Mielőtt belevágna a könyv olvasásába... | 15 |
Hogyan tanulnak a csecsemők? | 19 |
Hogyan tesznek szert a kisgyermekek tudásra? | |
A Piaget-módszer. A gyermek mentális fejlődésének szakaszai. Meghatározott tanulási trükkök helyett az értelmi fejlődés hangsúlyozása. | |
Az értelmi fejlődés négy kulcstényezője. | |
Miért kritikus az első két év? | 39 |
Az értelmi fejlődés az iskoláskor előtt a leggyorsabb - és, bármily furcsa, szinte be is fejeződik. | |
Miért van erőteljes hatással az agyfejlődésre és a tanulási képességre az izgalmas környezettel való érintkezés? A korai szakasznak megfelelő gazdagító tapasztalatok meghatározó jelentősége. | |
A csecsemő értelmi fejlesztésének különböző megközelítései | 51 |
Sulykolhat-e a szülő - vagy bárki más - tehetséget a gyermekbe? Túl a csodagyerek legendáján. | |
A gazdagító környezet kulcsa az aktivitás | |
Hogyan nevelkednek a tehetségesek: kisebb nyomás a teljesítés irányába, több támogatás saját céljai eléréséhez. A napközi otthonos gondozás tanulságai. Hogyan serkenthető a fejlődési folyamat. | |
A csecsemőkor szakaszai | 67 |
Az értelmi fejlődés fázisokban és szakaszokban halad előre. A gyermekek születésüktől kezdve kétéves korukig hat meghatározott szakaszon mennek keresztül. Az első huszonnégy hónapban végbemenő fejlődés áttekintése. | |
Első szakasz (A születéstől 1 hónapos korig) | 79 |
Mit tud az újszülött (meglepődhet az olvasó!). | |
A reflextevékenységek gyakorlása és finomítása. | |
A csecsemő benső vágya, hogy gyakorolja képességeit. Ötletek, milyen játékok felelnek meg az első szakaszban lévő csecsemő számára. | |
Második szakasz (1-4 hónapos kor) Testorientált tanulás | 103 |
A reflextevékenység koordinálása. Melyek is azok az elsődleges cirkuláris reakciók? Tökéletesítés (céllal). Vizuális fejlődés. A tárgykoncepció hajnala. Ötletek, milyen játékok felelnek meg a második szakaszban lévő csecsemő számára. | |
Harmadik szakasz (4-8 hónapos kor) A külvilág irányította cselekedetek | 121 |
A külvilág tudatosodása. A képességek gyakorlása a külvilág tárgyainak kezelése érdekében. Melyek a másodlagos cirkuláris reakciók? Szándék - a gyermek most már akar valamit csinálni? Ötletek, milyen játékok felelnek meg a harmadik szakaszban évő gyermek számára. | |
Negyedik szakasz (8-12 hónapos kor) Eszközök és célok | 141 |
A memória, illetve a cselekvések memóriában történő elraktározása, majd újra előhívása. | |
A kifejlett akarat kezdete és egyéb mérföldkövek. | |
Előre meghatározott célok megvalósítása. Anticipáció és okozati viszony. Ötletek, milyen játékok felelnek meg a negyedik szakaszban lévő gyermek számára. | |
Ötödik szakasz (12-18 hónapos kor) Új eszközök felfedezése | 167 |
Kísérletezés a tárgyakkal: hogyan befolyásolják a cselekedetek az eredményeket? Problémamegoldás felfedezésen keresztül. A viselkedés már szándékos, célzatos, eredeti és alkalmazkodó. | |
Az utánzás mint a tanulás eszköze. Ötletek, milyen játékok felelnek meg az ötödik szakaszban lévő gyermek számára. | |
Hatodik szakasz (18-24 hónapos kor) Felfedezés értelmi kombinációkon keresztül | 189 |
Szimbolikus gondolkodás és problémamegoldás feltalálással. Késleltetett utánlzás: egy esemény, kifejezés vagy játék memóriában történő elraktározása, majd egy későbbi időpontban történő előhívása és megismétlése. "Mi lenne, ha...?" | |
Ötletek, milyen játékok felelnek meg a hatodik szakaszban lévő gyermek számára. | |
Függelékek | 207 |
Rizikótényezők: áttekintés. | |
A táplálkozás, az alkohol és a dohányzás magzati, illetve újszülöttkori fejlődésre gyakorolt hatása. | |
Különböző környezeti rizikótényezők: egyedülálló szülő, válás és napközi otthon. | |
Mi a kötődés? | |
Elsőszülött, másodszülött. | |
Szójegyzék | 255 |
Tárgymutató | 261 |