Gyermekvédelmi szakellátás
Segédanyag a szociális szakvizsgához
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Tisztelt Kollégáink - a szociális szakvizsga általános alapképzésének 1 20 órás felkészítő programjaiban részt vevők és a szakági vizsgaterületek valamelyikéből szakvizsgára készülők - számára...
Tovább
Előszó
Tisztelt Kollégáink - a szociális szakvizsga általános alapképzésének 1 20 órás felkészítő programjaiban részt vevők és a szakági vizsgaterületek valamelyikéből szakvizsgára készülők - számára örömmel adjuk át az első jegyzeteket, a felkészüléshez szükséges, tematikusán válogatott és összeállított szakismereti tudnivalókat. Közzéadásukhoz többfázisú és hosszas előzetes munkára, a szakterület hazai jeleseinek alkotó együttműködésére, türelmes és alapos egyeztető munkájára volt szükség.
A jegyzetírás, a szakirodalom összeállítása, a szakanyagok szűrése és válogatása azonban csak néhány lépése a szakvizsgarendszer kimunkálási folyamatának, amely a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendelet hatályba lépését követően vette kezdetét. Mintegy négy évvel a szociális felsőoktatást elrendelő 6/1996. (I. 18.) Kormányrendelet után vette kezdetét mind a szakmai továbbképzés, mind a szakvizsgarendszer szervezése. A 9/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendelet 10. § (1) bekezdése értelmében kezdte meg munkáját 2000 őszén az erre a feladatra kinevezett kilenctagú Országos Szociális és Gyermekvédelmi Továbbképzési és Szakvizsga Bizottság, amelynek tagjai a szociális szakterület ágazatainak képviselői, valamint a szakminisztérium illetékesei. A Bizottság titkárságának teendőit, az országos koordináló és megvalósító adminisztratív funkciót kezdettől a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Képzési Központjának önálló osztálya látja el.
Miként is jutott el a szervező-építkező folyamat a szakvizsgajegyzetek kiadásának szakaszához? Ez az út szakmatörténeti szempontból is jelentős mindannyiunk számára.
A szakvizsgarendszer kidolgozására a szakmai továbbképzés 2001. januári beindítása után kerülhetett sor. Az akkreditációs programokkal, a pályázati rendszerrel, a minősítő eljárás kidolgozásával és az elbírálási rendszer gyakorlatának beindításával a továbbképzés már szervezett rendszerben kapott szabad utat, így megkezdődhetett a szakvizsgarendszer gyakorlati megvalósításának kimunkálása.
Vissza
Tartalom
Előszó 9
Bevezető - Útmutató a felkészüléshez 13
Társadalmi, demográfiai és kulturális jellemzők 17
A család, a társadalmi normák, illetve a deviáns magatartások szerepe a gyermekek ellátásával, nevelésével, szocializálásával kapcsolatban (Domszky András) 17
A gyermekvédelmi szakellátást igénybe vevők csoportjai, a szakellátásba kerülő gyermekek családi hátterének szociodemográfiai jellemzői és a problémáik felismeréséhez szükséges társadalompolitikai, szociálpszichológiai és egészségügyi ismeretek (Domszky András) 25
A veszélyeztetettség értelmezése. A veszélyeztetettség észlelésének és meghatározásának alapvető kérdései (Domszky András) 33
A szakellátásba kerülő gyermekek társadalmi és egyéni eredetű problémáinak ok-okozati összefüggései (Domszky András) 39
A gyermekvédelmi szakellátás értékháttere, a szakellátás alapértékeinek érvényesülését szolgáló biztosítékok, módszerek, technikák (Domszky András) 45
A gyermeki jogok érvényesülése (Dr. Hatvani Erzsébet) 50
Az ellátórendszer és az azt szabályozó jogi rendelkezések 65
A szülői felügyelet és a gyámság szabályozásának fő kérdései (Dr. Hatvani Erzsébet) 65
A hatósági intézkedések szerepe a gyermekvédelem rendszerében (Dr. Hatvani Erzsébet) 77
A gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmények működésének engedélyezési, finanszírozási és ellenőrzési rendje (Herczeg Rita) 91
A gyermekvédelmi szakellátás formái és tartalma (Büki Péter) 96
A területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás szerepe a gyermek gondozási helyének kijelölésében, az örökbefogadás előkészítésében, továbbá a nevelőszülői hálózat működtetésében (Szikulai István) 112
Az utógondozás, illetve az utógondozói ellátás célja, tartalma (Szikulai István) 130
Az otthont nyújtó ellátásban részesülő gyermekek és szüleik jogai és kötelezettségei (Dr. Hatvani Erzsébet) 134
Az otthont nyújtó ellátásban részesülő gyermekek számára - a gyermekvédelmi ellátórendszeren kívül - járó ellátások (családi pótlék, árvaellátás, közgyógyellátás) (Dr. Weinbrenner Ágnes) 140
A gyermek sorsának rendezése örökbefogadás útján (Dr. Weinbrenner Ágnes) 150
A fiatalkorúak büntetőjogi felelőssége, a javítóintézetek, illetve a fiatalkorúak felügyeletét ellátó pártfogók feladatai (Dr. Hatvani Erzsébet) 163
Speciális ismeretek 177
A szocializáció és a reszocializáció fogalma, feltételei, különbségei (Csókay László) 177
Az egyes életkorok pszichológiai jellemzői (Dr. Semsey András) 181
Kóros lelki jelenségek gyermek- és ifjúkorban (Dr. Semsey András) 184
Az egészséges életmód (Dr. Semsey András) 195
Testi betegségek (Dr. Semsey András) 198
A szakellátásra szoruló csecsemő és kisgyermek speciális szükségletei (Herczeg Rita) 200
Gyermekvédelem és gyógypedagógia (Büki Péter) 205
Az utógondozói ellátásban részesülők főbb szociodemográfiai jellemzői, problémái (Szikulai István) 215
Alkalmazott módszerek, technikák 223
Az egyén jellemzőire építő, szükségletorientált egyéni elhelyezési, gondozási-nevelési terv kidolgozásának folyamata, módszerei, a tervek funkciói, alkalmazásuk (Csókay László) 223
A Gyermekeink védelmében elnevezésű nyilvántartási rendszer bemutatása, használata a gyermekvédelmi szakellátásban (Dettre Erzsébet) 229
Szakértői tevékenység a gyermekvédelemben (Dr. Semsey András) 252
Elhelyezési értekezlet, facilitálás (Csókay László) 255
A szervezeti folyamatok és a főbb dokumentumok kapcsolata a gyermekotthoni munkában (Domszky András) 260
Tanulás- és szabadidőszervezés (Dr. Semsey András) 265
A nagykorúvá váltak gondozásának módszerei (Szikulai István) 267
A segítő kapcsolat. A gyermekvédelmi/gyermekotthoni munka mentálhigiénéje, a személyiség mint munkaeszköz megóvásának és fejlesztésének lehetőségei (Csókay László) 274
Irodalom 279
Kötelező irodalom 279
Ajánlott irodalom 281
Jogszabályok 281