1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyors kontextusalapú tervezés

A felhasználó-központú tervezés technikájának gyakorlati kalauza

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 364 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-05-8856-0
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

·Igazi ügyféladatokat felhasználó, valós projektek példái szemléltetik egy-egy KT-projekt tényleges működését.
· A fejezetek a projekt teljes hatókörét lefedik az interjúk számának és típusának eldöntésétől az interjúk előkészítésén át az összegyűjtött adatok elemzéséig.
· Számos mintaprojekthez ütemtervpélda is társul.
· Példákon keresztül sajátíthatjuk el az affinitásjegyzetek megírását, valamint az affinitásdiagram felvázolását.
· Lépésről lépésre haladhatunk végig a szekvenciamodellek összegzésén.
· Megtudhatjuk, hogyan használjuk az összegzett adatokat - akár szűkre szabott időkeretek között is - a terv meghatározására.
· Szemléletes példák illusztrálják a jövőképállítást, a képes forgatókönyveket és a papírprototípusokat.
A Kontextusalapú Tervezés az egyik leghatékonyabb tervezési eszköz, azonban az elmélet és a gyakorlati alkalmazás között sokáig széles szakadék húzódott. Ezt hidalja át ez a könyv. Olyan hasznos tanácsokat ad, amilyeneket egy képzett mentor... Tovább

Fülszöveg

·Igazi ügyféladatokat felhasználó, valós projektek példái szemléltetik egy-egy KT-projekt tényleges működését.
· A fejezetek a projekt teljes hatókörét lefedik az interjúk számának és típusának eldöntésétől az interjúk előkészítésén át az összegyűjtött adatok elemzéséig.
· Számos mintaprojekthez ütemtervpélda is társul.
· Példákon keresztül sajátíthatjuk el az affinitásjegyzetek megírását, valamint az affinitásdiagram felvázolását.
· Lépésről lépésre haladhatunk végig a szekvenciamodellek összegzésén.
· Megtudhatjuk, hogyan használjuk az összegzett adatokat - akár szűkre szabott időkeretek között is - a terv meghatározására.
· Szemléletes példák illusztrálják a jövőképállítást, a képes forgatókönyveket és a papírprototípusokat.
A Kontextusalapú Tervezés az egyik leghatékonyabb tervezési eszköz, azonban az elmélet és a gyakorlati alkalmazás között sokáig széles szakadék húzódott. Ezt hidalja át ez a könyv. Olyan hasznos tanácsokat ad, amilyeneket egy képzett mentor adna, aki végigvezet minket a projekttervezés útján. Ilyen mentor hiányában ez a könyv nyújtja a leghatékonyabb segítséget, mert világosan megfogalmazva, könnyen olvasható és érthető módon magyarázza el azt, amire szükségünk van.
Don Norman, Nielsen Norman Group Professzor, Northwestern Unversity, az Emotional Design szerzője
Lehetőségem volt több KT-projektben is együtt dolgozni Karennel, és két szempontból is megtanultam értékelni a Kontextusalapú Tervezést. Egyrészt a tervezés általános módszereinek referenciamodelljeként szolgál, másrészt hasznos forrása a projekt méretére szabható eszközöknek, amelyek elősegítik a jó terméktervezést. A Gyors KT most mindenki számára hozzáférhetővé teszi ezt az élményt. Ez a módszertani kalauz még értékesebbé teszi a Kontextusalapú Tervezésről szóló eredeti könyvet, mert gyakorlati tanácsokká alakítja a tervezési módszert, így bemutatva, hogyan vezessünk le kontextusalapú tervezési projekteket saját környezetünkben.
Joerg Beringer igazgató, Strategic Product Desidn, SAP AG
Bölcs kalauz a felhasználói felület tervezésének módszeréről, tapasztalt szakemberek tollából. Új nyelven szól a tervezési folyamat megközelítéséről, és a lenyűgözően strukturált folyamatot nyitottsággal és szabadsággal vegyíti, hogy az újítások is beleférjenek.
Ben Shneiderman, University of Maryland
Vállalatom a terepinterjúk és a kontextusalapú tervezési módszerek segítségével emelte a felhasználókat honlapjaink tervezésének, fejlesztésének előterébe. Ennek eredményeként honlapjaink egyre hatékonyabbnak és hasznosabbnak bizonyulnak felhasználóink körében. A Gyors Kontextusalapú Tervezés további előrelépést jelent az újításban, mert részletes, gyakorlati tanácsokat ad a sikeres kutatási projektek levezetéséhez, és segítséget nyújt a projektek szükségletekre szabásában. Csapatom örömmel fogadja ezeket az új tanácsokat, valamint azt a rugalmasságot, amit a KT lehetővé tesz a jövőbeni projektek e módszer segítségével történő levezetésében.
Terry Austin, a UX-csoport vezetője, Microsoft Vissza

Tartalom

A könyvről 11
A szerzőkről 13
Köszönetnyilvánítás 15
1. fejezet. Bevezetés 17
A Kontextusalapú Tervezés mely lépéseivel foglalkozik a
Gyors Kontextusalapú Tervezés? 18
Miért gyors a Gyors KT? 21
Hogyan érhetem el, hogy a szervezetem ügyfélközpontú tervezési
folyamatot alkalmazzon? 24
Mi az a CDTools? 25
Milyen projekteket mutatunk be példaként? 26
eChalk 27
Agilent 27
Apropos 28
Beszerzési projekt 29
LANDesk 29
Kifejezések 29
2. fejezet. Saját Gyors KT-projekt tervezése 31
Vajon a projektünk jól illeszkedik a Gyors KT-hez? 32
Mit tegyünk abban az esetben, ha a projektünk ennél nagyobb hatókörű? 34
Milyen típusú Gyors KT-t használjunk? 36
A Gyors KT-csapat 39
Kik az érintettek? 41
Rendelkezünk előre meghatározott szoftverfejlesztési módszertannal? 42
Általános vállalati módszertanok 43
Rational Unified Process 44
Agilis (Agile) vagy extrém programozás (Extrémé Programming, XP) 44
Personák 46
Használhatósági tesztelés 47
Saját projektünk menedzselése 47
A projekt ütemtervének kialakítása 47
Csapatiroda biztosítása 49
Ütemtervpéldák 49
Villámgyors 50
Villámgyors + 52
Fókuszált Gyors KT 57
Utazással járó adatgyűjtés 62
Párhuzamosan tartott értelmező megbeszélések a gyorsabb haladás érdekében 63
3. fejezet. A terepinterjúk megtervezése 65
Alapfogalmak 65
Kikkel készítsünk interjút? 66
Milyen környezetből vegyünk mintát? 67
Hogyan teremtsünk egyensúlyt egy adott környezetben a munkahelyi szerepek között? 71
Milyen stílusú interjúkat tervezzünk? 73
Milyen logisztikai szempontokat kell figyelembe vennünk? 74
Hogyan találjuk meg az ügyfeleket, és hogyan készítsük elő a látogatásokat? 76
Állítsunk össze egy projekt-, illetve interjúösszegző ívet! 80
A lehetséges interjúalanyok minősítése 81
Tartsuk számon a megbeszélt interjúkat! 82
Készítsük fel a csapatot az interjúkra! 83
4. fejezet. A terepszemlék és a terepinterjúk 85
Meghatározás 86
Alapfogalmak 86
A terepszemle-eljárás ellenőrzési listája 87
Az interjú megerősítése 87
Tartsunk csoportos eligazítást! 89
Kezeljük a váratlanul felmerülő kérdéseket! 91
Úton a munkavégzés helyszínére 93
Az interjú levezetése 93
A bevezetés 93
Az átmenet 96
A terepinterjú 97
A lezárás 103
Az interjú után készüljünk fel az értelmezésre! 105
Ötletek 105
A kontextus 105
Partneri viszony 106
Értelmezés 109
Fókusz 110
5. fejezet. A terepinterjú értelmező megbeszélése 111
Meghatározás 111
Alapfogalmak 112
Értelmezés 112
A csapatiroda előkészítése 113
Az értelmező csapat tagjainak kiválasztása 114
Döntsük el, ki milyen szerepkört tölt be az értelmező megbeszélésen! 117
Az interjút készítő személy 117
jegyzetelő 118
Munkamodellező a Fókuszált Gyors KT-ben 119
Általános értelmező csapattag 119
Moderátor 120
Rögzítsük a felhasználói és a szervezeti profilokat! 121
A felhasználói profil 123
A szervezeti profil 125
Az affinitásjegyzetek és a munkamodellek rögzítése 126
Munkamodellek rögzítése 132
Meglátások rögzítése 133
Tartsunk tájékoztató megbeszélést! 134
A tájékoztató megbeszélések szerepkörei 135
javaslatok a tájékoztató megbeszéléshez 136
6. fejezet. Munkamodellezés 137
Meghatározás 138
Alapfogalmak 139
Munkamodellezés az értelmező megbeszélésen 139
A szekvenciamodell 140
Döntsük el, milyen részletesség felel meg a projektünknek! 143
A szekvenciamodellek rögzítése 145
A szekvenciamodellre épülő affinitásjegyzetek 149
A kellékmodell 150
A kellékmodellek ellátása jegyzetekkel 151
A kellékmodellre épülő affinitásjegyzetek 151
A környezetmodell 153
A környezetmodell felrajzolása 154
A környezetmodell re épülő affinitásjegyzetek 156
7. fejezet. Összegzett szekvenciamodellek 159
Meghatározás 160
Alapfogalmak 160
Az összegzési folyamat 160
Az összegzendő szekvenciák kiválasztása 161
Felkészülés az összegzésre 161
Az összegzés megkezdése 162
A feladat és az első három szekvencia kiválasztása 163
Az eseményindítók azonosítása 163
Keressük meg, mely tételek alkotnak egy tevékenységet! 165
Az egyes lépések elvonatkoztatása 168
A szándékok azonosítása 171
Az összegzés befejezése 176
Ötletek 176
Példa: Agilent összegzett szekvencia 177
8. fejezet. Az affinitásdiagram felvázolása 181
Meghatározás 182
Alapfogalmak 182
Az affinitás felvázolásának folyamata 182
Döntsük el, hogy mikor vázoljuk fel az affinitásdiagramot! 184
Határozzuk meg, kik legyenek az affinitás felvázolásán dolgozó csapat tagjai! 185
Felkészülés az affinitás felvázolására 186
Mutassuk be az affinitás felvázolásának folyamatát! 187
Oszlopok kialakítása - az affinitás jegyzetek csoportjai 189
Az egyes affinitásjegyzetek értelmezése 190
A rossz jegyzetek kigyomlálása 191
Helyezzünk el minden affinitás jegyzetet a falon! 191
A kék címkék hozzáadása 193
A jó kék címkék nagy jelentőséggel bírnak a tervezés során! 194
A rossz kék címkék elrejtik vagy félreértelmezik a sajátosságokat! 196
A fal átrendezése, a rózsaszínű és a zöld címkék felhelyezése 198
A jó rózsaszínű címkék feltárják az adatok kulcsfontosságú kérdésköreit! 200
A rossz rózsaszínű címkék nem nyújtanak elegendő információt a kérdéskör
megértéséhez! 201
A jó zöld címkék csoportba rendezik a munka lényegi történetéről árulkodó
rózsaszínű címkéket! 202
A rossz zöld címkék nem képviselik az alattuk lévő rózsaszínű címkéket! 203
A végleges affinitás kialakítása és kiegészítése új adatokkal 204
9. fejezet. Kontextusalapú adatok használata personák létrehozása során 207
Meghatározás 208
Alapfogalmak 208
Personák 209
Döntsük el, milyen personákat hozzunk létre! 210
Az egyes personákhoz tartozó reprezentatív felhasználók azonosítása 212
Az egyes personák céljainak, szerepeinek és feladatainak meghatározása 213
A persona létrehozása 215
Felhasználói szcenárió, azaz kibővített feladatjellemzés írása 218
Personáink ellenőrzése 219
10. fejezet. Az affinitásdiagram és az összegzett szekvenciák bejárása 221
Meghatározás 222
Alapfogalmak 222
Az adatok bejárásának folyamata 222
Készítsük elő az adatokat és az irodát az adatok bejárására! 223
Gyűjtsük össze az embereket az adatok bejárásához! 224
Készítsük fel a látogatókat a fal bejárására! 225
Mutassuk be a falbejárás folyamatát! 226
Járjuk be az affinitást és figyeljük a folyamatot! 228
Soroljuk fel az affinitás alapján felmerülő, kulcsfontosságú témákat
és az ütős ötleteket! 231
Soroljuk fel a kulcsfontosságú témákat! 231
Soroljuk fel az ütős ötleteket! 233
Mutassuk be a szekvencia bejárásának folyamatát! 235
Járjuk be a szekvenciamodelleket! 236
Soroljuk fel a szekvenciák alapján felmerülő főbb témaköröket és ütős ötleteket! 237
Az adatok megosztása és újrafelhasználása 238
11. fejezet. Az új munkavégzési mód jövőképének létrehozása 241
Meghatározás 242
Alapfogalmak 242
A jövőképállítás folyamata 242
Felkészülés a jövőképállításra 243
Hívjuk meg a résztvevőket a jövőképállításra! 243
A jövőképállítás módszerének áttekintése 244
Mutassuk be a jövőképállítás folyamatát! 245
A szerepek bemutatása 247
Magyarázzuk el a szabályokat! 249
A témakörök és az ütős ötletek áttekintése 250
A jövőkép paramétereinek meghatározása 251
Válasszunk ki egy ütős ötletet az első jövőképhez! 253
A jövőképállító megbeszélés levezetése 254
A jövőkép értékelése 257
Az összegzett jövőkép létrehozása 260
Példa: Bevásárlás az élelmiszerboltban 261
12. fejezet. Képes forgatókönyvek készítése 265
Meghatározás 266
Alapfogalmak 266
A képes forgatókönyvezés menete 266
A terem, az adatok és a felszerelés előkészítése 268
A képes forgatókönyvezésben részt vevők összehívása 268
A kiindulópont meghatározása 268
A képes forgatókönyvezés menetének áttekintése 269
Az összegzett jövőkép bejárása 272
Témakörök gyűjtése az affinitásból és az összegzett szekvenciamodellből 272
A részletes jövőképben szereplő feladat megközelítésmódjának kidolgozása 273
A részletes jövőkép pozitívumainak és negatívumainak megjelölése 274
A képes forgatókönyv megrajzolása 275
Ötletek 280
A képes forgatókönyv és az összegzett szekvencia összevetése 280
A képes forgatókönyv megosztása 280
A képes forgatókönyv finomítása 282
A következő képes forgatókönyv elkezdése 282
13. fejezet. Tesztelés papírprototípusokkal 283
Meghatározás 284
Alapfogalmak 284
A papírprototípus elkészítésének folyamata 285
Az iterációs körök megtervezése 285
Az adatok és a helyszín előkészítése 288
A képes forgatókönyvek bejárása a részek azonosítása céljából 289
Ötletbörze a felület komponenseinek meghatározására 291
Valamennyi felhasználói felület megosztása 295
A prototípusok elkészítése 295
További prototípusok készítése a felhasználókkal való tesztelésre 298
Mi az a drótváz? 299
14. fejezet. Papírprototípus-interjúk 303
Meghatározás 304
Alapfogalmak 304
A papírprototípus tesztelésének folyamata 304
A makettinterjúk és a látogatások előkészítése 305
Ütemezzünk be elegendő időt a vizuális terv és a prototípusok iterálására! 306
Mindent rendezzünk el, mielőtt elindulunk az irodából! 306
Tartsunk bemutatkozó előadást! 307
Menjünk el a munkavégzés helyszínére! 307
Az interjú levezetése 308
A bevezetés 308
Az átmenet 309
Az interjú 310
A befejezés 314
Ötletek 316
Kontextus 316
Együttműködés 317
Értelmezés 317
Fókusz 318
Az értelmező megbeszélés levezetése 320
A terv iterálása 322
A vizuális terv véglegesítése 323
15. fejezet. A Gyors KT és más módszertanok 325
A forgatókönyvektől a használati esetekig 327
Jövőbeni szcenáriók 331
XP felhasználói történetek 332
Gyors KT agilis fejlesztési eljáráshoz 335
A Gyors KT más módszerek kiegészítésére is szolgálhat 338
16. fejezet. A szervezeti alkalmazás problémái 339
Milyen projekttel kezdjünk? 340
Hogyan kelthetjük fel az érdeklődést? 341
Mennyire térül meg a felhasználó-központú tervezés? 341
Hogyan győzhetjük le az ellenállást? 343
Hogyan válaszolhatunk a kérdésekre és a kihívásokra? 344
Most is beszélünk az ügyfeleinkkel, hát akkor miért kellene változtatnunk? 345
Már összegyűjtöttük a követelményeket! Miért nem használhatjuk ezeket? 346
Nem áll rendelkezésünkre statisztikailag helytálló minta! Nincs reprezentatív
populáció! 346
Nincs költségkeretünk az utazásokra! Nem tudjuk felkeresni a felhasználókat! 348
Nem akarunk KT-technikákat, a saját módszerünket akarjuk használni! 349
Tájékoztassunk és osszuk meg az ötleteket! 350
Álljon a siker a fókuszban! 350
Függelék 353
A javasolt felszerelések listája 353
A papírprototípushoz szükséges irodaszerek készlete 355
Tárgymutató 357
Az ábrák forrásai 365
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem