Előszó
A gyermek- és ifjúságvédelem /továbbiakban gyermekvédelem/ azokkal a 0-18 éves kiskorúakkal foglalkozik, akik környezetük ártó hatásai vagy saját személyes fejlődésük rendellenességei miatt fejlődésükben veszélyeztetettek, azaz társadalmi, etikai szempontból és mentális épségük szempontjából a gyermekvédelmi beavatkozás nélkül közösség képtelenekké válnának.
Ha gyermekvédelemmel foglalkozunk, szükségszerűen találkozunk a pedagógia szinte valamennyi problémájával. Eseteinkben ugyanis többnyire a családi, az óvodai, az iskolai és az iskolán kívüli nevelés korábbi sikertelenségei mutatkoznak meg. Ezek hátterében azonban számos olyan hatóerő működik, amely rendszertanilag csak lazán, esetleg többszörös áttételként vagy láncreakcióként érvényesül a pedagógiában, és mivel többségük kedvezőtlenül befolyásolja a gyermek személyiségfejlődését - a pozitív nevelési hatások érvényesülését gátolják. Az a tény, hogy pedagógián kívüli tényezők befolyásolják a nevelői munka eredményességét - hosszú időn át meggátolta a gyermekvédelemnek - mint pedagógiai területnek az elismerését és elfogadását. Ha megismerjük ezek sokrétűségét, sokféleségét - így pl. jogi, gazdasági, szociális, biológiai, pszichológiai tényezőket - nem csodálkozhatunk azon, hogy a pedagógusok nem szívesen vallják mindenestül a magukénak e problémakomplexust. Valójában nem is vállalhatják, hiszen a gyermek fejlődését károsan befolyásoló körülmények /pl. a rossz családi élet, a nyomor/ szabályozása vagy megváltoztatása jórészt túlnövi tevékenységük határait. Ez nyilván mindig is így lesz.
A gyermekvédelem eddigi fejlődése azonban bizonyítja, hogy a sokféle hatásnak a gyermekben történő summázását és akkumulálását a pedagógia /illetve a pedagógus/ képes befolyásolni a nevelés és az oktatás eszközeivel. Mivel pedig a jelenlegi társadalmi körülmények kedvezőek /megszűnt a tömeges nyomor, a gyermekek rosszul tápláltsága, a környezet részvétlensége stb./, a lehetőségek is növekvőben vannak a hibás fejlődésmenet megelőzésére, az ártalmak és károsodások elhárítására, a személyiségkorrekciós feladatok végzésére - azaz a kedvező nevelési hatások befogadásának társadalmi méretű előkészítésére.
A gyermekvédelmi esetek a gyermek egyéni fejlődésének szempontjából is, társadalmilag ±s rendellenesek. A családi hátterük ugyancsak rendellenes.
Vissza