1.067.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

A tanítóképző intézetek számára/Kézirat gyanánt

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 110 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt. Tankönyvi szám: 4721/II.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. A GYERMEKLÉLEKTAN TÁRGYKÖRE (Dr. Molnár Imre) 3
II. A FEJLŐDÉS (Dr. Molnár Imre) .. .. .. .. .. .. 4
1. A fejlődés fogalma 4
2. Az egyéni fejlődés tényezői .. .. .. 5
a) Öröklés .. .. ... 5
b) Érés .. .. 5
c) Tanulás és gyakorlás 5
3. A három fejlődési tényező összefüggése 16
III. A GYERMEK TESTI NÖVEKEDÉSE (É. dr. Kovács Ilona) 8
1. A testarányok változásai és összefüggésük a pszichikai fejlődéssel .. .. 9
a) Kisgyermekkori forma (0-6. évig) .. 9
b) Első alakváltozás (6-12., illetve 14. évig) .. .. .. 10
c) Második alakváltozás. Pubertás (12., illetve 14. évtől 18. évig) 10
d) Az érettség (maturitás, postpubertás) kora .. .. 12
IV. FEJLŐDÉS A LELKI ÉLET EGYES TERÜLETEIN 13
1. Mozgás-cselekvés (É. dr. Kovács Ilona) 13
2. Az érzékelő (szenzoros) működés (Gádorné dr. Donáth Blanka) 16
3. A gondolkodás 20
a) A gondolkodás kezdeti megnyilvánulásai (Dr. Lénárt Edit) 20
b) A fogalmi gondolkodás (Dr. Lénárt Edit) 22
c) A számfogalom (Justné Kéry Hedvig)
4. A beszéd (Kalmár Ernő) .. . . . . . . . . .. 2S
a) A beszédet megelőző közlésformák 29
b) A beszéd tanulása 31
c) A gyermek szókészlete .. .. ,. ..
d) Beszéd és intelligencia összefüggése 34
e) „Egocentrikus" és „szocializált" beszéd 34
5. Az érzelmek .. . 35
a) Az érzelmek felosztása (Hirsch Margit) 35
b) Az érzelmek megnyilvánulásainak sajátosságai az egyes fejlődési szakaszokban (Hirsch Margit) 35
c) A személyhez fűződő érzelmi kapcsolat kialakulása (Hirsch Margit) .. 36
d) Érzelmi fejlődés és tevékenység (Hirsch Margit) .. 37
c) Az érzelmi és megismerési folyamatok hatása az erkölcsi fejlődésre
(Hirsch Margit) .. .. 38
f) Specifikus érzelemfajták 40
Intellektuális érzelmek (Dr. Harsányi István) 40
Esztétikai érzelmek (Dr. Harsányi István) 41
Gyermekkori félelemérzések (Hirsch Margit) .. .. 42
6. Akarat és morális magatartás (Mesterné dr. Boda Fiore) 44
a) Az akarat kialakulása és fejlődése 44
b) Akarat és erkölcs .. .. 46
c) Erkölcsi fejlődés .. ... .. 47
7. A játék (Kabainé dr. Huszka Antónia) .. .. .. 48
a) A játékra vonatkozó elméletek 48
b) A különböző fejlődési időszakokra jellemző játékformák 50
V. A GYERMEK LELKI FEJLŐDÉSÉNEK SZAKASZAI .. .. 53
Bevezetés (Dr. Molnár Imre) .. .. ... .. 53
1. Csecsemőkor 0-1 évig (É. dr. Kovács Ilona) '55
Az újszülött jellemzése 55
A csecsemőkor jellemzése .. .. .. .. .. .. .. 56
Érzékelés .. .. .. . .. 57
Mozgásfejlődés .. 57
Emlékezés .. .. . .. 58
Érzelmek .. .. .. .. .. . .. 58
Beszéd .. .. .. 59
Játék .. .. 59
2. Kisgyermekkor (vagy: óvoda előtti kor) (1-3 évig) (É. dr. Kovács Ilona) 59
Az egyéves gyermek jellemzése .. .. .. 59
Mozgás .. .. .. ... .. .. .. .. 1. 60
Emlékezés .. .. .. 61
Beszéd és gondolkodás .. 61
Képzelet .. .. .. .. .. 62
Az én-tudat kialakulásának kezdete . .. .. .. 6a
Érzelem .. .. .. .. ... .. .. .. .. 6a
Szociális kontaktus . . .. 63
Játék .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ... 64
A fejlődés összefüggése a társadalmi környezettel 6S
3. Az óvodáskor (3-6 életévig) (Kabainé dr. Huszka Antónia) .. 65
A hároméves gyermek jellemzése 65
Az óvodáskorú gyermek fejlődésének főbb sajátosságai .. .. .. ... 66
Az emlékezet fejlődése .. .. .. .. .. .. .. 66
A képzelet fejlődése (mese) .. 67
A gondolkodás és a beszéd fejlődése .. .. . 68
Az érzelem .. .. .. .. .. .. 68
A társas kapcsolatok kialakulása . . .. 70
Az akarat .. .. .. .. .. .. .. .. .. 70
A gyermek alkotó tevékenysége: a játék . 71
A 3-6 éves gyermek világképe 71
4. A kisiskoláskor (Murányi-Kovács Endréné) .. .. 72
Az iskolába lépő gyermek .. .. .. .. .. .. .. 72
Az észlelés fejlődése .. .. .. 74
a) 6-7 éves gyermek tér- és tárgyészlelése .. .. 74
b) Idő észlelése .. .. 75
A képzelet .. . .. .. 76
Az emlékezet .. .. .. 77
A figyelem és az érdeklődés . .. .. 79
A gondolkodás és a beszéd .. 80
Az érzelmek .. .. .. 84
Az akarat . 85
Erkölcsi fogalmak kialakulása .. .. 87
A társas kapcsolatok .. .. 88
Fiúk és lányok pszichés nemi különbségei .. 89
5. Serdülőkor .. .. . 90
A serdülőkor globális jellemzése (Dr. Molnár Imre) .. .. 91
A fiúk serdülőkora (Dr. Molnár Imre) .. .. 91
Prepubertás 91
Pubertás .. .. .. .. .. 95
Postpubertás .. .. .. 95
A lányok serdülőkora (Gádorné dr. Donáth Blanka) .. 97
Összefoglalás (Dr. Molnár Imre) .. .. .. 99
VI. A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSE (Mesterné dr. Boda Fiore) 100
1. A gyermek személyisége .. .. .. .. .. .. 100
2. Egyensúly .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 100
3. A személyiség kialakulása és fejlődése .. 101
4. Az egyéni jellegzetességek kialakulása és ezek megállapítása 103
VII. A GYERMEKLÉLEKTAN RÖVID TÖRTÉNETE (Dr.. Lénárt Edit) .. 105
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem