Fülszöveg
A hazai irodalmi adatok szerint a fejlődési zavarok több mint egyharmadát nem ismerik fel a beiskolázást megelőzően. Számos vizsgálat igazolja, hogy kellő tájékoztatás és oktatás után a szülők saját gyermekeik fejlődésének megfigyelésével, valamint a szülők és az egészségügyi alapellátók közötti kommunikáció fejlesztésével a fejlődési zavarok időbeni felismerése javítható.
A Gyermek-alapellátási útmutató célja, hogy a jelenlegi rendeletszintű szabályozáson tűi a TÁMOP 6.1.4. Koragyermekkori (0-7 év) program kiemelt projekt módszertani fejlesztéseit beépítve egy átfogó képet adjon a védőnő és a házi gyermekor\'os, illetve a vegyes praxisű háziorvos szűréssel kapcsolatos feladatairól.
Az Útmutató felépítésében követi a szűrővizsgálatok gyakorlati megvalósításához szükséges lépéseket egy-egy vizsgálati helyzetben. Az általános bevezetőben a gyermek fejlődési állomásait, az adott kor viselkedésére, játéktevékenységére jellemzőket, majd a szülői megfigyelésen alapuló kérdőívet...
Tovább
Fülszöveg
A hazai irodalmi adatok szerint a fejlődési zavarok több mint egyharmadát nem ismerik fel a beiskolázást megelőzően. Számos vizsgálat igazolja, hogy kellő tájékoztatás és oktatás után a szülők saját gyermekeik fejlődésének megfigyelésével, valamint a szülők és az egészségügyi alapellátók közötti kommunikáció fejlesztésével a fejlődési zavarok időbeni felismerése javítható.
A Gyermek-alapellátási útmutató célja, hogy a jelenlegi rendeletszintű szabályozáson tűi a TÁMOP 6.1.4. Koragyermekkori (0-7 év) program kiemelt projekt módszertani fejlesztéseit beépítve egy átfogó képet adjon a védőnő és a házi gyermekor\'os, illetve a vegyes praxisű háziorvos szűréssel kapcsolatos feladatairól.
Az Útmutató felépítésében követi a szűrővizsgálatok gyakorlati megvalósításához szükséges lépéseket egy-egy vizsgálati helyzetben. Az általános bevezetőben a gyermek fejlődési állomásait, az adott kor viselkedésére, játéktevékenységére jellemzőket, majd a szülői megfigyelésen alapuló kérdőívet ismerteti. A szülői kérdőívet követi a vizsgálati útmutató, mely részletezi a védőnői módszertant a fejlődési mérföldkövek feltüntetésével, a konkrét vizsgálati, megfigyelési metódus leírásával, a figyelemfelkeltő jelek, kivizsgálást igénylő állapotok felsorolásával. Végül az orvosi vizsgálat módszertana tartalmazza a gondos megfigyelést követően elvégzett fizikális és neurológiai vizsgálat menetét.
A vizsgálatok célja minden életkorban az, hogy a szülői és a védőnői megfigyelések ismeretében az orvos értékelje a gyermek fejlettségét, és ha eltérést észlel, felelősségteljes döntést tudjon hozni a további teendőket illetően. A szülők bevonása a gyermek megfigyelésébe, és a gyermekgyógyászati vizsgálatokkal közösen megjelenített védőnői szűrővizsgálati teendőkön keresztül mód nyílik a kommunikáció hatékonyabbá lételére, a közös tevékenység jobb megismerésére, és így az egyes szűrővizsgálatok összhangjának megjelenítésére.
A Gyermek-alapellátási útmutató mellékletei részletesen tárgyalják a védőnő feladatait a szülői kérdőívvel és a rizikókérdőívvel kapcsolatban, valamint a részletes orvosi vizsgálati lapokat az egyes életkorokban. A kötet végén egy összehajtott táblázatban foglaljuk össze a gyermekkorban szükséges összes prevenciós feladat ütemezését.
Vissza