1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola tudományos közleményei X.

Évkönyv

Szerző
Budapest
Kiadó: Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 435 oldal
Sorozatcím: Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola tudományos közleményei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal. Megjelent 1100 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola a magyar gyógypedagógia központi tudományos kutatóhelye, ahol igen széles körű, a gyógypedagógia valamennyi résztudományára kiterjedő tudományos... Tovább

Előszó

A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola a magyar gyógypedagógia központi tudományos kutatóhelye, ahol igen széles körű, a gyógypedagógia valamennyi résztudományára kiterjedő tudományos kutató munka folyik. Az itt közölt tanulmányokat úgy válogattuk össze, hogy jól reprezentálják az elért újabb eredményeket. Teljes körű betekintésre természetesen nem adnak lehetőséget, arra azonban igen, hogy az évkönyvsorozat előző kötetének megjelenése óta kialakuló tendenciákat jól érzékeltessék.
A főiskola intézete, tanszékei, gyakorló intézményei szakirányuknak megfelelő, kutatási hagyományaikat folytató (bizonyos esetekben előzmény nélküli) témaválasztásaikkal a gyógypedagógiai tudomány karakterisztikusan összetett, struktúrájában ma is alakuló mivoltát tárják elénk. A gyógypedagógiai diszciplínarendszer történeti okokkal is magyarázható belső egyenetlenségeit, differenciáltságuk minőségét az egy-egy tudományterületre tartozó témák száma, tartalma, eredményei nyilvánvalóan mutatják. Valamennyi kutatás ismeretgyarapodást produkált, ezek igazoltsági szintje azonban különböző. A legtöbb kutatás kísérletet tett a tárgyát képező probléma megoldására vagy a megoldási irány kijelölésére.
A kutatások nagy többsége a gyógypedagógia körébe tartozó jelenségvilág egy-egy jól vagy kevésbé világosan körülírt mozzanatát empirikus eljárásokkal kívánta megismerni. A kérdésfeltevéstől, a választott vagy újonnan kidolgozott mérőeszköztől, a kutatási gyakorlattól, az értelmezési invenciótól függően a vizsgált jelenségek különböző mélységi szinteken tárultak fel. A viszonylag kisebb számú modell-kísérlet, ill. akció-kutatás a problémát előidéző ellentmondás (pl. a társadalmi környezet és a fogyatékos személy egymásra hatásai) feloldását a gyakorlat valamilyen megváltoztatásával kívánták elősegíteni. A kutatói össztevékenység folytán igen gazdag, a továbbiakban is hasznosítható adatbázis jött létre. Egyes kutatások adattömege csatlakoztatható a tervezett központi társadalomtudományi adatbankhoz. Növekedett a kutatás-módszertani igényesség. A feldolgozásban gyakoribbá váltak a matematikai statisztikai eljárások, számítógépek alkalmazása. E téren a Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet Kutató Laboratóriuma olyan programokat is kidolgozott, amelyek más kutatások számára is hasznosíthatók. Az elemző feldolgozás sok kutatásban csak részlegesen történt meg, ezért nagyon sok kutatás nem tekinthető lezártnak.
A kutatási feltételek és emiatt közvetve az eredményesség tekintetében elválik az állami megbízással vagy egyéb anyagi támogatással folytatott és a minimális költségvetési ráfordítást felhasználó kutatások csoportja. Az állami megbízások összege a kutatómunka volumenének arányában a pár ezres, ill. milliós tételek között igen széles skálán mozgott. Vissza

Tartalom

Előszó (Mesterházi Zsuzsa:) 9
MARXIZMUS - LENINIZMUS TANSZÉK
Dr. Földi Pál: A főiskolai hallgatók hivatástudatának és világnézetének néhány sajátossága 13
ÁLTALÁNOS GYÓGYPEDAGÓGIAI TANSZÉK
Balogh Gyula: Integrációs törekvések a gyógypedagógiai tanárképzésben 21
Pákozdiné Kenderessy Katalin: Gyógypedagógusok a gyógypedagógiáért (A Gyermek c. folyóirat tükrében 1907-1917-ig) 33
Sándor Éva - Apostol Éva - Pákozdi Jánosné: Vizuális nevelési kísérlet a kisegítő iskolában 40
Dr. Tóth György: A munkára nevelés foglalkozási rehabilitációt előkészítő funkciójának fejlődése a hallássérültek gyógypedagógiájában Magyarországon 1900-1945-ig 47
GYÓGYPEDAGÓGIAI KÓRTANI TANSZÉK
Dr. Buday József - Kaposi Ilona: Down-kóros gyermekek testarányainak változása a növekedés
folyamán 57
László Gyuláné: Tanköteles korú fogyatékosok talplenyomatainak összehasonlító elemzése 76
Dr. Magenheim Mihály: Kisegítő és általános iskolai tanulók erő-, valamint keringési rendszeri
paramétereinek összehasonlító vizsgálata 80
GYÓGYPEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIAI INTÉZET
Bass László - Dr. Illyés Sándor: Testvérpárok intelligenciájának és iskolai pályafutásának családi meghatározói 89
Borbély Sjoukje: Néhány tapasztalat a vak gyermek korai fejlődéséről és fejlesztéséről 95
Borbély Sjoukje - Jászberényi Márta - Kedl Márta: Értelmi fogyatékos kisgyermekek gondozásának eredményei és problémái néhány eset kapcsán 100
Csiky Erzsébet: Értelmi fogyatékos gyermekek pszichés fejlődési adatainak elemzése prognosztikai szempontból 107
Darvas Ágnes: Többször állami gondozásba vett - antiszociálisnak minősített - serdülők
életútvizsgálatának előzetes tapasztalatai 113
Erdősi Sándor: Az épek fogyatékosokhoz fűződő társas kapcsolatait befolyásoló tényezőkről 120
Gerebenné Várbíró Katalin: Változások a gyermekkori afázia fogalmának értelmezésében 128
Dr. Gönczy Éva - Tibold Balázsné: Adatok a gyermekkori obesitas simplex kialakulásának
pszichés hátteréhez az anya-gyermek kapcsolat összefüggésében 133
Ivanyos Lajos: Pszicho-fiziológiai laboratórium statisztikai és jelalak értékelő programjai 143
Lányiné dr. Engelmayer Ágnes: Közoktatáspolitikai elvek és a gyógypedagógia fejlődése 150
Mányai Judit: Az általános és kisegítő iskolai tanulók veszélyeztetettségének eltérései egy
budapesti kerületben 155
Módné Hollós Mária - Ormainé Huba Judit: A minimális cerebrális diszfunkciós gyermekek
komplex vizsgálatáról (L64J
Nagy János - Dr. Illyés Sándor: Biofeedback eljárás számítógépes vezérlése 174
Nagy né Réz Ilona: Hétéves, mozgásfogyatékos gyermekek intellektuális kapacitásának sajátosságai a Raven-féle Színes Progresszív Mátrix-teszt alapján 180
Dr. Pálhegyi Ferenc: Mit nyerhetnek a vakok a pszichológiától és mit kaphat a pszichológia a
vakoktól? 192
R. Hay Ottilia: A Down-szindrómás gyermekek korai irányított családi nevelési modelljének
továbbfejlesztéséről és tapasztalatairól vl96 )
Dr. Sarkady Kamilla - Dr. Zsoldos Márta: Kisegítő iskolások olvasás-írás akadályozottságának
kérdéséről 203
Tick József: Pszicho-fiziológiai laboratórium mikrogép rendszere 209
Torda Ágnes: Tényezők kölcsönhatása a dadogás kialakulásában 214
NEVELHETŐSÉG ÉS ÁLTALÁNOS ISKOLA (TANSZÉKKÖZI KUTATÁSI TÉMA)
Bass László - Bánfalvy Csaba: A kisegítő és az általános iskola határán (a pedagógiai minősítések
rendszeréről)
Dr. Illyés Sándor: Az általános iskolai és a kisegítő iskolai tanulók nevelhetősége 235
Gaál Éva: Adatok az általános iskola 1-2. osztályában gyengén teljesítő tanulók, valamint
kisegítő iskolai 1-2. osztályos tanulók tudásszintjéről 238
Mesterházi Zsuzsa: Tanulási képesség összehasonlító vizsgálata (1. blokk: emlékezet) 247
OLIGOFRÉNPEDAGÓGIAI TANSZÉK
Gaál Éva: Adatok a fonematikus hallás fejlettségéről óvodás, általános iskolás és kisegítő
iskolás gyermekeknél 261
Keresztúriné Perjés Ildikó: Földrajzi fogalmak vizsgálata a kisegítő iskolában 268
Vágó Éva Anna: Imbecillis tanulók emberrajz-vizsgálatának elemzése 273
TIFLOPEDAGÓGIAI TANSZÉK
Dr. Benczúr Miklósné: A mozgásnevelési tanterv tapasztalatai a szomatopedagógiai nevelés
szolgálatában 293
Dr. Csocsánné Horváth Emmy: az 1979-ben bevezetett matematika tanterv tapasztalatai a vakok általános iskolája alsó tagozatán végzett vizsgálat alapján 302
SZURDOPEDAGÓGIAI TANSZÉK
Dr. Csányi Yvonne:A hallássérüléssel párosult dysphasia-tünetcsoport néhány főbb jellemzője 311
Dr. Farkas Miklós: A verbális tanulás hatása siket gyermekek vizuális diszkriminációs dominanciája alakulására 317
PSZICHOPEDAGÓGIAI TANSZÉK
B. Aczél Anna: A gyermekkori veszélyeztetettség jelenségköre a század elején és ma 333
Rózsáné Czigány Enikő - Falvai Rita: Pszichopedagógiai munka gyermek neuro-pszichiátriai
szakrendelőben | 339
Volentics Anna: A szocializáció folyamatát módosító tényezők a nevelőotthoni nevelésben 344
FONETIKAI ÉS LOGOPÉDIAI TANSZÉK
Ajtony Péter: Adatok a nyílt orrhangzósság akusztikumához 351
Borsfai László - Subosits István: Az artikulációs hibák számítógépes feldolgozásának lehetőségei 360
Subosits István: Az r hang képzésének és akusztikai szerkezetének jellemzőiről 364
GYAKORLÓ BESZÉDJAVÍTÓ INTÉZET
Balogh Gyöngyi: A dadogás és a teljesítménymotiváció kapcsolata 373
Bittéráné Török Erzsébet: A grafomotoros fejlesztés 378
Fehérné Kovács Zsuzsanna: A gyermekdiszfáziások tünetcsoportjának terápiájáról 383
Dr. Juhász Ágnes: Az akadályozott beszédfejlődés terápiájának kezdeti szakasza 387
Marosits Istvánné: A részfunkciózavarok feltárása és terápiája a dyslexia prevenciós egyéniesített foglalkozásokon 392
Mácsainé Hajós Katalin: Hároméves korú dadogó gyermekek és szüleik csoportos tanácsadása 397
Dr. Palotás Gábor: Gondolatok a logopédiai dokumentációról 401
Szebényiné Nagy Éva: Gondolatok a kisdadogók terápiás programjához 404
Dr. Szentmiklóssy Margit: Autogén tréninget előkészítő gyakorlatok tízéves dadogóknál 409
GYAKORLÓ GYÓGYPEDAGÓGIAI ÓVODA
Bereczné Gáspár Ágota: A hallgatói gyakorlatok hároméves tapasztalatai a Gyakorló Gyógypedagógiai Óvoda értelmi fogyatékos tagozatán 415
Csabay Katalin: Parciális teljesítményzavarok - iskolai nehézségek- prevenció 418
SZOCIÁLIS SZERVEZŐI TANSZÉK
Dr. Veres Judith - Sáhó Erzsébet: Időskorúak egészségre káros szenvedélyekkel összefüggő
szokásai, egészségi ismeretei (A dohányzás és a kávéfogyasztás) 423
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem