1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hagyomány és újítás a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban

Tudományos konferencia a Magyar Táncművészeti Főiskolán 2007. november 9-10.

Fülszöveg

A Magyar Táncművészeti Főiskola 2007-ben Hagyomány és újítás a táncművészetben, a táncpedagógiában és a tánckutatásban címmel tudományos konferenciát rendezett. Az intézmény feladatának tekinti az itt folyó kutató- és alkotótevékenység eredményeinek közzétételét, a hallgatók tudományos diákköri munkáinak megismertetését. Bár hazai és nemzetközi hírünket elsősorban a művészképzésben és a pedagógus-képzésben kibocsátott hallgatók magas szakmai tudása biztosítja, figyelnünk kell tudományos és szakmai teljesítményünk nyomon követésére, átadására és dokumentálásra. A Táncművészet és tudomány című új sorozatunk első köteteként e konferencia előadásait adjuk közre.

Tartalom

Megnyitóbeszéd 7
A konferencia programja 9
TÁNCTÖRTÉNET
Bolvári-Takács Gábor: Rögös úton. Dokumentumok az Állami Balett Intézet
első tanévéből 17
Forgács D. Péter: A magyaros táncok értelme az osztrák identitásban 24
Gara Márk: „Ezer szállal". Nemzetközi hatások a két világháború közötti magyar balettszínpadon 32
Kővágó Zsuzsa: A ketrec szabadsága. Roland Petit A Fiatalember és a Halál című
koreográfiájának egy lehetséges olvasata 43
Major Rita: Imígyen táncol Zarathusztra. Hagyomány és újítás Maurice Béjart művészetében 47
Perger Gábor: Róma és a tánc 52
Széli Rita: Kinek kell a régi tánc a 21. században? 65
Tóvay Nagy Péter: Tánc és frigykötés. A tánccal kapcsolatos érvelés Sir Thomas Elyot
The Boke Named the Governour című művében 70
TÁNCELMÉLET
Benyő Hedvig: „Széles pillanatok". A táncnyelv fordítási problémái 83
Hegedűs Sándor: A kortárs táncszínházi előadások értelmezésének (megértésének) sajátosságairól 90
Károly Róbert: A hangszeroktatás innovációja a Magyar Táncművészeti Főiskola
zenei képzésében a salzburgi Orff Intézet legújabb tapasztalatainak adaptációjával 96
Zelencsuk Tímea: A zeneelméleti ismeretek alapvető szerepe a táncművész- és táncpedagógus-képzésben, avagy magabiztos zenei ismeretek nélkül nincs igazi táncszakember 107
MŰVÉSZETPEDAGÓGIA ÉS MŰVÉSZETPSZICHOLÓGIA
Jakabné Zórándi Mária: Gondolatok a művészetpedagógia jelenéről és jövőjéről 113
Krisztián Ágota: A formát öltött érzés. Művészeti terápiás elemeket alkalmazó
önismeret-fejlesztő tréning tapasztalatai 119
Németh András: Az emberi test mint a kommunikáció médiuma.
A testhasználat és a performativitás pedagógiai történeti antropológiai vázlata 124
Sátor Nóra: A csend és a ritmus - időben és térben, idebent és odakint 137
Séra László - Bernáth László: A tánc mint vizuális inger és esztétikai élmény 142
TÁNCPEDAGÓGIA ÉS SZAKMÓDSZERTAN
Antal László: A néptánc-pedagógia tudományos alapjai és lehetséges modelljei 153
Fügedi János: A táncírás használatának hatása a tánctanulásra 159
Gaál Mariann: A kreativitás a táncoktatásban 164
Kovács Henrik: A háromugrós mozdulatsorának néptánc-pedagógiai alkalmazása 169
Lévai Péter: Játékos mozgástanulás és mozgásfejlesztés iskolai keretek között 176
Lőrinc Katalin: A kreativitás lehetőségei a klasszikus balett oktatásában 184
Macher Szilárd: Mozgástudatos gyakorlás a klasszikus balettben. Kiegészítő technikák 193
Mády Ferenc: Az egészségtan helye és szerepe a táncpedagógus- és
koreográfusképzésben 201
Mahovics Tamás: Pedagógiai kísérlet a kinetográfia alkalmazására
a 6-8 éves gyermekek táncoktatásában 204
Mizerák Katalin: Új didaktikai módszerek bevezetése a művészeti oktatásban 211
TUDOMÁNYOS DIÁKKÖR
Balikóné Elmer Felícia: A művészetpedagógia devalválódása a rendszerváltás után 221
Bálint Judit:középkori történelemóra 226
Bata Rita: Bevezetés Délkelet-Ázsia tradicionális előadó-művészetébe.
A nyugati kortárs tánc szellemi megújulásának egy lehetséges útja 230
Budainé Balatoni Katalin: Táncos mozgásfejlesztés az óvodában mozgásos játékok segítségével. Az ugróiskola 234
Füsi Gyöngyi: A kontaktimprovizáció alkalmazásának lehetőségei az alapfokú művészetoktatásban 238
Hortobágyi Ivett: A népdalok jelentősége a néptáncoktatásban 242
Juhász Dóra: A test és a szerep transzparenciája, avagy az „áttetsző táncos" fogalma 744
Ruszné Hodonszky Júlia: A táncoktatás emocionális és intellektuális hatásai gyermekkorban 252
Szőnyei Anett: A két különböző lábhangsúlyos csárdás és a páros forgás tanításának
módszertani lehetőségei 256
Tóth Anikó: Az alapfokú művészeti iskolák és a táncoktatás helyzete 261
Vida Anna: A páros viszonyok oktatásának szerepe és lehetőségei a nevelésben 265
Virághné Vajda Gyöngyvér: A mozgás és a tánc jelentősége az indián kultúrában. Indiántábor 267
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem