1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Kézirat/Állami pedagógiai főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 155 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J11-15. Megjelent 585 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. A gyermeklélektan tárgyköre
Az általános lélektanban a lelki működések különböző területeit tárgyaltuk úgy, ahogyan ezek a felnőtt emberben lefolynak. Az újszülöttben azonban a különböző lelki... Tovább

Előszó

I. A gyermeklélektan tárgyköre
Az általános lélektanban a lelki működések különböző területeit tárgyaltuk úgy, ahogyan ezek a felnőtt emberben lefolynak. Az újszülöttben azonban a különböző lelki működések nem állnak azonnal működésre készen, hanem a gyermekkor hosszú ideje alatt fokozatosan fejlődnek ki. A gyermeklélektannak tehát az a feladata, hogy megállapítsa a fejlődés törvényeit, meghatározza az egyes lelki területek fejlődési fázisait, s felvázolja azokat a konkrét megnyilvánulásokat, amelyek a gyermekek átlagára a fejlődés különböző szakaszaiban jellemzőek.
Ez a feladatkör két irányú vizsgálódást tesz szükségessé. Az egyik kutatási irány azt vizsgálja, hogy hogyan alakulnak ki az egyes pszichikus funkciók az újszülött állapottól kezdve egészen a felnőttkorig, tehát hogyan fejlődik a gyermek érzékelése, hogyan jut el ahhoz, hogy tájékozódni tudjon időben és térbe, hogyan fejlődik gondolkodása, hogyan alakulnak érzelmei, miképpen szövődnek kapcsolatai a környezetében lévő emberekkel, hogyan alakul világképe stb. Vissza

Tartalom

A gyermeklélektan tárgyköre (Dr. Molnár Imre)3
A fejlődés (Dr. Molnár Imre)4
A fejlődés fogalma4
Az egyéni fejlődés tényezői5
Öröklés5
Érés6
Tanulás és gyakorlás6
A három fejlődési tényező összefüggése6
A gyermek testi növekedése (É. Dr. Kovács Ilona)9
A testarányok változásai és összefüggésük a pszichikai fejlődései10
Kisgyermekkori forma (0-6. évig)11
Első alakváltozás (6-12., illetve 14 évig)11
Második alakváltozás. Pubertás (12., illetve 14. évtől 18. évig)12
Az érettség (maturitás, postpubertás) kora15
Fejlődés a lelki élet egyes területein16
Mozgás-cselekvés (É. dr. Kovács Ilona)16
Az érzékelő (szenzoros) működés (Gádorné dr. Donáth Blanka)20
A gondolkodás25
A gondolkozás kezdeti megnyilvánulásai (Dr. Lénárt Edit)26
A fogalmi gondolkodás (Dr. Lénárt Edit)29
A számfogalom (Justné Kéry Hedvig)36
A beszéd (Kalmár Ernő)39
A beszédet megelőző közlésformák40
A beszéd tanulása41
A gyermek szókészlete45
Beszéd és intelligencia összefüggése46
"Egocentrikus" és "szocializált" beszéd 47
Az érzelmek47
Az érzelmek felosztása (Hirsch Margit)48
Az érzelmek megnyilvánulásainak sajátosságai az egyes fejlődési szakaszokban (Hirsch Margit)48
A személyhez fűződő érzelmi kapcsolat kialakulása (Hirsch Margit)49
Érzelmi fejlődés és tevékenység (Hirsch Margit)51
Az érzelmi és megismerési folyamatok hatása az erkölcsi fejlődésre (Hirsch Margit)52
Specifikus érzelemfajták55
Akarat és morális magatartás (Mesterné dr. Boda Fiore)61
Az akarat kialakulása és fejlődése61
Akarat és erkölcs64
Erkölcsi fejlődés65
A játék (Kabainé dr. Huszka Antónia)67
A játékra vonatkozó elméletek67
A különböző fejlődési időszakokra jellemző játékformák69
A gyermek lelki fejlődésének szakaszai73
Bevezetés (dr. Molnár Imre)73
Csecsemőkor 0-1 évig (É. dr. Kovács Ilona)75
Az újszülött jellemzése76
A csecsemőkor jellemzése78
Kisgyermekkor (vagy: óvoda előtti kor) (1-3 évig) (É. dr. Kovács Ilona)82
Az egyéves gyermek jellemzése82
Mozgás83
Emlékezés84
Beszéd és gondolkodás84
Képzelet86
Az én-tudat kialakulásának kezdete87
Érzelem87
Szociális kontaktus88
Játék89
A fejlődés összefüggése a társadalmi környezettel89
Az óvodáskor (3-6 életévig) (Kabainé dr. Huszka Antónia)90
A hároméves gyermek jellemzése90
Az óvodáskorú gyermek fejlődésének sajátosságai91
Az emlékezet fejlődése91
A képzelet fejlődése (mese)92
A gondolkodás és a beszéd fejlődése 94
Az érzelem95
A társas kapcsolatok kialakulása97
Az akarat97
A gyermek alkotó tevékenységei: a játék98
A 3-6 éves gyermek világképe99
A kisiskoláskor (Murányi-Kovács Endréné)100
Az iskolába lépő gyermek100
Az észlelés fejlődése103
A képzelet105
Az emlékezet107
A figyelem és az érdeklődés110
A gondolkodás és a beszéd112
Az érzelmek117
Az akarat119
Erkölcsi fogalmak kialakulása121
A társas kapcsolatok123
Fiúk és lányok pszichés nemi különbségei124
Serdülőkor126
A serdülőkor globális jellemzése (Dr. Molnár Imre)127
A fiúk serdülőkora (Dr. Molnár Imre)127
A lányok serdülőkora (Gádorné dr. Donáth Blanka)134
Összefoglalás (Dr. Molnár Imre)138
A személyiség fejlődése (Mesterné Dr. Boda Fiore)140
A gyermek személyisége140
Egyensúly140
A személyiség kialakulása és fejlődése141
Az egyéni jellegzetességek kialakulása és ezek megállapítása145
A gyermeklélektan rövid története (Dr. Lénárt Edit)148
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem