1.060.342

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Kézirat/Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 176 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 462 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J12-55.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

ÁLTALÁNOS RÉSZ
Gyermeklélektan tárgya, feladata3
A gyermeklélektan kialakulásának történeti előzményei5
A szomatikus és pszichikus fejlődés értelmezése
A fejlődés fogalma12
Biológiai tényezők szerepe a fejlődésben14
Környezeti tényezők szerepe a fejlődésben16
A gyermekkor szakaszokra osztása
Az életkor szerepe a fejlődésben22
A fejlődés szakaszossága24
Egyenlőtlenségek a fejlődésben24
Különböző szerzők szakaszfelosztásai25
A gyermeklélektan módszerei
A gyermekmegismerés nehézségei28
A gyüjtött anyag feldolgozása, bemutatása30
A módszerek vázlatos bemutatása32
AZ EGYES FUNKCIÓK FEJLŐDÉSE
A mozgás fejlődése
A mozgás kezdetei a magzati életben37
Az ujszülött mozgásának jellegzetességei37
Impulsív mozgások37
Izomtonus38
Mozgásszabályozás38
Érzékelés és mozgáskivitelezés38
Mozgásfejlődés a csecsemőkorban39
Az első negyedév mozgásai39
A második negyedév mozgásai39
A harmadik negyedév mozgásai42
A negyedik negyedév mozgásai42
A járás-tanulás44
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők45
Mozgásfejlődés az óvodás korban46
Mozgásigény46
Kézmozgások, manipuláció47
Járás, szaladás47
Mozgásfejlődés a kisiskolás korban48
A kisiskolás mozgásképének jellemzése48
Oseretzky mozgásnormái49
Mozgásfejlődés a prepubertás és pubertás korban50
A mozgásosság, mint az általános fejlettség megítélésének tényezője51
Az értelmes cselekvés fejlődése és különböző formái egyes életkorokban52
A manipuláció megjelenése, fejlődése52
Opto-motoros kapcsolatok szerepe a manipulációban53
A manipulációra vonatkozó fejlődéslélektani vizsgálatok53
Az elemi, tárgyi tevékenység fejlődésének szakaszai54
Az írástanulás56
Gyakorlati intelligencia a gyermekkorban58
Elemi techniai konstruálás az iskoláskor folyamán60
A játékos tevékenység fejlődése a gyermekkorban
A játék mibelétére vonatkozó elméletek62
Az erőfelesleg elmélet63
Az üdülés elmélet63
Az esztétikai játékelmélet64
A begyakorlás elmélet64
Buytendijk elmélete66
A pszicho-analízis játékelmélete66
A szovjet pszichológia álláspontja66
Különböző életkorok jellegzetes játékai68
Funkcionális vagy gyakorló játékok68
Szimbolum játékok70
Szabály játékok73
Szokások kialakulása a gyermekkorban
Szokások jelentősége a fejlődésben74
Feltételes reflexek kialakulása csecsemőkorban75
Csecsemőkori szokások76
Szokások átállítása77
Szokásrendszerek, ritusok77
Spontán kialakuló szokások78
Szoktatás a kisdedkorban79
Az érzékelés fejlődése a gyermekkorban
Érzékelés az ujszülöttkorban80
A bőr érzékletei81
Izérzékelés, szaglás81
Látás érzékelés81
Hallás érzékelés83
Az érzékelési folyamatok fejlődése a csecsemőkorban83
Látásfejlődés83
Hallásfejlődés84
Az érzékelési folyamatok további fejlődése85
A tér- és időszemlélet fejlődése a gyermekkorban
A térszemlélet fejlődése86
Az időszemlélet fejlődése87
A képzeleti működés fejlődése a gyermekkorban89
A gyermeki gondolkodás fejlődése
A gondolkodás fejlődése a kisgyermekkorban91
Cselekvésbe ágyazott, szenzo-motoros gondolkodás91
Szinkretikus gondolkodás92
A gyermeki világkép95
A gondolkodás fejlődése a kisiskoláskorban96
A gondolkodás egyes műveletei97
A fogalomalkotás sajátosságai97
analizis98
összehasonlítás98
definíció98
osztályozás99
Gyermeki ítéletek és következtetések99
A gondolkodás fejlődése a prepubertásban és pubertásban99
A mese a gyermekkorban
A meséről általában101
Népmesék101
Oktató mesék103
Műmesék103
A mesék pedagógiai szerepe103
A gyermekirodalommal szemben támasztott követelmények105
Különböző mesekorszakok a gyermekek fejlődésében106
Paprika Jancsi mesék kora107
Igazi mesék kora108
Robinson mese-kor. Az önálló olvasóvá válás111
Rajzfejlődés a gyermekkorban
A gyermekrajzok jelentősége, kutatói114
Pedagógiai jelentőség114
Művészettörténeti jelentőség114
Pszichológiai jelentőség115
A rajzfejlődés szakaszai117
Alaktalan firkálás kora117
Képzeletszerű, szkémában való rajzolás kora119
Természetszerű rajzolás kora121
A szociális kapcsolatok fejlődése a gyermekkorban
Szociális kapcsolatok a csecsemő és kisgyermekkorban122
Szociális kapcsolatok az óvodás korba125
Barátválasztás125
Ideál kapcsolat125
Szociális kapcsolatok a kisiskolás korban és prepubertásban126
Hasonlókoruakhoz füződő viszony126
Felnőttekhez füződő viszony128
Az erkölcsi ítéletek és erkölcsi tulajdonságok fejlődése129
AZ EGYES ÉLETKOROK PSZICHOLÓGIAI JELLEMZÉSE
Ujszülött és csecsemőkor lélektana133
Az 1-3 évig terjedő kor lélektana141
Az óvodáskor életkori sajátosságai144
Az iskolaérettség, beiskolázás151
A kisiskoláskor lélektana155
A prepubertás lélektana158
A pubertás és ifjukor lélektana158
Az ifjukor általános jellemzése164
Irodalomjegyzék166

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem