Előszó
Győri Márton fiatal kora ellenére már elismert művész. Sok kiállításon szerepeltek művei, melyekből jónéhányan ma már magángyűjtők falait díszítik. Sikere nem véletlen: ragyogó színei, nagyszerű,...
Tovább
Előszó
Győri Márton fiatal kora ellenére már elismert művész. Sok kiállításon szerepeltek művei, melyekből jónéhányan ma már magángyűjtők falait díszítik. Sikere nem véletlen: ragyogó színei, nagyszerű, kiegyensúlyozott kompozíciói azonnal megnyerik a tetszést. Ami azonban igazán megragadja a nézőt az az őszinteség, a sodró dinamizmus és szenvedélyesség, mely személyiségét is jellemzi és amely uralkodik minden egyes művén.
Képei az absztrakt expresszionizmushoz köthetők, melynek lényege éppen a művész lelki és hangulati állapotának közvetlen kifejezése. A művész megszabadul mindenféle akadémikus hagyománytól, szabályosságtól és szabadon, olykor erőteljes gesztusokkal, a festéket vastag rétegben viszi fel a vászonra. Az egyes ecsetvonások jól érzékeltetik a gesztus erejét, intenzitását és közvetítik a művész indulatait, érzelmeit. A kép tehát alkotás pillanatait érzékelteti a nézővel, aki így a kreáció, a művészi teremtés folyamatában nyer betekintést.
Ilyenfajta expresszivitás nem túl gyakori a magyar festészetben: talán a XX. század első harmadának koloristái vagy a 80-as évek újfestészetének képviselői között találjuk meg előképeit. Az elődök iránti tiszteletét fejezi ki Győri Csontváry-hajó című képével. Csontváry Koszkta Tivadar színhasználata, festményeinek átszellemítettsége példaképül szolgál a fiatal művész számára. Győri művén a kép alsó részének világoskékje a tengert, felső sárgás része a partot jelentheti. Az íves, vízszintes vonal a hajó, a függőleges az árbóc lehet. A kép közepén látható színmezők pedig a "rakományt" jelenthetik, azaz, ha az élet tengerére és azon hajózó emberek toposzára gondolunk, a rakomány mindaz a szellemi érték, emlékezet és tudás, amit egy-egy ember összegyűjt és utódaira hagyhat. Azért a feltételes mód, mert mégiscsak absztrakt képről van szó, melytől távol állnak a konkrét ábrázolások. A formák, foltok, színek inkább csak utalnak a konkrét tárgyakra.
Az aktuális áramlatokról való függetlenség nála tudatosan vállalt művészi attitűd. A festészet számára életprogram, erről tanúskodnak leírt gondolatai is. "Nem adhatok mást, csak mi lényegem" - mondja Lucifer Madách művében. Győri Márton sem tud mást festeni csak, amit szenvedélye, belső lobogása diktál. Nem bújik álarcok, szerepek mögé. Lendülete, őszintesége minden nyitott személyiséget magával ragad.
Vissza