kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 274 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-178-008-2 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókat, ábrákat, illusztrációkat tartalmaz. Tankönyvi szám: 42432. |
Előszó | 5 |
A gyógypedagógiai iskola-egészségtan fogalomköre (Dr. Göllesz Viktor) | 7 |
Adatok a magyar iskola-egészségügy történetéből (Dr. Göllesz Viktor) | 9 |
Az iskola-egészségügy történetének gyógypedagógiai vonatkozásai | 10 |
A gyógypedagógiai intézmények egészségügyének történetéből | 14 |
A fogyatékos gyermekek testi fejlődése (Dr. Buday József) | 20 |
Antropológiai vizsgálatok a gyógypedagógiai intézményekben | 29 |
Néhány patofiziológiai jellemző (Dr. Göllesz Viktor) | 32 |
Kompenzatorikus tendenciák | 33 |
Hipofunkciók, atrófiák, inverziók | 34 |
Az immunreakciók gyengesége (Dr. Mágenheim Mihály) | 36 |
Gyakoribb kórképek, rendellenességek (Dr. Göllesz Viktor) | 37 |
Epilepszia (Dr. Mágenheim Mihály) | 38 |
Az epilepszia etiológiája | 38 |
Az epilepszia felosztása | 38 |
Kisroham - (Petit mal [PM]) formák | 39 |
Epilepsziával járó enkefalopátia | 39 |
Nagyroham (Grand mal [GM]) | 39 |
Az epilepsziás rohamok következményei | 40 |
Az epilepszia kezelése | 41 |
A cukorbeteg az értelmi fogyatékosok közösségében (Dr. Horváth László) | 41 |
Heveny májgyulladás (Dr. Mágenheim Mihály) | 44 |
Krónikus középfülgyulladás (Dr. Palotás Gábor) | 45 |
Jelentősége gyógypedagógiai szempontból | 45 |
A szív fejlődési rendellenességei (Dr. Mágenheim Mihály) | 46 |
A leggyakoribb szívfejlődési rendellenességek | 47 |
A szív fejlődési rendellenességeinek gyógypedagógiai jelentősége | 49 |
Enuresis nocturna (Dr. Mágenheim Mihály) | 49 |
Az enuresis nocturna patofiziológiája | 49 |
Kóroki tényezők az enuresis etiológiájában | 50 |
Enuresis és az alvás egyéb funkciózavarai | 51 |
Az enuresis nocturna gyógyítása | 52 |
Az enuresis nocturna diagnosztikájának és terápiájának főbb elvei | 53 |
Helminthiasisok, bélférgességek (Dr. Mágenheim Mihály) | 53 |
A fejlődő szervezetre kifejtett károsító hatás | 54 |
Egyes, gyakori paraziták | 54 |
Magatartási zavarok (Dr. Mágenheim Mihály) | 55 |
A klinikai kép és meghatározó pszichés tünetei | 55 |
Terápia | 56 |
A hallássérültek gyógypedagógiai intézményeinek speciális egészségügye (Dr. Palotás Gábor) | 58 |
A megelőzés feladatai | 59 |
A genetikai tanácsadók szerepe | 59 |
A terhesgondozók szerepe | 59 |
Szűrés | 60 |
Audiológiai kivizsgálás | 61 |
Gyógypedagógiai intézményrendszerek | 63 |
Speciális medicinális feladatok | 64 |
Neurológiai feladatok | 66 |
Higiénés feladatok | 66 |
Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiai intézményeinek speciális egészségügye (Dr. Horváth László) | 67 |
Általános szempontok | 67 |
A terápia szabályai | 70 |
Epilepsziás értelmi fogyatékosok a közösségben | 71 |
Az értelmi fogyatékosok kórházi kezeléséről | 73 |
Az értelmi fogyatékosok gyakori betegségei | 73 |
Az enzimopaták | 74 |
Az értelmi fogyatékosok halála | 75 |
Az értelmi fogyatékosok szexualitása | 76 |
A mozgássérültek gyógypedagógiai intézményeinek speciális egészségügye (Dr. Kullmann Lajos) | 78 |
A mozgássérült gyermek és helye az oktatásban | 78 |
Fő mozgássérült csoportok a gondozási problémakör szerint | 80 |
Végtaghiányok | 80 |
Petyhüdt bénulások | 81 |
Görcsös bénulások | 82 |
Ízületi mozgáskorlátozottság, torz testhelyzetek | 83 |
A mozgássérültek kezelése | 83 |
A gipszkötés | 83 |
Segédeszközök | 84 |
Ortézisek | 84 |
Művégtagok | 85 |
Botok, mankók, járókeretek | 87 |
Kerekes szék | 89 |
Az önellátás segédeszközei | 91 |
A kommunikáció segédeszközei | 91 |
Súlyos mozgássérültek nevelőintézetei | 92 |
Speciális iskolabútorok | 92 |
Bútorok, berendezési tárgyak elhelyezése | 93 |
A mozgássérült gyermek útja az iskolába | 95 |
A segédeszközök rendelhetősége, beszerzése, javítása | 96 |
A logopédiai munka higiénéje (Dr. Palotás Gábor) | 97 |
A megelőzés feladatai | 100 |
Kivizsgálás | 101 |
A hangképzés zavarainak vizsgálata | 101 |
Orrhangzós betegek vizsgálata | 102 |
Retardált beszédfejlődés, halló-némaság vizsgálata | 103 |
Írás- olvasászavarok, organikus károsodások következtében kialakult beszéd- és nyelvi zavarok vizsgálata | 104 |
Dadogó-hadaró gyermekek vizsgálata | 104 |
Pösze gyermekek vizsgálata | 104 |
A felnőtt afázisok ellátása | 105 |
Diagnózis és terápiás terv | 106 |
Folyamatos tennivalók | 106 |
Ellenőrző vizsgálatok | 106 |
Terápiás teendők a logopédiai kezelés során | 107 |
Speciális higiénés követelmények | 109 |
Mentálhigiénés feladatok | 111 |
A látási fogyatékosok gyógypedagógiai iskolahigiénéje (Dr. Méhes József) | 113 |
A betegellátás helyzete | 113 |
A látássérültek iskolái | 114 |
A látássérültek iskoláinak sajátosságai: építészeti és berendezési követelmények | 115 |
Az intézet és környezete | 116 |
A belső tér alakítása és berendezése | 117 |
Az érzékeltető oktatás egészségügyi követelményei | 118 |
A terhelés szerepe az egyéb érzékelő mezőkben és az ismeretszerzés folyamatában | 119 |
A tiflotechnikai eszközök higiénéje | 120 |
Megvilágítási követelmények, látáskímélés | 120 |
Baleset-elhárítás a tájékozódástanításban | 122 |
A látássérült gyermekek speciális személyi higiénéje | 123 |
A többszörösen sérült gyermek egészségügyi szempontból | 124 |
A többszörösen sérült gyermek pedagógiai szempontból | 124 |
Egészségnevelési feladatok, módszerek | 125 |
Szexuális higiénia és családalapítás | 125 |
A szemész, az iskolaorvos és a gyógypedagógus kapcsolata | 126 |
Egészségügyi szempontok a pályairányítás előkészítésében | 127 |
A pszichopedagógia egészségügyi vonatkozásai (Dr. Göllesz Viktor) | 128 |
Az inadaptáltság okairól | 129 |
Devianciák | 132 |
Tetováltság | 132 |
Káros szenvedélyek | 135 |
Szökés, csavargás | 137 |
Toxikomániák | 139 |
Egészségügy és nevelés együttműködése | 141 |
Gyógypedagógiai intézmények egyészségügyének személyi és tárgyi feltételei (Dr. Göllesz Viktor) | 143 |
Az épület és helyiségei | 143 |
A nevelés helyiségei | 143 |
Az egészségügyi blokk | 146 |
Személyi feltételek | 148 |
Az egészségügyi személyzet munkájának szervezeti keretei | 149 |
Az orvos | 149 |
Berendezések, eszközök | 152 |
Padok - asztalok | 152 |
Az ültetési rend | 155 |
Speciális eszközök | 161 |
Gyógyászati segédeszközök | 163 |
Adaptált eszközök | 164 |
A pályaválasztás egészségügyi vonatkozásai (Dr. Göllesz Viktor) | 168 |
Fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai | 168 |
A pályaválasztási tanácsadás | 170 |
Egészségnevelés (Dr. Göllesz Viktor) | 174 |
Az egészségnevelés fő területei | 174 |
Személyi higiéné | 175 |
Öltözködés | 176 |
Táplálkozáshigiéné | 177 |
A táplálkozási szokásokról általában | 180 |
Gyermekek táplálkozási szokásai (Dr. Buday J.) | 181 |
Táplálkozási hibák | 185 |
Obezitás (Dr. Buday József) | 187 |
Az intézményes étkeztetés tárgyi feltételei | 189 |
Az intézményi étkeztetés személyi feltételei | 190 |
Szexuális és családi élet | 191 |
Szabad idő | 192 |
Káros szenvedélyek | 193 |
Baleset-megelőzés | 195 |
Elsősegélynyújtás | 196 |
Egészségnevelési módszerek | 197 |
Ifjúsági vöröskereszt | 198 |
Az egészségnevelés hatékonysága | 199 |
A nevelőotthonok egészségügye (Dr. Göllesz Viktor) | 200 |
Felvétel a nevelőotthonba | 200 |
A nevelőotthoni napirend | 203 |
A hálótermek higiénéje | 204 |
Szabadidő-programok | 210 |
Látogatások | 211 |
Eltávozás, szünidő | 213 |
Koedukáció | 214 |
Szökések | 214 |
A gyógypedagógiai intézmények dolgozóinak és tanulóinak egészségvédelme (Dr. Mágenheim Mihály) | 216 |
A gyógypedagógiai intézmények speciális jellege járványtani szempontból | 216 |
Egészségvédelmi és mentálhigiénés feladatok | 217 |
Baleset-elhárítás | 217 |
Munkavédelmi oktatás | 218 |
Tűzvédelem | 219 |
Az élelmiszer-ellátásban dolgozók személyi higiénéje | 219 |
A gyógypedagógiai intézmények egészségügyének jogi szabályozottsága (Dr. Gábor József) | 220 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás általános szabályozása | 220 |
Az iskolaorvosi hálózat és feladatainak meghatározása | 221 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás jelenlegi szabályozása | 221 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás szervezete | 222 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás feladatai a beiskolázás előtt | 222 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás további feladatai | 223 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás kapcsolatai az iskolai oktató-nevelő munkával | 224 |
A körzeti védőnők részvétele az iskola-egészségügyi alapellátásban | 224 |
Az iskola-egészségügyi alapellátás nyomtatványai | 225 |
Az iskolafogászati ellátás | 225 |
Közegészségügy-járványügy | 226 |
Közegészségügyi-járványügyi követelmények | 226 |
Az Állami Közegészségügyi és Járványügyi Felügyelet | 227 |
Együttműködés az iskola-egészségügyi alapellátással | 228 |
Munkavédelmi előírások | 228 |
A munkavédelem általános szabályai | 228 |
A munkavédelmi oktatás, ellenőrzés, szemle | 229 |
A munkahelyi (iskolai) baleset | 230 |
Pályaválasztással kapcsolatos előírások | 231 |
Az egészségügyi ellátás feladatai | 231 |
A Szakmunkástanulók Országos Egészségvédemi Intézete | 232 |
A gyógypedagógiai intézmények rendtartásának különleges előírásai | 232 |
Általános szabályok | 232 |
Egészségvédelem a nevelőotthonban | 233 |
Mellékletek | |
Az Országos Mentőszolgálat tájékoztatója a mentők igénybevételéről | 236 |
Melléklet az Oktatási Minisztérium Általános Iskolai Főosztálya 17.485/1979. IV. sz. körleveléhez | 241 |
Melléklet az Oktatási Minisztérium Általános Iskolai Főosztálya 17.485/1979. IV. sz. körleveléhez | 242 |
A bélparaziták okozta fertőzések felszámolása gyógypedagógiai intézményekben | 246 |
A fogyatékos gyermek testi fejlődése | 248 |
A decimális életkor kiszámítása | 250 |
Kalóriatáblázat | 252 |
Az alsófokú oktatási intézményekbe a beiskolázott tanulók számának alakulása az utóbbi öt tanévben | 261 |
Forrásmunkák | 262 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.