A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Amikor sok ember tölt el sok időt egymás társaságé a konfliktusok kialakulása természetesnek tekinthető. Nincs másként a magyar iskolákban sem. Az iskolai élet azonban kor demokratikus, ha a szereplők mindegyike - tanár, diák szülő - méltósággal vehet részt benne. Az oktatás-nevelés során számos döntés születik naponta, és nem mindig könnyű megtalálni a célszerű, de egyben jogszerű megoldásokat, nagyobb a baj, ha már nem is keressük őket. A konfliktusok túráit feloldása, az ehhez szükséges eljárások kialakításában lehetővé teszi, hogy az érintettek méltósággal éljenek közösségükben. A vitás helyzetek rendezése, megelőzése azonban csak akkor lehetséges, ha az oktatás szereplői rendelkeznek azokkal az információkkal, amelyek a döntések meghozatalához szükségesek. Így lehetnek egyenrangú részesei egy demokratikus tanulási folyamatnak, amelyben meghatározó szerepe van a jogi kultúrának. Méltósággal rendelkező emberek képesek lesznek létrehozni az „együttműködés iskoláját". Ehhez nyújt...
Tovább
Fülszöveg
Amikor sok ember tölt el sok időt egymás társaságé a konfliktusok kialakulása természetesnek tekinthető. Nincs másként a magyar iskolákban sem. Az iskolai élet azonban kor demokratikus, ha a szereplők mindegyike - tanár, diák szülő - méltósággal vehet részt benne. Az oktatás-nevelés során számos döntés születik naponta, és nem mindig könnyű megtalálni a célszerű, de egyben jogszerű megoldásokat, nagyobb a baj, ha már nem is keressük őket. A konfliktusok túráit feloldása, az ehhez szükséges eljárások kialakításában lehetővé teszi, hogy az érintettek méltósággal éljenek közösségükben. A vitás helyzetek rendezése, megelőzése azonban csak akkor lehetséges, ha az oktatás szereplői rendelkeznek azokkal az információkkal, amelyek a döntések meghozatalához szükségesek. Így lehetnek egyenrangú részesei egy demokratikus tanulási folyamatnak, amelyben meghatározó szerepe van a jogi kultúrának. Méltósággal rendelkező emberek képesek lesznek létrehozni az „együttműködés iskoláját". Ehhez nyújt segítséget, és ezért lesz rövid időn belül ajánlott irodalom Ligeti György könyve.
Vissza
Tartalom
I. Bevezető gondolatok 11
1. Szocializáció 12
Állampolgári és politikai szocializáció 12
A demokratikus állampolgári szocializáció 13
2. Civilizáció, erkölcs 15
Előítélet és tolerancia 17
Erkölcsi szocializáció 18
Konfliktusok az iskolában 19
3. Az iskola maga 21
Az iskola mint szocializációs közeg 21
A közoktatási intézményrendszer működési mechanizmusa 22
Az iskola terhei és felelőssége 24
II. A valóság 26
1. Szecskáztatás és konfliktuskezelés 26
Esetleírás 26
A szecskáztatás maga 27
Következtetések, problémák 32
2. Egy fegyelmi tárgyalásról 39
A fegyelmi tárgyalás előzményei és lezajlása 39
A diák családi háttere és előélete 41
Iskolai háttér, pedagógusok 42
Következtetések 46
3. Jogsértések az iskolában 50
Vince 50
Iskolán kívüli ügyek 52
Jogon kívüli megoldások: megfigyelés, nyomozás, zsarolás 54
Házirendek 55
Amikor a pedagógus joga sérül 57
III. A valóság számokban 60
Bevezető két kérdőíves kutatás elé 60
Kérdések 62
A vizsgálat körülményei 63
Ismeretek és tudatlanságok 65
A képzés típusa 65
Jogismeretek 66
A család társadalmi háttere 68
Osztályzatok 71
Más szocializációs hatások 74
Attitűdök 78
Ki a cigány? 79
Ki számít zsidónak? 87
Az egyes szocializációs hatások 88
Az iskola 89
Az osztály hatásai 91
Az osztályfőnök hatásai
Összefoglalásul 94
Cselekvési minták 95
Konfliktushelyzetek 95
Konfliktuskezelés a diákok körében a család összetétele
és társadalmi helyzete szerint 96
Az iskola és az osztály hatása a válaszadó serdülők
konfliktuskezelési mintáira 97
Összefüggés előítélettel, autoritással
Ismeretek és osztályzatok - civilizál-e a műveltség? 99
Kohlberg vizsgálatainak folytatása 102
Összefüggés az ismeretekkel 103
Összefüggés a morális döntések és a konfliktuskezelés,
illetve az előítéletek között 105
Összegzés 107
IV. A szülők és az iskola 108
1. A szülők tájékoztatása 108
Kapcsolattartás a szülőkkel 109
A szülők ismeretei a jogokról, az iskola dokumentumairól 119
A tankötelezettség elmulasztása 126
A gyermek érdemjegyei, magatartása, értékelésmódja 132
Speciális nevelési szükségletű tanulók 138
Bekerülés gyógypedagógiai nevelést-oktatást biztosító
intézményekbe 140
A speciális iskolában 144
A szülő kötelességei - ütközések a gyermek jogaival 148
2. A nevelési-oktatási intézmény szabad megválasztásának joga 154
2.1 Hogyan választanak iskolát a szülők? 154
2.2 Körzetes iskolák 163
2.3 Amikor az iskolaválasztás kényszer 165
Iskolabezárás, iskola-összevonás 165
A lehetőségek hiánya 169
3. Szülői önszerveződés, érdekérvényesítés 170
3.1 Az önszerveződés spontán módjai 171
Szülői munkaközösségek 173
Igények és érdemi válaszok 174
3.2 Érdekérvényesítés és szegregáció: a g-i óvoda 177
V. Tehetségek 185
1. Megoldások a közoktatási intézményrendszeren belül 185
1.1 Az osztály szintjén 185
Az osztályfőnöki óra 185
A fegyelem és a rend 186
Az előítéletek kialakulásának megelőzése 187
Előítélet-megelőzés és kritikai gondolkodás 190
Kölcsönös függés, fölérendelt célok 192
Tananyag módszer és számonkérés 193
1.2 Az iskola szintjén 196
Diákjogok helyett az iskolapolgárok jogai 196
Diákönkormányzat, diákbíróság iskolaparlament
- a konfliktusok kezelése 198
Képzett szociális munkás hiánya 202
Házirend pedagógiai program 203
A tér, az idő és a tananyag szervezése 204
Multikulturális/interkulturális nevelés - integrált osztályok 207
Személyi feltételek 209
Egy gondolat a pedagógusok bérezéséről 209
1.3 Az iskolarendszer szintjén 210
Pedagógusképzés és tanártovábbképzés 210
A kettészakadás megfékezése 211
2. A közoktatási intézményrendszeren kívül 212
2.1 Civil kezdeményezések 213
Hátrányos helyzetűek az egyetemen - egy valóra vált kísérlet 213
Collegium Martineum 220
2.3 A demokratikus állampolgári szocializáció lehetőségei
az információs társadalomban 222
NetPlanet 222
Jogokról és jogsértésekről az interneten 223
Befejező gondolatok 224
Felhasznált irodalom 226
Függelék 230
1. Korábbi kutatások a témában 230
1.1 Állampolgári kultúra, politikai szocializáció 230
1.2 Előítéletek 232
1.3 Társadalmi ismeretek 236
1.4 Magatartásmódok, konfliktuskezelés, az iskola belső világa 237
1.5 Jogok az iskolában 240
1.6 Tanárok 241
2. Kérdőívek 243
2.1 A pécsi vizsgálat kérdőíve 243
2.2 Az országos vizsgálat kérdőíve 256
2.3 Az osztályfőnökök számára készült kérdőív 268
3. Köszönetnyilvánítások 270
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.