Előszó
Egy kiterjedt ismeretanyagból tankönyvet írni sohasem könnyű feladat. A leggondosabb elemző és válogató munka ellenére az elkészült anyag minden újabb elolvasása után adódik olyan gondolat, vagy témakör, melynek leírása a szerző szemében szükségesnek látszik. Végül is az állandó korrekciós munkának a könyv megszabott terjedelme, a megírás határideje és a hallgatóság várható érdeklődése szab határt.
E problémák a szokottnál jobban foglalkoztattak a "Gyermek és ifjúságvédelem" megírása során. A téma, mint oktatási tananyag igen rövid és változó sikerű múltra tekinthet vissza. Ez bizonyos mértékben érthető is, mert összetettségénél fogva oktatása és természetesen a mindennapi gyakorlati alkalmazása széles körű pedagógiai, jogi, orvosi, szociológiai és psychológiai képzettséget igényel. Mindezen ismeretanyagot egy ember személyében, egy tankönyvön belül részleteiben ismertetni a jelenleg adott körülmények mellett nem lehetséges. Véleményem szerint a gyermek és ifjúságvédelmi munka, valamint a szakemberképzés jelenlegi stádiumában ez nem is szükséges.
Nagy jelentősége lehet egy olyan munkának, mely a gyermekvédelem minden területéről alapvető ismereteket nyújt, segít tájékozódni a témával kapcsolatos rendeletanyagban, segítséget nyújt a közigazgatási eljárások első lépésének megtételéhez, és végül segít a korszerű követelményeknek megfelelő dinamikus és komplex szemlélet kialakításában.
Ha ennek egy részét is sikerült megvalósítanom, úgy gondolom hallgatóim olyan alapot kaptak, melyről a továbbhaladás lehetőségét saját érdeklődési körük, szorgalmuk és munkakedvük határozza meg.
A tananyag a fentebb jelzett szakági (jogi, orvosi stb.) csoportosítás szerint tagolódik. Kimaradt azonban számos fontosnak látszó, ide tartozó kérdés - elsősorban a psychológiai vonatkozások melyek oktatása a párhuzamosan futó tárgyak feladata.
A fejezetenként tagolt irodalmat igyekeztem úgy összeválogatni, hogy a témához szolgáló bázis irodalmi anyagon kívül olyan munkák is szerepeljenek, melyek az érdeklődő számára egy-egy kérdés részletesebb tanulmányozását Is lehetővé teszik.
Végezetül köszönetemet fejezem ki lektoraimnak, Murányi Kovács Endrénének és Majláth Györgynek, akik gazdag tapasztalatukkal segítségemre voltak az anyag összerendezésében, hasznos tanácsaikkal nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy szerény munkám közelebb jusson a kitűzött célom megvalósításához.
Vissza