1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógia szöveggyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1993. évi LXXIX. oktatási törvény, valamint az 1997. évi törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szélesebb körben tette lehetővé az érintettek integrált... Tovább

Előszó

Az 1993. évi LXXIX. oktatási törvény, valamint az 1997. évi törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szélesebb körben tette lehetővé az érintettek integrált keretek közötti fejlesztését, oktatását. Ehhez azonban megfelelő számú és szakirányú végzettséggel rendelkező segítő emberre van szükség. A kihelyezett tagozaton történő egy szakos gyógypedagógus másoddiplomás képzésnek már 1981-től van hagyománya (Kaposvár, Debrecen). E képzés elsősorban olyan óvónőknek, tanítóknak és tanároknak szólt, akiket gyógypedagógiai szakképesítés nélkül alkalmaztak az akkori kisegítő iskolákban. Most azonban az általános képzésben lenne szükség gyógypedagógusi vagy terapeuta végzettségre. Hiányt pótló és szükséges a középfokú segítők képzése is, ilyen szakma pl. a gyógypedagógiai asszisztens. Gyógypedagógiai asszisztens: nevelés- oktatás során a tanítási órán, illetve azon kívül, a gyógypedagógus irányításával vesz részt a tanítás-tanulás folyamatában, végzi a gondozási és mentálhigiéniai feladatokat, illetve az egyéni fejlesztést. Munkáját az alsó fokú nevelési-oktatási intézményekben, speciális nevelést igénylő gyermekek közösségeiben, fogyatékosok napközi otthonaiban, szociális foglalkoztatókban és egészségügyi intézményekben végezheti. Alkalmazását a 16/1994./VII. 8. MKM rendelet szabályozza." (Mezeyné Isépy Mária, Pedagógiai Lexikon I. kötet, Keraban Kiadó, Bp., 1997. p.: 613.) Hetedik éve oktatóként veszek részt a gyógypedagógiai asszisztens felsőfokú szakképzésben. Eleinte tanfolyami jelleggel folyt az oktatás. Kezdetben erre a képzésre zömében olyan érdeklődő óvónők, gondozónők jelentkeztek, akik munkájuk során kapcsolatba kerültek sérültséggel élő kis gyermekekkel. Később az integrált oktatás lehetőségének megindulásával az erre a feladatra vállalkozó intézmények - sokszor a fennmaradásuk érdekében - iskolázták be dolgozóikat. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5-7.
I. A társadalmi szükségleteknek megfelelően átalakuló intézményrendszer 8-11.
Úttörő gyógypedagógiai intézmények (Gyógypedagógiai alapismeretek
ELTE 2000 p: 353.) 29.
Ajánlott irodalom 11-12.
II. Napjainkban zajló folyamatok. Nevelhetőség és korlátozott nevelhetőség. Individuális nevelés. Speciális nevelési szükséglet 12-13.
- Nagy József: Egyéniségfejlesztés (Iskolakultúra 99/11 p;3-18.) 31-56.
- Illyés Sándor: A nevelhetőség és a korlátozott nevelhetőség
(Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p: 33-36) 57-61.
Hogyan történik a nevelés? (Pálhegyi Ferenc: Pedagógiai kalauz Útmutató a családorientált
pedagógiai gondolkodáshoz Bárczi G. Gyp.Tk. R, Bp.,1997. p:94-104) 62-70.
Illyés Sándor: Fogyatékosság, speciális nevelési szükséglet, differenciális pedagógia
(Tudomány Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola, Kaposvár, 1998. p:5-20) 71-84.
- Dr. Kálmán Zsófia: Van-e szükségük pozitív diszkriminációra Magyarországon a sérültséggel/fogyatékossággal élő embereknek? (GYOSZE XXVIL évf. 1999. 01-03. p: 10-14) 85-88.
- Ajánlott irodalom 14.
III. A gyógypedagógusok képzése 14-15.
Dr. Mesterházi Zsuzsa: A tudományfejlődés szakaszai
(Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p: 43-50.) 89-98.
- Dr. Mesterházi Zsuzsa: A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola szakmai értékei és intézményi érdekei (GYOSZE XXVII. évf.
1999. 01-03. p:60-67.) 99-105.
- Mesterházi Zsuzsa: Kompetenciahatárok (Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p: 61-62) 106-107.
Erhard Dili: Az új világkép hatása a gyógypedagógiai tevékenységre (Emberkép
gyógypedagógusoknak. Szemelvénygyűjtemény az emberkép tanulmányozásához.
szerk.: Gaál Éva Bárczi G. Gyp.Tk. R, Bp.,1996 p:55-60) 108-114.
Ajánlott irodalom 15.
IV. Fogyatékosság. Attitűd. Elfogadás 16-17.
Könczei György: Van-e mégis háló? (Fogyatékosok a társadalomban, Gondolat, 1992. Bp.
p:169-172.) 115-118.
Illyés Sándor: A fogyatékosság jelentésváltozatai (Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000. p:25-28.) 119-122.
- Fogyatékosság a WHO értelmezésében (Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p:31) 123-124.
Fonyódi Ilona: Az 1998. évi XXVI. törvény fogalmi meghatározásai
(Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p: 120.) 125.
Bánfalvy Csaba: A fogyatékosok iránti attitűd (Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000.
P:100-103.) 126-129.
Bánfalvy Csaba: A fogyatékos-szerep néhány jellemzője. Fogyatékosság és életmód.
(Rehabilitációs foglalkoztató terápia (Bárczi G. Gyp. Tk. F, Bp.,1999. p:56-61.) 130-139.
Könczei György: Szociális mozgalmak (Fogyatékosok a társadalomban,
Gondolat, 1992. Bp.p: 102-109.) 140-148.
Ajánlott irodalom 16-17.
V. Rehabilitáció 18-19.
- Könczei György: A gazdaság (Fogyatékosok a társadalomban. Gondolat, 1992. Bp.p: 110-111.) 149-150.
Könczei György: Mit tanulhatunk a fejlett országoktól? (Fogyatékosok a társadalomban,
Gondolat, 1992. Bp.p:126-131.) 151-155.
Könczei György: Halaszthatatlan teendők (Fogyatékosok a társadalomban.
Gondolat, 1992. Bp.p:145-150.) 156-162.
Ajánlott irodalom 19.
VI. Törvények 19.
- Nagy Gyöngyi Mária: A fogyatékos gyermekek, tanulók ellátására vonatkozó jogi szabályozás (Gyógypedagógiai alapismeretek ELTE 2000 p:359-376.) 163-185.
Nagy Gyöngyi Mária: A gyógypedagógiai iskoláztatás jelenlegi helyzete
(GYOSZE XXVIL évf. 1999. 04-06. P:116-122.) 186-193.
dr. Chikán Csaba: Speciális állampolgári és jogi ismeretek (Összefoglaló)
(Rehabilitációs foglalkoztató terápia (Bárczi G. Gyp. Tk. F, Bp.,1999. p:ll-22.) 194-209.
VII. Az integráció (inklúzió) elméleti megközelítése és megvalósuló gyakorlata.
Utazó tanári szolgálat 20-24.
Szabó Ildikó: Az együttnevelés alapgondolatai, A befogadó iskola fogalma
(Dr. Bernolák Béláné - Fótiné Hoffmann Éva - Márkus Eszter - Szabó Ildikó: Együtt az iskolában
Bárczi G. Gyp. Tk. F, Bp.,1995. p:7-9.) 210-213.
Csányi Yvonne: Az integráció előnyei és hátrányai (Az integrált óvodás gyermekről
BGGYPTF, Bp. 1994. p:6-10.) 214-218.
Csányi Yvonne: Fogyatékosok integrált nevelésének kutatása és helyzete Magyarországon
(Tudomány 1. Szám, Kaposvár, 1998. p.15-20.) 219-224.
Dr Papp Gabriella: Öt hazai integrált nevelési modell, tanulásban akadályozott gyermekek számára (GYOSZE XXVIII. évf. 2000. 01-03. p: 15-19.) 225-229.
Metzger Balázs - Dr Papp Gabriella: Kéttanáros integrációs modell Budapesten a XIII. kerületben (GYOSZE XXVIII. évf. 2000. 01-03. p: 19-24.) 230-236.
Csányi Yvonne: Integráció a közép- és felsőoktatásban Gyógypedagógiai alapismeretek
ELTE 2000 p:400-405.) 237-243.
Ajánlott irodalom 24-25.
VIII. Az életpálya, életút szemlélet térhódítása. A mindennapi tevékenységre nevelés 25.
Ladislav Poar: A fogyatékos „ELIT" felelősségérzetének és motivációjának értelme
(GYOSZE XXVIII. évf. 2000. 01-03. p: 7-11.) 244-248.
Végh Katalin - Pordán Ákos: Oktatási rendszeren túl... A családon kívüli élet új terei
(GYOSZE XXIX. évf. 2001. 01-03. p: 27-35) 249-258.
Rácz Sándor: Fogyatékos fiatalok szakképzése a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány Szakképző, Speciális Szakképző Iskolájában és Kollégiumában (GYOSZE XXIX. évf. 2001. 01-03. p: 35-44) 259-269.
- Farkas Péter: A leszakadó rétegek oktatása (Educatio V. évf. 1. sz. 1996. p: 50-60) 270-284.
- Fehérvári Anikó: A speciális szakiskolai tanulók esélyei (Educatio V. évf. 1. sz. 1996. p: 60-71) 284-299.
Dr. Horváth Szabolcs: Munkaterápia (Rehabilitációs foglalkoztató terápia
Bárczi G. Gyp. Tk. F., Bp.,1999. p.:187-197) 300-314.
Gerd Gilder Corneliussen - Marit Lund - Elsbet Nilsen: Felkészítés a felnőtt életre
(Foglalkoztató terápia Bárczi G. Gyp. Tk. F., Bp.,1999. p.: 175-179) 315-321.
Márkus Eszter: Pályaválasztás, továbbtanulás (Dr. Bernolák Béláné - Fótiné Hoffmann Éva
- Márkus Eszter - Szabó Ildikó: Együtt az iskolában Bárczi G. Gyp. Tk. R, Bp.,1995. p.:51-54) 322-325.
Ajánlott irodalom 26.
IX.A súlyos, halmozottan fogyatékosok fejlesztése, lehetőségeik 27.
Lányiné Dr. Engelmayer Ágners: A súlyosan és halmozottan sérült gyermekek gyógypedagógiai ellátásának hazai előzményei. (GYOSZE, 2000.
Különszám, p.:6-10.) 326-329
Molnámé Lányi Ágnes: Az Országos Szakértői Bizottság a halmozottan sérült gyermekekről. (GYOSZE, 2000. Különszám, p.:92-100.) 330- 338
Márkus Eszter: Képzési kötelezettség vagy tankötelezettség? (GYOSZE, 2000. Különszám,
p.:100-110.) 339-349
Márkus Eszter: Az értelmi akadályozottság és a súlyos -halmozott fogyatékosság -
a fogalom meghatározásának problémái. (Rehabilitációs foglalkoztató terápia
Bárczi G. Gyp. Tk. R, Bp.,1999. p.: 169-175. és 180-185.) 350-365
Nikolaus Hartmann - Beate Passon: A legsúlyosabban fogyatékosok pedagógiája
(Halmozottan sérült, súlyosan mozgáskorlátozott gyermekek nevelése, fejlesztése.
Szemelvénygy. Szerk.: Márkus Eszter BGGYPTF, Bp.l996. p.:27-35.) 366-374
Walter Spiess: A testterápiák oktatása: kompetencia-bővítés vagy sarlatánság?
(Halmozottan sérült, súlyosan mozgáskorlátozott gyermekek nevelése, fejlesztése.
Szemelvénygy. Szerk.: Márkus Eszter BGGYPTF, Bp.l996. p.:59-67.) 375-382
Winfried Mail: Elsődleges kommunikáció.
(Halmozottan sérült, súlyosan mozgáskorlátozott gyermekek nevelése, fejlesztése.
Szemelvénygy. Szerk.: Márkus Eszter BGGYPTF, Bp.l996. p.:161-170.) 383-392
Csongomé Rézsó Eszter: A szocializációs szakasz, mint alternatív lehetőség
(GYOSZE, 2000. Különszám, p.: 50-56.) 393-400
- Ajánlott irodalom 28.
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem