kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Sport |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
Oldalszám: | 369 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-253-025-x |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Előszó az első kiadáshoz | 13 |
Előszó a második kiadáshoz | 15 |
Bevezetés | 17 |
ÁLTALÁNOS RÉSZ | 19 |
A gyógytestnevelés kialakulása | 19 |
A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben | 19 |
Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai | 23 |
A gyógytestnevelés helyzete Európában | 25 |
Gyógytestnevelés Magyarországon | 27 |
Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései | 29 |
Az iskolai gyógytestnevelés fogalma | 29 |
A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében | 29 |
Az iskolai gyógytestnevelés részterületei | 31 |
A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel | 32 |
A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet | 36 |
Mit értünk rehabilitáción? | 39 |
Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői | 40 |
A gyógytestnevelésre beosztott gyermek | 40 |
A gyógytestnevelő tanár | 41 |
A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése | 42 |
A gyógytestnevelési tanterv | 42 |
A gyógytestnevelési tanterv felépítése | 42 |
A gyógytestnevelési tanmenet | 43 |
A gyógytestnevelési tanmenet elkészítése | 44 |
A gyógytestnevelési óra | 48 |
Egyéni és házifeladat-gyakorlatok | 59 |
Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai | 59 |
Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok | 61 |
Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak | 64 |
Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra | 66 |
Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben | 68 |
Az edzés értelmezése a gyógytestnevelésben | 70 |
Az állóképesség fejlesztése a gyógytestnevelésben | 70 |
Erőfejlesztés a gyógytestnevelésben | 72 |
A köredzés alkalmazása | 75 |
A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei | 76 |
A légzési gyakorlatok | 79 |
A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása | 79 |
A légzéstechnikai hibák kijavítása | 80 |
A visszatartott légzés és a préselés kérdése | 85 |
A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása | 87 |
Relaxációs eljárások, az autogén tréning | 91 |
A relaxáció | 91 |
Az autogén tréning | 92 |
Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben | 97 |
A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása | 98 |
A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata | 102 |
A jóga-gyakorlatok értékelése | 103 |
Úszás és vízi gyakorlatok | 106 |
A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai | 107 |
A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok | 111 |
TARTÓ- ÉS MOZGATÓRENDSZER ZAVARAINAK GYÓGYTESTNEVELÉSE | 115 |
A testtartás elváltozásai | 115 |
A testtartás fogalma | 115 |
A helyes testtartás | 117 |
Tartási formák | 118 |
Helytelen testtartások | 119 |
Kontraktúrák oldása - mobilizálás | 124 |
A ferdenyak (torticollis) | 126 |
A ferdenyak gyógytestnevelése | 126 |
A lapocka magas állása (Sprengel-féle deformitás) | 127 |
A mellkasi deformitások | 128 |
A mellkasi deformitások patológiája | 128 |
A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok | 130 |
A lapos hát | 139 |
A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok | 140 |
A kifózis | 144 |
A domború hát | 144 |
Fokozott kifolordotikus hát | 146 |
Alsó háti és ágyéki kifózis | 146 |
A kifoskoliózis | 147 |
A Scheuermann-féle kifózis | 147 |
A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok | 149 |
A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok | 151 |
Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok | 153 |
Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz | 153 |
A lordózis | 155 |
A lordózis kialakulása | 155 |
A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai | 157 |
A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete | 161 |
A skoliózis | 168 |
A skoliózis kialakulása | 168 |
A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok | 175 |
A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete | 186 |
A csípőficam | 192 |
A veleszületett csípőficam | 192 |
A csípőficamot javító gyakorlatok | 195 |
A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete | 202 |
Legg-Calve-Perthes-kór | 208 |
Serdülőkori combfejelcsúszás | 209 |
A lábboltozat-süllyedés | 211 |
A lábboltozat-süllyedés kialakulása | 211 |
A térd és a lábszár-elváltozásai | 213 |
A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok | 215 |
A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok | 219 |
A GYÓGYTESTNEVELÉS ALKALMAZÁSA BELGYÓGYÁSZATI ÉS EGYÉB BETEGSÉGEK ESETÉBEN | 221 |
A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése | 221 |
A szívbetegségek patológiája | 221 |
A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere | 226 |
A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése | 237 |
Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban | 238 |
A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése | 239 |
A neurózisok | 239 |
A mozgásanyag összeállításának szempontjai | 241 |
Módszertani szempontok | 241 |
A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése | 245 |
A hipertónia | 245 |
Módszertani szempontok | 247 |
Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése | 252 |
Az elhízás okai | 252 |
A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei | 256 |
Módszertani szempontok | 259 |
Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok | 265 |
Az asztmás tanulók gyógytestnevelése | 267 |
A asthma bronchiale | 267 |
Az asztmás tanulók mozgásanyaga | 271 |
Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete | 275 |
Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbik részére | 280 |
Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése | 285 |
Az aszténiás alkat | 285 |
Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása | 287 |
Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete | 294 |
Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban | 299 |
A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban | 301 |
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése | 309 |
A csökkentlátó gyermek | 309 |
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga | 311 |
Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez | 317 |
Módszertani szempontok | 319 |
Gyógytestnevelés sérülés utáni állapotban | 321 |
Általános módszertani szempontok sérülés utáni állapotban | 322 |
Könnyített testnevelési foglalkozások | 323 |
A könnyített testnevelés célja és feladatai | 323 |
A könnyített testnevelés megszervezése | 324 |
A csoportalakítás szempontjai a könnyített testnevelésben | 325 |
A könnyített testnevelés eszközei és módszerei | 325 |
Tanítás a könnyített testnevelési csoportban | 327 |
A könnyített testnevelés tanítása a testnevelése órán | 327 |
Tanmenetkészítés a könnyített testnevelésben | 328 |
A könnyített testnevelési óra | 329 |
Példák a könnyített testnevelési foglalkozások anyagához | 330 |
Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára | 335 |
Mozgásfeladatok a könnyített testnevelési foglalkozások tervezéséhez | 338 |
A GYÓGYTESTNEVELÉS GIMNÁZIUMI ÉS SZAKKÖZÉPISKOLAI NEVELÉSI ÉS OKTATÁSI TERVE (Melléklet) | 343 |
Irodalom | 365 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.