1.060.342

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Kézirat/Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 176 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J12-55. Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


A. ÁLTALÁKOS HÉSZ I.
A GYERMEK- ÉS fEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, FELADATA
A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sa.látos lelki .jelenséseivel és a lelki fe.jlődés... Tovább

Előszó


A. ÁLTALÁKOS HÉSZ I.
A GYERMEK- ÉS fEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, FELADATA
A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sa.látos lelki .jelenséseivel és a lelki fe.jlődés törvényszerűségeivel foKlalkogik, A gyermeklélektan fő kutatási területe as egyes életkorok jellegzetességeinek a vizsgálata. A gyermeklélektan az általános lélektaxűioz hasonlóéin keresi azokat a jellemző jegyeket, melyek általános érvénnyel alkalmazhatók minden egyedre, és amelyek a sajátos gyermeki lelkivilág megismeréséhez vezetnek, á gyermeklélektan a gyermekkor folyamán foglalkozik az egyénnel. Ilyen nagy időt felölelő szakaszra azonban általános érvényű változatlan megfogalmazások alig használhatóak.
A gyermeklélektannak éppen ezért kapcsolata van a fejlődóslélektannal, - aimak mintegy része - a differenciális lélektannal és az öaszehasonlitó állatlélektannal is.
A fejlődéslélektan az egyénnel nemcsak születéstől felnőtté válásig foglalkozik, hanem a fogamzástól, a méhenbelüli élettől kezdve a gyermek- és ifjúkoron, majd a felnőttkoron át az öregkort is vizsgálat tárgyává teszi. Az öregkor pszichológiai jelenségeinek kutatása /gerontopszichológia/ az átlagos emberi életkor meghosszabbodásával egyre inkább előtérbe kerül. A fejlődéslélektan, vagy másképpen genetikus lélektan alapvető szempontja a gyermek lelki jelenségeinek a megismerésében a fejlődés gondolata. Minden jelenséget az eKyéni. ontogenetlkus fejlődés perspektívájába állítva vizsgál. Az egyes lelki funkciók fejlődését kíséri nyomon az egész gyermekkor, illetve az élet folyamán. A vizsgált jelenségeket tehát hosszmetszetben mutatja be. A fejlődéslélektan azonban nemcsak az ontogenezis, hanem a törzsfejlődés, a fllogenezis kutatásét is feladatának tartja. Ezen a ponton találkozik az
- 3 - Vissza

Tartalom


TAHTAIiOMJSGYZÉK
A./ Általános rész
Oldal
I, Gyermeklélektan tárgya, feladata 5
H. A gyermeklélektan kialakulásának történeti előzményei 5
III. A szomatikus és pszichiktis fe.jlődéa értelmezése
A fejlődés fogalma 12
1./ Biológiai tényezők szerepe a fejlődésben 14
a./ Az idegrendszer morfológiai, fiziológiai szerkezete 14
b./ Szerkezet és funkció kölcsönliatésa 15
c./ Biológiai érés 15
2./ Környezeti tényezők szerepe a fejlődésben 16
a./ Természeti környezeti hatások 16
"b./ A gazdasági élet hatásai 16
c./ Társadalmi környezeti hatások 16
Hevelés és oktatás szerepe 17
Az életmód szerepe 18
A szomatikus fejlődés törvényszerűségei 18
IV. A prermekkor szakaszokra osztása
1./ Az életkor szerepe a fejlődésben 22
2./ A fejlődés szakaszossága 1 24
5./ Egyenlőtlenségek a fejlődésben 24
4./ Különböző szerzők szakaszfelosztásai 25
V. A gyermeklélektan módszerei
a./ A gyermekmegismerés nehézségei 28
b./ A gyűjtött anyag feldolgozása, bemutatása 30
c./ A módszerek vázlatos bemutatása 52
B./ Az egyes funkciók fe.jlgdése ^
I. A mozgás fe.ilCdése
1./ A mozgás kezdetei a magzati életben 57
2./ Az újszülött mozgásának jellegzetességei 57
a,/ Impulsiv mozgások 57
b./ Izomtonus 58
0./ Mozgásszabályozás 58
d./ Érzékelés és mozgáskivitelezés 58
3./ Mozgásfejlődés a csecsemőkorban 59
a./ Az első negyedév mozgásai 59
b./ A második negyedév mozgásai 59
c./ A harmadik negyedév mozgásai 42
d./ A negyedik negyedév mozgásai 42
A járás-tanulás 44
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők 45
4./ Mozgásfejlődés az óvodás korban 46
a./ Mozgásigény 46
b./ Kézmozgások, manipuláció 47
c./ Járás, szaladás 47
5./ Mozgásfejlődés a kisiskolás korban 48
a./ A kisiskolás mozgásképének jellemzése 48
b./ Oseretzky mozgásnormái 49
6./ Mozgásfejlődés a prepubertás és pubertás korban 50
7./ A mozgásosság, mint az általános fejlettség megítélésének tényezője 51
II. Az értelmes cselekvés fejlődése és különböző formái egyes életkorokban 52
1./ A maniptiláció megjelenése, fejlődése 52
a./ Opto-motoros kapcsolatok szerepe a manipulációban 53
- 172 -
Oldal
b./ A manipulációra vonatkozó fejiadéalélektani vizsgálatok 33
c.y Az elemi, tárgyi tevékenység fejlődésének szakaszai
d./ Áz Írástanulás
2./ Gyakorlati intelligencia a-gyermekkorban 5B
3./ Elemi technikai konstruálás az iskoláskpr fo-
lyamáűi '. a 60
III. A .látékos tevékenység fe.1l8dése a Kjermekkorban
1./ A játék mibenlétére vonatkozó elméletek 62
a./ Az erőfelesleg elmélet 63
b./ Az üdülés elmélet 63
c./ Az esztétikai játékelmélet 64
d./ A begyakorlás elmélet iA
e»/ Buyteridijk elmélete 66
f./ A pszicho-analizis játékelmélete 66
g./ A szovjet pszichológia álláspontja 66
2./ Különböző életkorok jellegzetes játékai 68
a*/ Punkcionális .vagy gyakorló játékok 68
b./ Szinbolum játékok 70
c./ Szabály játékok 73
rV. Szokások kialakulása a syermekkorban
1./ Szokások jelentősége a fejlődésben 74
2./ Feltételes reflexek kialakulása csecsemőkorban. 75 5./ Csecsemőkori szokások 76
a./ Szokások átállítása 77
b./ Szokásrendszerek, rítusok 77
0./ Spontán kialakuló szokások 78
4./ Szoktatás a kisdedkorban 79
V. Az érzékelés fe.llődése a gyermekkorban
1./ Érzékelés az ujszülöttkorban 80
a./ A bőr érzékletei 81
b./ Izérzékelés, szaglás 81
c./ Látás érzékelés 81
- 173 -
d./ Hallás érzékelés
2./ Az érzékelési folyamatok fejlődése a csecsemőkorban 83
a./ Látásfejlődés 83
b./ Hallásfejlődés 84
3./ Az érzékelési folyamatok további fejlődése 85
VI. A tér- és Időszemlélet fejlődése a gyermekkorban
1./ A térszemlélet fejlődése 86
2,/ Az időszemlélet fejlődése 8?
VII. A képzeleti működés fejlődése a gyermekkorban 89
VIII. A gyermeki gondolkodás fejlődése
1./ A gondolkodás fejlődése a kisgyermekkorban 91
a./ Cselekvésbe ágyazott, szenzo-motoros gondolkodás yi
b./ Szinkretikus gondolkodás y2
0./ A gyermeki világkép ^
2./ A gondolkodás fejlődése a kisiskoláskorban 96 A gondolkodás egyes műveletei 97
a./ A fogalomalkotás sajátosságai 97
analizis 98
összcbasonlitás 98
def inició 98
osztályozás 99
b./ Gyermeki Ítéletek és következtetések 99
3./ A gondolkodás fejlődése a prepubertásban és pubertásban 99
IX. A mese a gyermekkorban
1./ A meséről általában 101
a./ Népmesék 101
b./ Oktató mesék 103
c./ Műmesék 103
2./ A mesék pedagógiai szerepe 103
- 174 -
Oldal
3./ A gyermekirodalommal szemben támasztott követelmények 105
4./ Különböző mesekorszakok a gyermekek fejlődésében 1O6
a./ Paprika Jancsi mesék kora 107
b./ Igazi mesék kora 108
c./ Robinson mese-kor. Az önálló olvasóvá válás. 111
X. Rajzfejlődés a gyermekkorban
!•/ A gyermekrajzok jelentősége, kutatói 114
a./ Pedagógiai jelentőség 114
b./ Művészettörténeti jelentőség 114
c./ Pszichológiai jelentőség 115
2./ A rajzfejlödés szakaszai 117
a./ Alaktálan firkálás kora 117
b./ Képzeletszerü, szkémában való rajzolás kora. 119
c./ Természetszerű rajzolás kora 121
XI. A szociális kapcsolatok fejlődése a gyermekkorban
1./ Szociális kapcsolatok a csecsemő és kisgyermekkorban 122
2./ Szociális kapcsolatok az óvodás korbap 125
a./ Barátválasztás 125
b./ Ideál kapcsolat 125
3./ Szociális kapcsolatok a kisiskolás korban és prepubertásban 126
a./ Hasonlókoruakhoz fűződő viszony 126
b./ Felnőttekhez fűződő viszony 128
XII. Az erkölcsi Ítéletek és erkölcsi tulajdonságok fe.j-
lodése 129
C./ Az opiyes életkorok pszicholÓKlai jellemzése
I. Újszülött és csecsemőkor lélektana 135
II. Az 1-5 évig terjedő kor lélektana 141
III. Az óvodáskor életkori sajátosságai 144
- 175 -
Oldal
IV. Aí ieikolaérettsóg, beiskolázás 151
7. A kisiskoláskor lélektana 155
VI. A prepubertás lélektana 158
VII. A pubertás és ifjúkor lélektana 158
VIII. Aa ifjúkor általános áellenffiése 164
Irodaloaije.g7sék 166-176.

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem