1.062.515

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermek- és ifjúságvédelem

Egységes jegyzet/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 162 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: J 2-483. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógusképzés történetében ez az első alkalom, hogy a gyermek- és ifjúságvédelem bekerült a kötelező egyetemi tantárgyak közé. Ebből következett az a feladat is, hogy a gyermekvédelem... Tovább

Előszó

A pedagógusképzés történetében ez az első alkalom, hogy a gyermek- és ifjúságvédelem bekerült a kötelező egyetemi tantárgyak közé. Ebből következett az a feladat is, hogy a gyermekvédelem gyakorlatában eddig összegyűlt tapasztalatokat megkíséreljük összegezni és rendszerezni. E jegyzet elkészítésének nehézségei éppen e problémából adódnak. Néhány eddigi kísérletre támaszkodva először kell összefüggően bemutatni a gyermek- és ifjúságvédelmet és kisérletet tenni arra, hogy e terület a pedagógia rendszeresen kifejtett alkalmazott tudományává válhasson.
Munkánkban külön gondot okozott az a törekvés, hogy a gyermek- és ifjúságvédelmet a pedagógiai és pszichológiai tantárgyak rendszerébe beillesztetten mutassuk be. Ehhez szükség volt a többi pedagógiai tárgy egyes megállapításait kiindulásul felhasználni, más vonatkozásban viszont le kellett mondanunk a gyermekvédelem munkásai számára szükséges teljességről. Arra törekedtünk, hogy elsősorban leendő tanárok számára nyujtsunk szemléletformáló alapanyagot és utmutatást.
Feladatunknak tekintettük, hogy emberközelből mutassuk be az elárvult és a környezeti ártalomnak kitett , "élő szülők árvái" személyiségzavarait, akiknek az indulatokkal telitett családi viharok és tragédiák izzé-porrá törték ideáljaikat és bizalmukat a felnőttekben. A jegyzet készitése közben derült ki, hogy a sokrétű gyakorlatban több részterület elméletileg teljesen kidolgozatlan, és e munka is csak jelezni tudja fontosságukat. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. A környezeti ártalmak által veszélyeztetett gyermekekről való gondoskodás történeti alakulásának vázlatos áttekintése 5
1. Az intézményes és állami gyermekvédelem előtti "szegénykérdés" 5
2. Az állami és karitativ gyermekvédelem időszaka 12
3. A Tanácsköztársaság gyermekvédelmi tevékenysége 17
4. Gyermekvédelem a két világháború között 19
5. A rendszeres, intézményes szocialista gyermekvédelem kialakulása 21
6. A gyermekvédelem alakulásának néhány problémája a szocialista és kommunista társadalomban 26
II. A gyermekvédelem fogalma, felosztása és intézményei 29
1. A gyermekvédelem fogalma, célja és területei 29
2. A gyermekvédelem a neveléstudományok rendszerében 30
3. A gyermekvédelem irányitó szervei és szervezeti felépitése 36
4. A gyermekvédelem jogi vonatkozásai 41
III. A gyermek személyiségfejlődését veszélyeztető környezeti és nevelési ártalmak 47
1. A személyiség fejlődését biztosító feltételek 47
2. A környezeti ártalmak értelmezése 47
A) Brutalitások. Leggyakoribb formája a verés 50
B) A brutalitások másik gyakori formája a fiatalkorúak ellen elkövetett nemi erőszak 33
C) A gyermekek elhagyása, elhanyagolása 62
D) Az iszákosság, mint környezeti ártalom 64
E) A családi légkör néhány tipikus ártalma 70
F) A rossz házasság és a válás 73
G) A családi nevelés egyéb ártalmai 77
H) Az iskolai és gyermekotthoni ártalmak néhány
jellemzője 79
IV. A környezeti ártalmakból eredő személyiségzavarok
leggyakoribb megnyilvánulásai 85
1. A személyiségzavarok értelmezésének fontosabb
elvi problémái 85
2. A pszichikus folyamatoknak, a személyiség állapotának és tulajdonságainak összefüggése a személyiségzavarok kialakulásában 91
3. A neuroendokrin rendszer szerepe a személyiségzavarok kialakításában 96
4. A személyiségzavarok leggyakoribb megnyilvánulásai 105
A) preneurózisok, B) pszichoneurózisok 105
V. A tanulói személyiség fejlesztésének fontosabb
feltételei és körülményei a gyermekotthonban 131
1. A gyermekotthoni nevelő személyiségét meghatározó jellemzők 131
2. A tanulói személyiség megismerése és nevelése 134
3. A gyermekotthon otthonossága 140
4. A közösségi nevelés és az egyéni bánásmód néhány jellemzője a gyermekotthonban 145
5. Rendezett családi környezet hiányából adódó élményszegénység kiküszöbölése a gyermekotthonban 153
Irodalom 159

Dr. Veczkó József

Dr. Veczkó József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Veczkó József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem