feldolgozhatók. A grammatika, a szövegtan és a helyesírás kerülhet előbbre is, a tömegkommunikáció... Tovább

Előszó

Tankönyvünk a kerettanterv felépítését követi, de a tanítás során a fejezetek más sorrendben is feldolgozhatók. A grammatika, a szövegtan és a helyesírás kerülhet előbbre is, a tömegkommunikáció tanítható később is. A könyv- és könyvtárhasználat tetszőleges időpontban vehető sorra.
A fejezetek elején áttekintő vázlatot közlünk az egyes fejezetek tartalmáról. E vázlatok kiindulópontot jelenthetnek azok számára, akik csak alacsony óraszámban foglalkozhatnak a magyar nyelv tanításával, és összefoglalásként használhatják azok, akiknek elmélyültebb tanulmányokra van lehetőségük.
A heti egyórás képzés kevés gyakorlásra és ismétlésre ad alkalmat, ezért előfordulhat, hogy rövid idő alatt sokféle feladattípussal kell megismerkedni. A feladatok feldolgozásának módjára ilyenkor a függelékben teszünk javaslatot.
Az ezredforduló táján a magyar grammatikának sajnos nincs egyezményes fogalomrendszere, a nyelvi rendszert többféle nyelvészeti iskola olykor egymásnak ellentmondó fogalmakkal írja le. A kötetünkben használt fogalomrendszer a hagyománytisztelet jegyében a taníthatóság és a tanulhatóság követelményein szűri át a szaktudomány újabb eredményeit. Amennyiben egy-egy nyelvi részrendszer leírására a tudományban több elképzelés is van, az egyszerűbbet közöljük, és a függelékben vagy a lábjegyzetben utalunk más lehetőségekre.
A magyar nyelvi tanulmányok felfogásunk szerint nem jelenthetnek pusztán elméleti tudnivalókat, a rendszeres feladatmegoldás és a nyelvvel mint öntörvényű jelenséggel való ismerkedés a tanítási órák állandó jellemzője kell, hogy legyen. A tankönyvben ezért az elméleti ismereteket előkészítjük a „Beszéljük meg!" kérdéseivel, és az ismeretekhez gyakorlatokat, feladatokat kapcsolunk. A tanultak visszakeresését tárgymutató, a részterületeken való elmélyülést szakirodalom-jegyzék segíti.
A jó színvonalú magyar nyelvi tudás valamennyi tantárgy tanulását megkönnyíti, és segíti a sikeres életvitelt is. Ehhez kíván tanulási kedvet, rendszeres és elmélyült munkát a szerző. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
A tömegkommunikáció
Áttekintő vázlat 6
A kommunikációs folyamat tényezőinek és funkcióinak áttekintése;
a tömegkommunikáció jellemzői 7
A műfaj fogalma, sajtóműfajok I 14
Sajtóműfajok II 18
A rádiós és televíziós műfajok 22
A tömegkommunikáció hatása 28
A sajtónyelv 31
Összefoglaló kérdések 34
A nyelvi szintek grammatikája
Áttekintő vázlat 36
A nyelv rendszerszerűsége 37
Hangtan (áttekintő vázlat) 40
Hangtan 41
Alaktan (áttekintő vázlat) 50
Alaktan 51
A szóalkotás módjai 57
A szófaji rendszer (áttekintő vázlat) 64
A szófaj fogalma, a szófaji rendszerezés elvei 65
A szófajok egyenkénti áttekintése 65
Mondattan (áttekintő vázlat) 84
Mondattan 85
A mondat fogalma, osztályozásának szempontjai 85
A szószerkezetek (szintagmák) 89
Az alany és az állítmány 90
A tárgyas és a határozós szószerkezet 93
A jelzők 99
Az összetett mondat 102
Jelentéstani alapfogalmak (áttekintő vázlat) 106
A jelentés fogalma és tárgya, jelentéstani fogalmak 107
A beszédhangok "jelentése", hangszimbolika 109
A szavak jelentése 109
A szórend jelentéstani szerepe 111
Összefoglaló kérdések 116
Szövegtan
Áttekintő vázlat 118
A szöveg a közlésfolyamatban 120
A szöveg szerkezete, szövegegységek 120
A szövegösszefüggés (kohézió) 121
A mondat szórendjének összefüggése, a szövegbe ágyazottsággal;
az aktuális tagolás 122
A szöveg jelentését befolyásoló tényezők 127
A pragmatikai szempontú szövegvizsgálat 128
A szövegfonetikai eszközök szerepe a szöveg jelentésében 132
Összefoglaló kérdések 136
A magyar helyesírás alapelvei
Áttekintő vázlat 138
A magyar helyesírás alapelvei 139
Könyvtárhasználati ismeretek
Könyvtárhasználati ismeretek 148
Függelék 151
Tárgymutató 154
A felhasznált szakirodalom jegyzéke 157

Hajas Zsuzsa

Hajas Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hajas Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem