Előszó
Kedves Diákok!
Ez a tankönyv, amely egy éven keresztül munkaeszközötök lesz, nagyon más, mint az általános iskolai magyar nyelvi tankönyveitek voltak. Az első szemmel látható különbség az, hogy sokkal vastagabb, mert nemcsak magyarázó szövegek vannak benne, hanem feladatok is, tehát nincs külön munkafüzet a tanuláshoz, mindent egy kötetben találtok.
A középiskolai magyar nyelvi tanulmányok érdekessége, hogy a kilencedik évfolyamon kell megtanulnotok a négyéves tananyag fogalomkincsének 50%-át. Miért ilyen sok és sűrített a tanulnivaló?
A nyelvtudomány egyes területei a nyelvi rendszert leíró nyelvtan vagy grammatika fogalomkincsét építik tovább. Az idegen nyelvi tanulmányaitokat is segíti, ha a nyelvi rendszer alapfogalmaival minél hamarabb megismerkedtek.
Az ember nyelvi készségeinek fejlődésében vannak úgynevezett életkori korlátok vagy sorompók: amit egy bizonyos életkorig nem tanultunk meg, az már később nem vagy nehezen pótolható. Ezért nem lehet későbbre halasztani például a helyesírással való alapos foglalkozást.
A könyv használata során a definíciókat és a kövéren kiemelt kulcsszavakat mindig rendesen meg kell tanulni, a bonyolultabb rendszerező táblázatokat pedig feladatmegoldás során is használhatjátok.
A fejezetek elején Áttekintő vázlatot közlünk a tartalmukról. E vázlatok kiindulópontot jelenthetnek azok számára, akik csak alacsony óraszámban foglalkozhatnak a magyar nyelv tanulásával, és összefoglalásként használhatják azok, akiknek elmélyültebb tanulmányokra van lehetőségük. Az Összefoglaló kérdések után, a fejezetek végén Projektfeladatokat és ötleteket közlünk portfoliók készítéséhez. Kívánatosnak tartjuk, hogy tanévenként egy projektfeladatban lehetőleg minden tanuló vegyen részt. Javasoljuk, hogy a projektfeladatok megoldására hosszabb idő, több hét álljon rendelkezésre.
A kötetünkben használt fogalomrendszer a hagyománytisztelet jegyében a taníthatóság és a tanulhatóság követelményein szűri át a szaktudomány újabb eredményeit. Amennyiben egy-egy nyelvi részrendszer leírására a tudományban több elképzelés is van, az egyszerűbbet közöljük, és a Függelékben vagy a lábjegyzetben utalunk más lehetőségekre.
A tanultak visszakeresését Tárgymutató, a részterületeken való elmélyülést szakirodalom-jegyzék segíti.
A jó színvonalú magyar nyelvi tudás valamennyi tantárgy tanulását megkönnyíti, és segíti a sikeres életvitelt is. Ehhez kíván tanulási kedvet, rendszeres és elmélyült munkát a szerző.
Vissza