1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Kézirat/Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 176 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 407 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J12-55. Kézirat. 21. változatlan kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sajátos lelki jelenségeivel és a lelki fejlődés törvényszerűségeivel foglalkozik. A gyermeklélektan fő kutatási területe az egyes... Tovább

Előszó

A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sajátos lelki jelenségeivel és a lelki fejlődés törvényszerűségeivel foglalkozik. A gyermeklélektan fő kutatási területe az egyes életkorok jellegzetességeink a vizsgálata. A gyermeklélektan az általános lélektanhoz hasonlóan keresik azokat a jellemző jegyeket, melyek általános érvénnyel alkalmazhatók minden egyedre, és amelyek a sajátos gyermeki lelkivilág megismeréséhez vezetnek. A gyermeklélektan a gyermekkor folyamán foglalkozik az egyénnel. Ilyen nagy időt felölelő szakaszra azonban általános érvényű változatlan megfogalmazások alig használhatóak.
A gyermeklélektannak éppen ezért kapcsolata van a fejlődéslélektannal - annak mintegy része -, a differenciális lélektannal és az összehasonlító állatlélektannal is.
A fejlődéslélektan az egyénnel nemcsak születéstől felnőtté válásig foglalkozik, hanem a fogamzástól, a méhenbelüli élettől, kezdve a gyermek- és ifjúkoron, majd a felnőttkoron át az öregkort is vizsgálat tárgyává teszi. Az öregkor pszichológiai jelenségeinek kutatása /gerontopszichológia/ az átlagos emberi életkor meghosszabbodásával egyre inkább előtérbe kerül. A fejlődéslélektan, vagy másképpen genetikus lélektan alapvető szempontja a gyermek lelki jelenségeinek a megismerésében átfejlődés gondolata. Minden jelenséget az egyéni, ontogenetikus fejlődés perspektívájába állítva vizsgál. Az egyes lelki funkciók fejlődését kíséri nyomon az egész gyermekkor, illetve az élet folyamán. A vizsgált jelenségeket tehát hosszmetszetben mutatja be. A fejlődéslélektan azonban nemcsak az ontogenezis, hanem a törzsfejlődés, a filogenezis kutatását is feladatának tartja. Ezen a ponton találkozik az összehasonlító állatlélektannal, melynek feladata annak a fejlődésnek a vizsgálata, melyet az állatvilág az egysejtű lényektől a legmagasabbrendű formákig megtett. A lelki jelenségek más életjelenségekhez hasonlóan, a törzsfejlődés során az alacsonyabbrendűtől a magasabbrendű felé haladnak. A fejlődéslélektan érdekes munkaterülete a nem civilizált körülmények között, hanem primitív társadalmi berendezkedésben élő, ú. n. természeti népek lelki jelenségeinek a vizsgálata. Ezen a ponton kapcsolatba kerül a néplélektannal, mely az egyes lelki jelenségek alakulását meghatározott társadalmi körülmények hatására vizsgálja, a népi közösségben megjelenő egyéni jellemvonásokat kutatja. Vissza

Tartalom

A./ Általános rész
I. Gyermeklélektan tárgya« feladata 3
II. A gyermeklélektan kialakulásának történeti előzményei 5
III. A szomatikus és pszichikus fejlődés értelmezése
A fejlődés fogalma 12
1./ Biológiai tényezők szerepe a fejlődésben 14
a./ Az idegrendszer morfológiai, fiziológiai szerkezete 14
b./ Szerkezet és funkció kölcsönhatása 15
c./ Biológiai érés 15
2./ Környezeti tényezők szerepe a fejlődésben 16
a./ Természeti környezeti hatások 16
b./ A gazdasági élet hatásai 16
c./ Társadalmi környezeti hatások 16
Nevelés és oktatás szerepe 17
Az életmód szerepe 18
A szomatikus fejlődés törvényszerűségei 18
IV. A gyermekkor szakaszokra osztása
1./ Az életkor szerepe a fejlődésben 22
2./ A fejlődés szakaszossága 24
3./ Egyenlőtlenségek a fejlődésben 24
4./ Különböző szerzők szakaszfelosztásai 25
V. A gyermeklélektan módszerei
a./ A gyermekmegismerés nehézségei 28
b./ A gyűjtött anyag feldolgozása, bemutatása 30
c./ A módszerek vázlatos bemutatása 32
B./ Az egyes funkciók fejlődése
I. A mozgás fejlődése
1./ A mozgás kezdetei a magzati életben 37
2./ Az újszülött mozgásának jellegzetességei 37
a./ Impulsiv mozgások 37
b./ Izomtónus 38
c./ Mozgásszabályozás 38
d./ Érzékelés és mozgáskivitelezés 38
3./ Mozgásfejlődés a csecsemőkorban 39
a./ Az első negyedév mozgásai 39
b./ A második negyedév mozgásai 39
c./ A harmadik negyedév mozgásai 42
d./ A negyedik negyedév mozgásai 42
A járás-tanulás 44
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők 45
4./ Mozgásfejlődés az óvodás korban 46
a./ Mozgásigény 46
b./ Kézmozgások, manipuláció 47
c./ Járás, szaladás 47
5./ Mozgásfejlődés a kisiskolás korban 48
a./ A kisiskolás mozgásképének jellemzése 48
b./ Oseretzky mozgásnormái 49
6./ Mozgásfejlődés a prepubertás és pubertás korban 50
7./ A mozgásosság, mint az általános fejlettség megítélésének tényezője 51
II. Az értelmes cselekvés fejlődése és különböző formái egyes életkorokban 52
1./ A manipuláció megjelenése, fejlődése 52
a./ Opto-motoros kapcsolatok szerepe a manipulációban 53
b./ A manipulációra vonatkozó fejlődéslélektani vizsgálatok 53
c./ Az elemi, tárgyi tevékenység fejlődésének szakaszai 54
d./ Az írástanulás 56
2./ Gyakorlati intelligencia a-gyermekkorban 58
3./ Elemi technikai konstruálás az iskoláskor folyamán 60
III. A játékos tevékenység fejlődése a gyermekkorban
1./ A játék mibenlétére vonatkozó elméletek 62
a./ Az erőfelesleg elmélet 63
b./ Az üdülés elmélet 63
c./ Az esztétikai játékelmélet 64
d./ A begyakorlás elmélet 64
e./ Buytendijk elmélete 66
f./ A pszicho-analízis játékelmélete 66
g./ A szovjet pszichológia álláspontja 66
2./ Különböző életkorok jellegzetes játékai 68
a./ Funkcionális vagy gyakorló játékok 68
b./ Szimbólum játékok 70
c./ Szabály játékok 73
IV. Szokások kialakulása a gyermekkorban
1./ Szokások jelentősége a fejlődésben 74
2./ Feltételes reflexek kialakulása csecsemőkorban 75
3./ Csecsemőkori szokások. 76
a./ Szokások átállítása 77
b./ Szokásrendszerek, rítusok 77
c./ Spontán kialakuló szokások 76
4./ Szoktatás a kisdedkorban 79
V. Az érzékelés fejlődése a gyermekkorban
1./ Érzékelés az újszülöttkorban 80
a./ A bőr érzékletei 81
b./ Ízérzékelés, szaglás 81
c./ Látás érzékelés 81
d./ Hallás érzékelés 83
2./ Az érzékelési folyamatok fejlődése a csecsemőkorban. 83
a./ Látásfejlődés 83
b./ Hallásfejlődés 84
3./ Az érzékelési folyamatok további fejlődése 85
VI. A tér- és időszemlélet fejlődése a gyermekkorban
1./ A térszemlélet fejlődése 86
2./ Az időszemlélet fejlődése 87
VII. A képzeleti működés fejlődése a gyermekkorban 89
VIII. A gyermeki gondolkodás fejlődése
1./ A gondolkodás fejlődése a kisgyermekkorban 91
a./ Cselekvésbe ágyazott, szenzo-motoros gondolkodás 91
b./ Szinkretikus gondolkodás 92
c./ A gyermeki világkép 95
2./ A gondolkodás fejlődése a kisiskoláskorban 96
A gondolkodás egyes műveletei 97
a./ A fogalomalkotás sajátosságai 97
analízis 98
összehasonlítás 98
definíció 98
osztályozás 99
b./ Gyermeki ítéletek és következtetések 99
3./ A gondolkodás fejlődése a prepubertásban és pubertásban 99
IX. A mese a gyermekkorban
1./ A meséről általában 101
a./ Népmesék 101
b./ Oktató mesék 103
c./ Műmesék 103
2./ A mesék pedagógiai szerepe 103
3./ A gyermekirodalommal szemben támasztott követelmények 105
4./ Különböző mesekorszakok a gyermekek fejlődésében 106
a./ Paprika Jancsi mesék kora 107
b./ Igazi mesék kora 108
c./ Robinson mese-kor, Az önálló olvasóvá válás. 111
X. Rajzfejlődés a gyermekkorban
1./ A gyermekrajzok jelentősége, kutatói 114
a./ Pedagógiai jelentőség 114
b./ Művészettörténeti jelentőség 114
c./ Pszichológiai jelentőség 115
2./ A rajzfejlődés szakaszai 117
a./ Alaktalan firkálás kora 117
b./ Képzeletszerű, szkémában való rajzolás kora. 119
c./ Természetszerű rajzolás kora 121
XI. A szociális kapcsolatok fejlődése a gyermekkorban
1./ Szociális kapcsolatok a csecsemő és kisgyermekkorban 122
2./ Szociális kapcsolatok az óvodás korban 125
a./ Barátválasztás 125
b,/ Ideál kapcsolat 125
3./ Szociális kapcsolatok a kisiskolás korban és prepubertásban 126
a./ Hasonlókorúakhoz fűződő viszony 126
b./ Felnőttekhez fűződő viszony 123
XII. Az erkölcsi ítéletek és erkölcsi tulajdonságok fejlődése 129
C./ Az egyes életkorok pszichológiai jellemzése
I. Újszülött és csecsemőkor lélektana 133
II. Az 1-3 évig terjedő kor lélektana 141
III. As áldáskor életkori sajátosságai 144
IV. Az iskolaérettség, beiskolázás 151
V. A kisiskoláskor lélektana 155
VI. A prepubertás lélektana 158
VII. A pubertás és ifjúkor lélektana 158
VIII. Az ifjúkor általános jellemzése 164
Irodalomjegyzék. 166

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem