1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermek- és ifjúságpszichiátria

Kézikönyv egyetemi hallgatóknak és szakorvos jelölteknek

Fülszöveg

A hazai orvosi szakkönyvek fontos és eddig hiányzó láncszemét pótolja Vetró Ágnes és W.Ll. Parry Jones szerkesztők kézikönyve. A 26 szerző, köztük 6 külföldi szakember írása az egyes aktuális témákra vonatkozó tudnivalókat az orvostanhallgatóktól kezdve a szakorvosjelölteken túl a gyermekorvosok és háziorvosok számára is - az irodalom széleskörű felhasználásával igen gazdagon és sokoldalúan mutatja be.
Professzor Boda Domokos MD. PhD. MDSc.
A könyv régóta sürgető igényt elégít ki és hézagpótló jelentőségű a hazai gyermekpszichiátriai szakirodalomban. Gyermek és ifjúságpszichiátriai témájú szakkönyv több mint 15 éve jelent meg, de ilyetén átfogó jellegű magyar kézikönyv nincs. Szakorvosjelöltek számára széles körű tájékoztatást nyújtó bázisirodalom, orvostanhallgatók tankönyve is lehet. Számot tart emellett pszichiáterek, gyermekpszichológusok, gyermekgyógyászok érdeklődésére és haszonnal forgathatják a családi orvosok.
Professzor Fráter Rózsa MD. PhD.
A kézikönyv részletesen... Tovább

Fülszöveg

A hazai orvosi szakkönyvek fontos és eddig hiányzó láncszemét pótolja Vetró Ágnes és W.Ll. Parry Jones szerkesztők kézikönyve. A 26 szerző, köztük 6 külföldi szakember írása az egyes aktuális témákra vonatkozó tudnivalókat az orvostanhallgatóktól kezdve a szakorvosjelölteken túl a gyermekorvosok és háziorvosok számára is - az irodalom széleskörű felhasználásával igen gazdagon és sokoldalúan mutatja be.
Professzor Boda Domokos MD. PhD. MDSc.
A könyv régóta sürgető igényt elégít ki és hézagpótló jelentőségű a hazai gyermekpszichiátriai szakirodalomban. Gyermek és ifjúságpszichiátriai témájú szakkönyv több mint 15 éve jelent meg, de ilyetén átfogó jellegű magyar kézikönyv nincs. Szakorvosjelöltek számára széles körű tájékoztatást nyújtó bázisirodalom, orvostanhallgatók tankönyve is lehet. Számot tart emellett pszichiáterek, gyermekpszichológusok, gyermekgyógyászok érdeklődésére és haszonnal forgathatják a családi orvosok.
Professzor Fráter Rózsa MD. PhD.
A kézikönyv részletesen taglalja az egészséges gyermek lelki fejlődését, az életkorral változó formában megjelenő pszichopatológiai tüneteket és korszerű formában a BNO 10 kategorizációs rendszer alapján a gyermek és ifjúságpszichiátriai kórképeket. Külön fejezet ismerteti a gyógyszeres és pszichoterápiás kezeléseket. A gyermekpszichiátria jeles hazai és nemzetközi képviselői által írt könyv remélhetőleg hozzájárul ahhoz, hogy ez az eddig kevés figyelmet és megbecsülést kapott szakma jobban reflektorfénybe kerül' és ismertebbé válik.
Professzor Pintér Sándor MD. PhD. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. RÉSZ A FEJLŐDŐ GYERMEK A GYERMEK EGÉSZSÉGES FEJLŐDÉSE (Gádoros Júlia MD) 8
A gyermek egészséges fejlődését befolyásoló tényezők 10
Genetikai hatások szerepe a fejlődésben 10
Szociokulturális hatások szerepe a fejlődésben 11
Biológiai fejlődés 12
A gyermek szomatikus fejlődése 12
A központi idegrendszer fejlődése 13
A neuroendokrin szabályozás fejlődése 14
A pszichoszociális fejlődés elméletei 14
A pszichodinamikus fejlődéselméletek 15
Kognitív elméletek 19
A kognitív fejlődés stádiumai 21
Tanuláselmélet, viselkedésmodifikáció (Vetró Ágnes MD PhD) 23
Rendszerelméletek 26
A pszichés és szociális funkciók egészséges fejlődése 26
Á temperamentum 26
A mozgás, pszichomotorium fejlődése 27
A figyelem, az észlelés és a memória fejlődése 28
A beszéd, nyelv fejlődése 29
A beszédfejlődés stádiumai 30
A játéktevékenység fejlődése 32
A pszichoszexuális fejlődés 33
Az erkölcs, empátia, proszociális kogníciók fejlődése 35
A szociális kapcsolatok fejlődése 38
A fejlődés fázisai 0-3 éves kor között 39
FEJLŐDÉSI PSZICHOPATOLÓGIA (Vetró Ágnes MD PhD) 45
A fejlődés pszichopatológiai elméleti gyökerei 46
A fejlődési pszichopatológia modelljei 48
A maladaptív fejlődést befolyásoló rizikó tényezők 51
Genetikai hatások 51
A temperamentum 52
A központi idegrendszer betegségei 53
A pszichoneuroimmunológia 53
Családi körülmények 54
Szociokulturális tényezők 55
Az agresszív viselkedés fejlődési aspektusai 56
Genetikai hatások 56
A hormonok szerepe 56
Agresszió és neurotranszmisszió 57
Neuro-anatómia, neurotranszmitterek 57
Az agresszív viselkedést befolyásoló környezeti tényezők 58
Az agresszív viselkedés szociális és kulturális összetevői 59
Szexualitás és agresszió kapcsolata 60
A társas kapcsolatok zavarai gyermek és serdülőkorban 62
A szociális kapcsolatok fejlődése 62
A kötődés fogalma 63
A kötődés megnyilvánulása 64
A kötődés fejlődését befolyásoló tényezők 65
A szélesebb szociális kapcsolatok fejlődése: 66
A gyermekkori depresszió fejlődése 67
A depressziós érzelmek manifesztációja, kontrollja és felismerése 70
A depressziós tünet kiváltó tényezői 71
Depressziót indukáló folyamatok 73
A depresszív érzelmek hátterében húzódó mechanizmusok 75
Az érzelmek tanulása 78
A csecsemő- gyermek- és serdülőkori depresszió kapcsolata 80
A félelem fejlődése 82
A gyermekkori félelmek fejlődése 82
Az egyes életkorokra jellemző félelmek 82
A szorongás kialakulását befolyásoló tényezők 84
Félelmet indukáló folyamatok 86
A félelem legyőzése 87
A félelemtől a fóbiáig 88
A hiperaktivitás, impulzivitás és figyelemzavar fejlődése 88
Csecsemőkor 89
Tipegő és óvodáskor 90
Általános iskoláskor 90
Serdülőkor 92
Felnőttkor 93
A hiperaktivitás, impulzivitás és figyelemzavar neurobiológiája 94
A pszichotikus gondolkodás fejlődése 94
A gondolkodás alaki zavarai 95
A gondolkodás tartalmi zavarai 98
II. RÉSZ BETEGVIZSGÁLAT, KLASSZIFIKÁCIÓ. A DIAGNOSZTIKAI FOLYAMAT MENETE A GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPSZICHIÁTRIÁBAN
Anamnézis (Csorba János MD) 103
Családi anamnézis és szociálpszichiátriai szempontok (Csorba János MD és Fedor István MD) 105
Exploráció (Csorba János MD) 106
Viselkedés-megfigyelés, játékdiagnosztika (Csorba János MD) 106
Család vizsgálat (Fedor István MD) 108
Szomatikus (belszervi és neurológiai) állapot (Fedor István MD) 109
Pszichés állapot (Csorba János MD) 110
Formuláció (Csík Vera MD) 111
A pszichológiai vizsgálat helye az információgyűjtésben (Erdei Katalin PD) 112
Dokumentációs rendszer, kérdőívek, klinikai tesztek (Csorba János MD) 121
A GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK KLASSZIFIKACIÓJA (Kálmán János MD) 123
III. RÉSZ SPECIÁLIS NEHÉZSÉGEK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN 139
Iskolaérettség (Csorba János MD) 139
Serdülőkori problémás viselkedési formák (W. Ll. Parry-Jones MD és Csík Vera MD) 140
Öngyilkosság (Csorba János MD) 147
Önsértés (Csák Vera MD) 149
IV. RÉSZ KÓRKÉPEK 151
GYERMEKKORI ORGANIKUS ÉS SZIMPTÓMÁS MENTÁLIS ZAVAROK (Pálfi Sándor MD) 151
Gyermekkori dementiák 152
Gyermekkori amnesztikus szindrómák 155
Nem alkohol és drog okozta delíriumok gyermekkorban 156
Egyéb gyermekkori mentális zavarok organikus idegrendszeri betegség vagy működészavar
következtében 157
PSZICHOAKTÍV SZEREK OKOZTA MENTÁLIS ÉS VISELKEDÉSZAVAROK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN (Gyenge Eszter MD) 159
A pszichoaktív szerek kipróbálásának motivációi serdülőkorban 160
A pszichoaktív szerek élvezetét befolyásoló tényezők serdülőkorban 160
Gyermek és serdülőkori pszichiátriai zavarok 162
A fiatalok által használt gyakoribb pszichoaktív szerek és hatásaik 164
SZKIZOFRÉNIA, SZKIZOTYPIÁS ÉS PARANOID ZAVAROK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN (Herczegh Ilona MD) 168
Gyermekkor 174
Pubertás előtti évek 175
Serdülő- és ifjúkor 175
A HANGULATI ÉLET ZAVARAI GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN (Oláh Róza MD) 183
Depresszió a gyermek és serdülőkorban 185
A gyermekkori affektív zavarok klinikai megjelenési formái 188
Mániabetegség 191
Cyclothymia 192
Bipoláris affektív betegség 192
Gyermekkori affektív zavarok terápiája 193
NEUROTIKUS STRESSZHEZ TÁRSULÓ ÉS SZOMATOFORM ZAVAROK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN 197
Szorongásos kórformák a gyermek és serdülőkorban (Joanna Barton MD, Gádoros Júlia MD ) 197
Generalizált szorongás 199
Félelmek és fóbiák 200
Iskolakerülés (school non-attendance ) 201
Iskolafóbia vagy iskolaelutasítás 202
Kényszerbetegség 204
Pánikbetegség - epizodikus paroxizmális szorongás 205
Disszociatív (konverziós) és szomatoform zavarok 208
Egyéb neurotikus zavarok 210
Súlyos stressz által kiváltott reakciók és alkalmazkodási zavarok 212
Akut stressz reakció 213
Posztraumás stresszbetegség (PTSD) 213
Alkalmazkodási zavarok (W. Ll. Parry-Jones MD) 216
ÉLETTANI ÉS TESTI TÜNETEKKEL TÁRSULÓ VISELKEDÉSZAVAROK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN 218
Evészavarok (Fedor lstván MD, Michael van Beinum MD) 218
Rumináció 218
Gyarapodási elégtelenség 219
Pica 221
Anorexia nervosa 221
Nem organikus alvászavarok gyermek és serdülőkorban (Bánk Zsuzsanna MD) 244
Pszichológiai tényezők és viselkedésformák, melyek máshol osztályozott betegségekhez vagy zavarokhoz társulnak (Vetró Ágnes MD PhD) 249
A szomatikus betegségek pszichés háttere 249
Pszichés etiológiai tényezők 250
Szomatikus kórképek 252
SZEMÉLYISÉG ÉS VISELKEDÉSZAVAROK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN 256
Személyiségzavarok (Dieter Schamp MD PhD, Gádoros Júlia MD) 256
Kóros szokások és az impulzus kontroll zavarai (Gádoros Júlia MD) 262
Pszichoszexuális zavarok gyermek és serdülőkorban (Kálmán János MD) 266
Gyermekkori nemi identitászavar 266
Serdülőkori pszichoszexuális zavarok 276
MENTÁLIS RETARDÁCIÓ (Bánk Zsuzsa MD) 276
A mentális retardáció okai és felosztása 276
A LELKI FEJLŐDÉS ZAVARAI GYERMEKKORBAN (Andreas Warnke MD, Szűcs Edit MD) 283
A beszéd és a nyelv fejlődési zavarai 284
Az iskolai készségek zavarai 285
A FEJLŐDÉS ÁTHATÓ ZAVARAI (Balázs Anna MD) 290
A VISELKEDÉS ÉS AZ ÉRZELMI- HANGULATI ÉLET RENDSZERINT GYERMEKKORBAN VAGY SERDÜLŐKORBAN JELENTKEZŐ ZAVARAI 304
Hiperkinetikus betegség (Herczegh Ilona MD, Götz Erik Trott MD PhD) 304
Magatartászavarok (Csík Vera MD) 310
Jellegzetesen a gyermekkorban kezdődő érzelmi zavarok (Gádoros Júlia MD, Joanna Barton MD) 316
A szociális kapcsolatteremtés zavarai (Fedor István MD) 325
Tic betegség (Herczegh Ilona MD) 339
Nem organikus enuresis (Székely Judit MD) 345
Nem organikus encopresis (Székely Judit MD, Andreas Warnke MD PhD) 352
Dadogás, hadarás (Kisjuhász Károlyné) 356
V. RÉSZ A GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPSZICHIÁTRIAI PROBLÉMÁK KEZELÉSE 363
PREVENCIÓ (Gyenge Eszter MD) 363
A GYERMEK- ÉS SERDÜLŐPSZICHIÁTRIAI ELLÁTÁS SZÍNTEREI (Csík Vera MD) 370
A kórházi (bentfekvő) osztály 370
Nappali szanatórium 374
Járóbeteg ellátás 378
SÜRGŐSSÉGI ELLÁTÁS A GYERMEKPSZICHIÁTRIÁBAN (Csík Vera MD) 379
Speciális sürgősségi állapotok 380
A GYERMEKGYÓGYÁSZ ÉS A GYERMEKPSZICHIÁTER KAPCSOLATA, A LIAISON MUNKA (Csík Vera MD) 382
SZOCIÁLIS MUNKA A GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPSZICHIÁTRIÁBAN (Csík Vera MD) 386
SZOMATOTERÁPIÁK A GYERMEK ÉS SERDÜLŐPSZICHIÁTRIÁBAN (Kálmán János MD) 387
Relaxációs elektrosokk (RES) kezelés 387
Sebészeti beavatkozás 388
Pszichofarmakonok használata 388
Pszichofarmakonok csoportosítása 394
PSZICHOTERÁPIA (Gádoros Júlia MD) 408
VISELKEDÉS ÉS KOGNITÍV TERÁPIA A GYERMEK ÉS SERDÜLŐKORBAN (Vetró Ágnes MD PhD) 414
CSOPORTTERÁPIA GYERMEKEKKEL (Piszker Ágnes) 420
CSALÁDTERÁPIA (Fedor István MD) 424
EGYÉB TERÁPIÁK (Szűcs Edit MD) 431
Játékterápia 431
Hipnózis 432
Relaxációs módszerek 434
HABILITÁCIÓ REHABILITÁCIÓ 437
Speciális nevelés és oktatás (Gyenge Eszter MD) 437
Habilitációs lehetőségek a gyermek- és ifjúságpszichiátriában (Vetró Ágnes MD PhD) 442
Szocioterápiák 445
Munkaterápia 445
Miliőterápia 443
VI. RÉSZ A GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPSZICHIÁTRIA JOGI VONATKOZÁSAI 452
A gyermekek elhanyagolása (Csősz László MD) 452
A gyermekek testi bántalmazása (Csősz László MD) 455
Münchausen-szindróma by proxy (Csősz László MD) 460
A gyermekek szexuális bántalmazása (Csősz László MD) 461
Igazságügyi elmeorvosszakértői feladatok a gyermek- és serdülőkori pszichiátriában (Szilárd János MD PhD) 476
VII. RÉSZ GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI- MENTÁLHIGIÉNÉ, GYERMEK-IDEGGONDOZÁS (Farkasinszky Teréz MD, Vetró Ágnes MD PhD) 488
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem