Előszó
Vagy-vagy...
Az iskola vagy gyerekközpontú, vagy tantervközpontú - tanultam annak idején a börtönből szabadult Mérei Ferenctől, aki hozzátette: a diktatúrák iskolája mindig tantervközpontú, a demokráciák gyerekközpontú iskolák kiépítésére törekszenek. Az alternatívák (és a hozzájuk tartozó reformpedagógiák) legfontosabb közös jellemzője, hogy gyerekközpontúak.
Ki vagy te, milyen vagy, hogyan tudom segíteni kibontakozásodat, hogy azzá lehess, akinek a lehetőségeit magaddal hoztad - a halhatatlan lélek vagy a genetika törvényszerűségei szerint? (Kinek-kinek legyen meg a maga hite...)
A gyerekközpontú iskola alapkérdése ezért mindig: módszertani. Metodikai. Mit, mikor és hogyan kell neked tanítanom a te minél teljesebb - és minél szabadabb - kibontakozásodhoz?
Nem eleve van egy tantervem, amit végrehajtok rajtad, mert én akarom megszabni, hogy milyen legyél - hanem azt kérdezem: hogyan tudom megismerni a gyereket, hogyan tudom megismerni az egyes életkorok sajátos szükségleteit, hogy aztán ehhez szabjam az iskolai életet?
Ebben a kötetben ezeknek a kérdéseknek és - módszertani - válaszoknak a sokaságát találja meg az olvasó a mai gyerek és a mai kor szükségletei szerint. Hogyan lehet, hogyan kell a kamaszkoron túl is iskolázni, ha a népesség 70-90%-a jár ezekbe az iskolákba (mint a fejlett államokban), és nem 3-5%-a, mint még a huszadik század elején?
Mert lehet és kell - sőt a legfrissebb kutatások szerint már az is hasznos a társadalom egésze számára, ha minél többen lépnek be felsőoktatási intézményekbe, még akkor is, ha csak egy-két évet végeznek el ott?
Lehet és kell - de persze: másképp!
Erről a másképpről szól gyakorlati példáinak sokaságával ez a gyűjtemény, az alternatív iskolák „jó gyakorlat"-ainak gyűjteménye.
Ez a kötet folytatása és kiteljesítése két megelőző kötetünknek.
Az első volt a Gyerekek, módszerek, nevelők... (alcíme: Moduljavaslatok pedagógusképzők számára, 2004), amely az óvodától az alapozó iskolázáson át tekintett rá a gyerekek életkori szükségleteire és az ezekhez igazodó módszerekre, a második pedig a VAN más megoldás is (alcíme: Alternatív módszerek a középiskolában, 2006).
Mindezt ajánljuk jó szívvel minden kollégának - óvodától iskolákon át az óvónő-tanító-tanárképzőkig.
Vissza