1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Szerző
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Medicina Könyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 303 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-226-027-9
Megjegyzés: Tizenötödik kiadás. Tankönyvi szám : 3106. Fekete-fehér és színes ábrákkal, fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„Ez a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélését jellemzi." A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk. Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet - a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában... Tovább

Fülszöveg

„Ez a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélését jellemzi." A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk. Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet - a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában - egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit." Vissza

Tartalom

A kezdet 9
A veleszületett reakció feltételekhez kötődik 9
A viselkedés személyes színezete 12
Az anya-gyerek kapcsolat 14
A megkapaszkodás 14
Gyerek anya nélkül 17
I. Állatlélektani kísérletek tanulságai 17
Kísérletek műanyával 17
A műanyán nevelt majom mint társ és anya 19
Gyerek anya nélkül 23
II. A szeretetkapcsolat hiánya 23
Hospitalizmus 24
A rejtett érzelmi elhanyagoltság 26
Ingerszegény élettér szeretetkapcsolattal 29
A félelem kezdetei: bizonytalanság, csalódás 32
A félelem kondicionálható 32
A „nyolc hónaposok szorongása" 33
A kondicionált félelem 34
A megszokott a szokatlannal együtt ijesztő 35
A tapasztalás nélkül látott világ 37
Konstanciák 37
A tárgy független lesz szemlélőjétől 42
A tárgyak állandóságának kialakulása 42
A beszéd kialakulása 45
A hangadástól az értelmes közlésig 45
A gagyogás 46
A szó kiszabadul az ingeregyüttesből 47
Helyzethez kötött beszéd, önkényes jelentésadás 51
A környezettel való kapcsolat feltétele a beszédfejlődésnek 54
Páros elszigetelődés ikreknél 54
Helyzetmegértés cselekvési sémával 58
Az interiorizálás 58
Az éntudat kialakulása 61
Az én és a másik 61
A cselekvés akadályba ütközik 64
Az énélmény és a frusztráció 64
A belső szabályozórendszer kialakulása 70
Az azonosítás 70
Élménymaradványok 72
Az érzékszervi-mozgásos séma és az analogon 72
A vázlatosan lejátszott cselekvés egész történést jelezhet 74
A szimulakrum 74
Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek 81
A szinkretizmus 81
A szinkretikus séma 87
Élménysűrítés és fantázia 88
Az ötéves egyszerre csak egy szempontból értelmezi a helyzeteket 91
A szemléletes gondolkodás 91
Szituatív gondolkodás 93
Indulati konfliktusok 95
Bűntudat és szégyen 95
A vágyak kerülő útjai 102
Az elhárítás 102
Mit tud az óvodás a világról? 113
Labilis ismeretek, gyermekközpontú tájékozottság 113
A játék öröme 118
Készségek és szabályok gyakorlása, indulatok levezetése 118
Funkciógyakorlás 120
Utánzás, cselekvéstudat 122
A játéktartalom mint feszültségredukció 124
A játékot a valóság táplálja 127
A szerepjáték 127
Az együttléttől az együttműködésig 131
A többszólamú játék 133
A viselkedés társas meghatározója: az együttes élmény 135
Aktometria 136
A kísérleti helyzet 138
Eredmény: A vezető átveszi a csoport hagyományait 139
A csoporttöbblet 141
Hagyományképződés óvodáscsoportokban 142
Az utalás 142
Érzelmi kapcsolat és csoportkötelék konfliktusa 146
A pár és a csoport 146
Kettős kötődés 148
A pár felbomlik 149
Kompromisszumos beilleszkedés 149
Ismeretek híján elméletképzés 152
Az ultrajelenségek magyarázata 152
Támpontok 157
Tájékozódás térben, időben, emberi viszonylatokban 157
Az élménygondolkodás szerepe 157
Tájékozódás „előtt-után" viszonyítással 160
Érzékenység a rejtett közlésekre 160
Páros szerkezetek 162
A gondolkodási molekulák érvényessége 162
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény 168
Az iskolaérettség 168
Az iskolaérettség vizsgálata 171
Egykorúak társkapcsolatának megszilárdulása 177
Az átpártolás 177
A gyermekrajz 181
Az ideovizuális ábrázolás 181
A gyermekrajzok esztétikuma 185
A számfogalom kialakulása 189
Kategóriák 189
Sorba rendezés és osztályozás 199
A konkrét műveletek 199
Egy higgadt korszak gondjai 204
A metafizikai feszültség 204
A szabály tudata és az erkölcsi ítéletek 209
Heteronómia és autonómia 209
Ítéletrendszerek 213
Engedelmesség, belátás 216
Társadalmi képzetek, történelmi alapfogalmak 217
Egyszerre több szempont érvényes 219
A decentrálás 219
Az engedelmesség fonákja 222
A nevelői légkör 222
Az iskolai osztályok társas szerkezete 227
A szociogram 227
Kettős tudat 234
A mesei és a gyermeki megfelelései 234
A ráismerés öröme 234
A vers 236
Az illúzió feszültsége 237
Minden minden lehet 240
Ellentétek preferenciája 241
Az ismétlés folyamatosságot és biztonságot ad 242
Veszély - megmenekülés 244
Kompenzálás 244
A vágyteljesítés dinamikája 245
Az „elvarázsolt tudat" 247
Rendkívüli, csoda nélkül 248
Ideálkeresés, érzelmesség 248
Folytatólagos képzeleti játékok 251
A tízévesek keretjátékai 251
Az ellentmondásmentes gondolkodás igénye: feltevés és bizonyítás 256
A formális műveletek 256
Az indulatok feldolgozása gazdagítja az érdeklődést, és
emeli a teljesítmény színvonalát 268
Az elaboráció 268
A gyermekkor vége 277
Tájékoztató irodalom 283
Névmutató 293
Ábrák jegyzéke 295
Mellékletek jegyzéke 297
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem