1.066.456

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar nyelv 9.

Középiskolásoknak

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-9224-73-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: PD-025/2. Színes illusztrációkkal, fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


Kedves Diákok!
Ez a tankönyv, amely egy éven keresztül munkaeszközötök lesz, nagyon más, mint az általános iskolai magyar nyelvi tankönyveitek voltak. Az első szemmel látható különbség az, hogy... Tovább

Előszó


Kedves Diákok!
Ez a tankönyv, amely egy éven keresztül munkaeszközötök lesz, nagyon más, mint az általános iskolai magyar nyelvi tankönyveitek voltak. Az első szemmel látható különbség az, hogy sokkal vastagabb, mert nemcsak magyarázó szövegek vannak benne, hanem feladatok is, tehát nincs külön munkafüzet a tanuláshoz, mindent egy kötetben találtok.
A középiskolai magyar nyelvi tanulmányok érdekessége, hogy a kilencedik évfolyamon kell megtanulnotok a négyéves tananyag fogalomkincsének 50%-át. Miért ilyen sok és sűrített a tanulnivaló?
A nyelvtudomány egyes területei a nyelvi rendszert leíró nyelvtan vagy grammatika fogalomkincsét építik tovább. Az idegen nyelvi tanulmányaitokat is segíti, ha a nyelvi rendszer alapfogalmaival minél hamarabb megismerkedtek.
Az ember nyelvi készségeinek fejlődésében vannak úgynevezett életkori korlátok vagy sorompók: amit egy bizonyos életkorig nem tanultunk meg, az már később nem vagy nehezen pótolható. Ezért nem lehet későbbre halasztani például a helyesírással való alapos foglalkozást.
A könyv használata során a definíciókat és a kövéren kiemelt kulcsszavakat mindig rendesen meg kell tanulni, a bonyolultabb rendszerező táblázatokat pedig feladatmegoldás során is használhatjátok.
A fejezetek elején Áttekintő vázlatot közlünk a tartalmukról. E vázlatok kiindulópontot jelenthetnek azok számára, akik csak alacsony óraszámban foglalkozhatnak a magyar nyelv tanulásával, és összefoglalásként használhatják azok, akiknek elmélyültebb tanulmányokra van lehetőségük. Az Összefoglaló kérdések után, a fejezetek végén Projektfeladatokat és ötleteket közlünk portfoliók készítéséhez. Kívánatosnak tartjuk, hogy tanévenként egy projektfeladatban lehetőleg minden tanuló vegyen részt. Javasoljuk, hogy a projektfeladatok megoldására hosszabb idő, több hét álljon rendelkezésre.
A kötetünkben használt fogalomrendszer a hagyománytisztelet jegyében a taníthatóság és a tanulhatóság követelményein szűri át a szaktudomány újabb eredményeit. Amennyiben egy-egy nyelvi részrendszer leírására a tudományban több elképzelés is van, az egyszerűbbet közöljük, és a Függelékben vagy a lábjegyzetben utalunk más lehetőségekre.
A tanultak visszakeresését Tárgymutató, a részterületeken való elmélyülést szakirodalom-jegyzék segíti.
A jó színvonalú magyar nyelvi tudás valamennyi tantárgy tanulását megkönnyíti, és segíti a sikeres életvitelt is. Ehhez kíván tanulási kedvet, rendszeres és elmélyült munkát a szerző. Vissza

Tartalom


¦¦MH
Bevezetés 4
A jeltan
A kommunikáció és a tömegkommunikáció ti
Áttekintő vázlat 6
A kommunikációs folyamat tényezőinek és funkcióinak áttekintése; a tömegkommunikáció jellemzői 7
A műfaj fogalma, sajtóműfajok I. 20
Sajtóműfajok II. 24
A rádiós és televíziós műfajok 27
A tömegkommunikáció hatása 32
A sajtónyelv 35
Összefoglaló kérdések, projektfeladatok, portfoliók 39
A kommunikáció és a tömegkommunikáció az érettségi követelményekben 40
A nyelvi szintek grammatikája
Áttekintő vázlat 42 A nyelv rendszerszerűsége 43 Hangtan. Áttekintő vázlat 46 Hangtan 47
Szóalaktan. Áttekintő vázlat 54
Szóalaktan 55
A szóalkotás módjai 60
A szófaji rendszer: áttekintő vázlat 66
A szófaj fogalma, a szófaji rendszerezés elvei 67
Mondattan. Áttekintő vázlat 84
Mondattan 85
A szószerkezetek (szintagmák) 89 A tárgyas és a határozós szószerkezet 92 Az összetett mondat 100
Nyelvi szintek az érettségi követelményekben 104
és a jelentéstani alapfogalmak: áttekintő vázlat 105
A jeltan és a jelentéstan fogalma és tárgya 106
A jeltan és a jelentéstan az érettségi követelményekben 113
Összefoglaló kérdések, projektfeladatok 114 =====_'==]
Szövegtan
Áttekintő vázlat 116 Szövegtan 117
A szöveg szerkezete, szövegegységek 122 A szövegösszefüggés (kohézió) 126 A szöveg jelentését befolyásoló tényezők 130 A szóbeliség és az írásbeliség 136 Összefoglaló kérdések, projektfeladatok 141 A szövegtan az érettségi követelményekben 142
A magyar helyesírás alapelvei
Áttekintő vázlat 144 A magyar helyesírás alapelvei 145 A központozás 150 Projektfeladatok 150
Könyvtárhasználati ismeretek
Könyvtárhasználati ismeretek 152
Függelék 155 Fogalommutató 157 Tárgymutató 165
A felhasznált szakirodalom jegyzéke 167

Hajas Zsuzsa

Hajas Zsuzsa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hajas Zsuzsa könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Magyar nyelv 9. Magyar nyelv 9. Magyar nyelv 9. Magyar nyelv 9. Magyar nyelv 9. Magyar nyelv 9.

A borító belső oldalán amatőr védőborító maradványa látható. Néhány lap sérült.

Állapot:
990 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba