1.062.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sportpedagógia

Segédedzői tanfolyam anyaga

Szerző
Budapest
Kiadó: OTSH Testnevelési és Sport Főosztály
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neveléstörténet fiatal tudomány, önálló tárgya van és a társadalomtudományok csoportjába tartozik. Vizsgálja a neveléstörténet fejlődési folyamatát, a nevelés gyakorlatát, elméletét, valamint a... Tovább

Előszó

A neveléstörténet fiatal tudomány, önálló tárgya van és a társadalomtudományok csoportjába tartozik. Vizsgálja a neveléstörténet fejlődési folyamatát, a nevelés gyakorlatát, elméletét, valamint a nevelési intézmények és a neveléspolitika történetét az ember megjelenésének időszakától napjainkig. Összefoglalja, elemzi az évszázadokon át gyűjtött nevelési dokumentumokat, pedagógiai tapasztalatokat.
Mi késztethet a neveléstörténet tanulmányozására? Szükségszerű, hogy megismerjük az elmúlt évszázadok haladó neveléstörténeti hagyományait. Ez hozzásegít neveléstudományi törekvéseink helyes értékeléséhez és továbbfejlesztéséhez. A jelen pedagógiai problémák megoldásához szükség van a nevelés törvényszerűségeinek alapos ismeretére, hiszen "A pedagógia múltbeli eredményei szervesen beleépülnek a jelenkor pedagógiájába" (Vág O.1969.).
A neveléstörténeten belül - természetesen nem elszakadva a neveléstörténet egészétől - fő hangsúlyt a testi nevelés nyomonkövetésére kívánjuk helyezni. Úgy gondoljuk, nem túlzott követelmény a nevelés gyakorlati és elméleti dokumentumainak feltárása és megismerése, természetesen anélkül, hogy a teljesség igényével lépnénk fel.
A továbbiakban a testi nevelés történetét fejlődési folyamatában vizsgálva, a hagyományos periódusok alapján határoljuk el, mivel jobb megoldást nem találtunk. A fentiek figyelembevételével a testi nevelés történetét a következő felosztásban tárgyaljuk:
1. őskor
2. ókor
3. középkor
4. újkor
5. legújabbkor Vissza

Tartalom

A) Fejezetek a testi nevelés története köréből........................3
1. Az őskor (I.e. 700.000-től 4.000-ig) ........5
Az ősközösségi társadalom testi nevelése ............5
2. Az ókor (I.e.4.000-től i.sz.476-ig) ........................6
A rabszolgatartó társadalom testi nevelése..........6
2.1. Spárta testi nevelése ......7
2.2. Athén testi nevelése ........................7
2.3. Róma testi nevelése ....................8
3. A középkor (476-tól 1640-ig)...................................9
A feudalista társadalom testi nevelése .............................9
A reneszánsz kor testi nevelése ........................ 9
4. Az újkor (1640-től 1917-ig) .................................10
A kapitalista társadalom testi nevelése......................................10
A modern sport kialakulása ............................12
5. Legújabb kor (1917-től napjainkig) .......................13
Az imperializmus testi nevelése .......................13
A szocialista társadalom testi nevelése......................14
B) A SPORTPEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI (BEVEZETÉS A SPORTPEDAGÓGIÁBA) .... 15
I. A sportpedagógia jellemzése ....... ....................17
II. A sportpedagógia fogalma ............................19
1. A sportpedagógia tárgya...........................18
2. A nevelés és a sportpedagógia társadalmi szerepe .............. 21
2.1. A nevelés és a sportpedagógia társadalmi jellege........... 21
2.2. A nevelés és a sportpedagógia történeti jellege ..............21
2.3. A nevelés és a sportpedagógia felépítmény jellege..............22
2.4. A nevelés és a sportpedagógia osztályjellege .................22
2.5. A nevelés és a sportpedagógia pártos jellege..........22
2.6. A nevelés és a sportpedagógia nemzeti jellege .............23
III. Tudományok - pedagógia - sportpedagógia......24
1. Tudományok..................................24
2. Pedagógia ..................................24
3. Sportpedagógia ..........25
IV. A sportpedagógia társtudományai.........28
V. Nevelhetőség és a nevelés lehetősége .......................30
VI. A sportnevelés cél- és feladatrendszere......................33
1. A nevelési cél dialektikája..........................33
2. A sportnevelés fő feladatainak dialektikája ..................35
VII. A sportpedagógia színterei............................38
1. A család...................................39
2. Az óvoda...................................40
3. Az iskola ..................................40
4. A sportiskolák ..............................41
5. A sportegyesületek..............................41
6. A munkahely ................................42
7. A tömegszervezetek .............................43
8. A néphadsereg................................43
9. A népművelés................................43
C) Sportnevelés ......................................................45
I. A sportnevelés folyamata.......... 47
1. A nevelés mint társadalmi folyamat ............47
1.1. a szervezett pedagógiai hatások ..................48
1.2. a szervezett társadalmi hatások............48
1.3. A spontán társadalmi hatások............49
1.3. a. Egyértelműen fejlődő jellegűek .... 49
1.3.b. Edző jellegűek........................... 49
1.3.c. Romboló jellegűek........
2. A nevelés mint a személyiségformálás folyamata 50
3. A nevelés a sportoktató és a sportolók közös és tudatos együttműködésének folyamata .........................51
3.1. autokratikus ............ 52
3.2. demokratikus ..................... ... 52
3.3. anarchikus ...........................52
II. Sportpedagógiai alapelvek............................53
1. A sportpedagógiai alapelvek fogalma......................53
2. A sportpedagógiai alapelvek tartalma és fő jellemzői.............54
2.1. Az eszmeiség és céltudatosság elve.................. 54
2.2. A tevékenység (aktivitás) elve.....................54
2.3. A tervszerűség és tudományos tervezés elve.............55
2.4. A tudományosság elve.........................55
2.5. A közösség nevelő erejének elve ................. 56
2.6. A rendszeresség, következetesség és folyamatosság elve.........57
2.7. Az életkori sajátosságok és érthetőség elve..............57
2.8. A szemléletesség elve.........................58
2.9. A szilárdság elve...........................58
2.10. A követelmény és a tisztelet elve...................59
2.11. Az elmélet és a gyakorlat egységének elve ...............59
2.12 A jó tulajdonságokra való támaszkodás elve...............60
III. A testi nevelés ... 61
1. A testi nevelés jellemzése..........................61
2. A testi nevelés célja............................61
3. A testi nevelés feladatai, tartalma és módszerei...............61
3.1. A szervezet normális fejlődésének biztosítása,
az egészség megvédése, a különböző betegségek
elleni védettség megszerzése..........................................62
3.2. Az egészséges életrend, életritmus megteremtése............63
3.3. A szervezet sokoldalú edzése.....................63
3.4. A testi képességek fejlesztése.....................
3.5. A mozgáskultúra és a mozgásigény fejlesztése..............64
3.6. A rendszeres testnevelés és a sportolás igényének felkeltése......65
3.7. Az akarat fejlesztése ........................66
IV. Az erkölcsi nevelés........ .......................... ... 67
1. Az erkölcs jellemzése ..................... 67
2. Az erkölcs fogalma .................. ..... ......67
3. A sporterkölcs értelmezése .....................67
4. A sporterkölcs történeti és osztályjellege ...............68
4.1. A burzsoá sporterkölcs jellemzése.....69
4.2. A szocialista sporterkölcs mint a sportnevelés
fő feladata.................70
5. A sportolók erkölcsi nevelésének feladatai és tartalma............70
5.1. Az erkölcsi ismeretek ........ . . .70
5.2. Az erkölcsi érzelmek ...........71
5.2.1. A hazaszeretet és hazafiság ......71
5.2.2. A humanitásra nevelés............73
5.2.3. A munkára nevelés .............74
5.2.4. Az igazságra nevelés ...........74
5.2.5. A lelkiismeretességre nevelés . ......75
5.3. Az erkölcsi meggyőződés ..........75
5.4. Az erkölcsi szokások ............75
6. A sportolók erkölcsi nevelésének módszerei .....76
6.1. A meggyőzés ............ . . .77
6.2. A gyakorlás . ...............77
6.2.1. Az életrend és a napirend .........78
6.2.2. A tudatos gyakorlás . ...........78
6.3. Az ellenőrzés...............79
6.4. Az értékelés . . . . . . . . 79
V. Nevelés a sportolóközösségben . . .....80
1. A közösség fogalma.......80
1.1. Az iskolai osztályközösségek ..........80
1.2. Az általános ifjúsági sportolóközösségek..............80
1.3. Az ifjúsági-felnőtt sportolóközösségek..........81
1.4. A felnőtt sportolóközösségek....................81
2. A sportolóközösség fogalmának fő jegyei....................81
2.1. A közös cél ........81
2.2. A közös tevékenység .....82
2.3. A munka közös megszervezése...........................82
2.4. Szervesen összefügg minden más közösség....................82
3. A sportolóközösségek kialakítása és fejlődése................83
4. Nevelés a sportolóközösségben....................84
5. A makarenkói törvényszerűségek érvényesülése
a sportolóközösségekben...........84
5.1. Az elsődleges sportolóközösség......85
5.2. Közösségi ráhatás, ráhuzamos ráhatás a sportolóközösségben .............85
5.3. Hagyományok, a sportolóközösségek esztétikája........86
5.4. A sportolóközösségek távlatai ......................86
5.5. A sportolóközösség rétegeződése......................87
5 6. A sportolói közvélemény........................88
VI. A sportolók értelmi nevelése .....................89
1. Az értelmi nevelés jellemzése ......................89
2. A sportolók értelmi nevelésének célja és feladatai................90
VII. A sportolók világnézeti nevelése........................ 92
1. A világnézeti nevelés fogalma........................92
2. A sportolók világnézeti nevelésének feladatai.................92
3. A világnézeti nevelés helye a sportnevelésben ..........................94
3.1 A világnézet és a sportolók értelmi nevelése............94
3.2. A világnézet és a sportolók erkölcsi nevelése................95
3.3. A világnézet és a sportolók esztétikai nevelése.............95
VIII. A sportolók esztétikai nevelése....................96
1. Az esztétikai nevelés fogalma és célja ........................96
2. A sportolók esztétikai nevelésének tartalma............96
3. A sportesztétika pszichológiai alapjairól ....................98
4. A sportesztétika tárgya és feladatai...........98
4. 1. Az emberi környezet esztétikuma ....................98
4.2. A tárgyi környezet esztétikuma ......................99
4.3. A természeti környezet esztétikuma............... . 99
4.4. A művészeti alkotások esztétikuma..................100
5. A sportolók esztétikai nevelésének módszerei......100
IX. A politechnikai nevelés.................. 103
D) SPORTOKTATÁS..........................105
I. A sportoktatás jellemzése...............................107
II. A sportoktatás fogalma................................108
III. A sportoktatás alapfogalmai...............................110
1. Ismeret.......................................110
2. Jártasság .................................111
3. Készség..................................112
4. Képesség .................................114
IV. A sportoktatás és mozgástanulás........................116
V. A mozgásoktatás folyamata ...........................118
VI. A sportoktatás szervezeti formái.........................120
VII. A sportmozgások oktatásának módszerei.....................123
1. Szóbeli információk.............................124
1.1. Elbeszélés..............................124
1.2. Előadás ...............................125
1.3. Magyarázat .............................125
1.4. Beszélgetés .............................125
1.5. Vita .................................125
2. Szemléltetés (bemutatás) ..........................126
2.1. Közvetlen szemléltetés ........................126
2.2. Közvetett szemléltetés.........................127
3. Gyakorlás..................................128
3.1. Hibajavítás .............................130
3.2. Ismétlés...............................131
4. Ellenőrzés, értékelés............................ 131
Lexikon .....133
Irodalom .....138
AJÁNLOTT IRODALOM 142
TARTALOMJEGYZÉK 143

Győri Pál

Győri Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Győri Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem