A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből

Kézirat/Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 112 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. A könyv 250 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J12-56.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgy oktatásának célja a hallgatóságot az egységes alapképzésnek megfelelően a hallási fogyatékosság lényegével, a hallási... Tovább

Előszó

A gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgy oktatásának célja a hallgatóságot az egységes alapképzésnek megfelelően a hallási fogyatékosság lényegével, a hallási fogyatékosok gyógyító-nevelésének célkitűzéseivel, általános neveléstani és didaktikai elveivel megismertetni.
A gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgy az alaptárgyak és a közvetlenül megalapozó tárgyak anyagára épül, kooperál a szaktárgyakkal és közvetlenül megalapozza a szakképzést.
E tárgy oktatásánál biztosítani kell, hogy azok a hallgatók is, akik a szakosodásnál nem a hallási fogyatékosok gyógyító-nevelésére készülnek fel, ezen a területen mindazokat az elméleti és részben gyakorlati ismereteket megszerezzék, amelyek egységes gyógypedagógiai szemléletük kialakításához szükségesek, s amelyek közvetlen kapcsolatban vannak a más szakterületeken végzett gyógyító-nevelői tevékenységgel. Ebben a vonatkozásban a gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgynak a hallási fogyatékosok gyógyító-nevelését általános elvi szinten, de teljességében kell ismertetnie és így ennek a tárgynak a hallási fogyatékosok gyógyító-neveléséről önmagában is egy lezárt ismeretrendszert kell nyújtania.
Ugyanakkor e tárgy oktatásánál biztosítani kell azt is, hogy azok a hallgatók. akik a későbbi szakosodásnál a hallási fogyatékosok gyógyító-nevelésére készülnek fel, mindazokat az elméleti és gyakorlati ismereteket elsajátítsák, amelyek a hallási fogyatékosok gyógyító-nevelésével foglalkozó speciális szaktárgyak anyagának megalapozásához szükségesek. Ebben a vonatkozásban a gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgynak a szakképzés szerves részét kell alkotnia. A szakképzés rendszerén belül ennek a tárgynak kell biztosítania a szakmai alapismeretek átadását, amelyekre a speciális szaktárgyak anyaga a koncentrikus bővítés elve alapján felépülhet. Vissza

Tartalom

Gyógypedagógiai ismeretek a hallási fogyatékosság köréből c. tárgy programja 3
A hallási fogyatékosságról általában 5
A siketek jellemzéséről általában 6
A hallási analizátor funkcióinak fogyatékosságáról általában 9
1. A hallási analizátor funkcióinak szerepe a lelki fejlődésben 9
2. A lelki fejlődés sajátszerűségei hallási fogyatékos gyermekeknél 10
Hallási fogyatékosságot előidéző okok 24
I. Veleszületett okok 25
II. Születés utáni ártalom 29
A hallószerv sérülésén kívüli ok következményeként előforduló némaságok 30
Hallásterület 33
A beszédhangok akusztikai sajátságai 35
Hallászavarok 38
1. Vezetéses hallászavar 39
2. Idegi jellegű hallászavar 40
Hallásvizsgálat 41
1. Audiométer 42
2. Tisztahang - audiogram 43
Nagyothallás 46
Siketnémaság 48
Később megsiketültek, úgynevezett beszédmaradványosok 49
A siketek beszédnevelésének szükségessége 51
A hallási fogyatékosok oktatásának célja és feladata 55
Képzési idő 56
Az iskoláskor előtti óvodáskorúakkal való foglalkozás pedagógiai jelentősége 57
Előkészítő tagozat 60
Hangfejlesztés (kiejtéstanítás) 64
Írás-olvasás 67
Beszédtechnika 68
Szájról olvasás 70
A Siketek Általános Iskolájának célkitűzése, sajátos tantárgyai ... 72
Beszédtanítás (beszédnevelés) 73
1. Alsófokú beszédtanítás 73
2. Felső fokú beszédtanítás (magyar nyelv) 76
Tantárgyi oktatás az 5-8. osztályokban 78
Számtan és mértan 82
Gyakorlati tárgyak 84
A beszédtanítás (beszédnevelés) előfeltételeinek biztosítása 85
Hallásnevelés 86
A siket gyermekek neveléséről általában 90
1. Az értelmi nevelés kérdései a siketek iskoláiban 90
2. Az erkölcsi nevelés kérdései a siketek iskoláiban 92
3. A munkára nevelés kérdései a siketek iskoláiban 94
4. Az esztétikai nevelés kérdései a siketek iskoláiban 95
5. A testi nevelés kérdései a siketek iskoláiban 96
6. Az úttörőmunka kérdései a siketek iskoláiban 97
A nevelőotthon szerepe a siket és nagyothalló gyermek személyiségének kialakulásában 98
A családi nevelés szerepe a siket és nagyothalló gyermekek személyiségének kialakulásában 100
A siket gyermek, a jel és hangbeszéd viszonya 102
A jel szerepe a tanításban 103
A siketek jogi helyzete hazánkban 104
Irodalomjegyzék 106
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem