Előszó
A gyerekkönyvtáros: pedagógus. De más feltételek közt, más módszerekkel végzi oktató-nevelő munkáját, mint az általános iskolában dolgozók, akár tanítók, akár szaktanárok, akár napközisek.
A munkafeltételek különbözőségének egyaránt vannak előnyös és hátrányos vonásai. Aki kívülről nézi a gyerekkönyvtárat, azt gondolhatja, hogy könnyű és kellemes dolog tantervi kötöttségek nélkül, elvégzendő tananyag nélkül, kötetlenül foglalkozni a gyerekekkel. A gyerekkönyvtárosok azonban tudják, hogy munkájuknak a pedagógusokénál is nagyobb részét teszik ki a mechanikus, adminisztrációs feladatok: a könyvek rendelése, beosztása, védelme, a kölcsönzés, a nyilvántartás. Ezek mellett viszonylag kevés idő jut a jellegzetesen pedagógiai tevékenységre, a gyerekolvasókkal való személyes beszélgetésre, tanácsadásra s a csoportos programokra.
Ez az arány - vagy inkább aránytalanság - egyes gyerekkönyvtárakban már nyomasztó, ahol például nem ötszáz olvasót kell ellátni egy gyerekkönyvtárosnak, hanem nyolcszázat-ezret, vagy még többet.
A feladatukat jól látó gyerekkönyvtárosok azonban azt is tudják, hogy a mechanikus-adminisztrációs munka is számos alkalmat kínál a megfigyelésre, következtetések levonására. Minden, amit a gyerekkönyvtáros csinál - ha jól csinálja - tartalmi munka. Az olvasókkal való foglalkozás, a csoportos műsorok előkészítése-lebonyolítása természetesen még inkább megkívánja - és fejleszti - az önállóságot, a könyvtárosi kreativitást.
A gyerekkönyvtár - minden gyerekkönyvtár - kísérleti intézménnyé lehet, ahol a napi munkából nő ki elvi kérdések felvetése, megfogalmazása. Az utóbbi években számos budapesti és vidéki gyerekkönyvtáros vállalkozott arra, hogy munkájának egy-egy részterületén kísérletezzen, vizsgálatokat, felméréseket folytasson, s eredményeiről a nyilvánosság előtt is beszámoljon. A Könyvtárosban, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Tapasztalataink című sorozatában, a megyei módszertani kiadványokban számos munkabeszámoló és elemzés jelent meg.
Elérkezett az ideje annak, hogy a gyerekkönyvtárosok módszertani vizsgálatainak, elméleti munkájának nagyobb publikációs lehetőséget biztosítsunk. Ez a gyűjteményes kötet reményünk szerint csak az első lépése ennek a törekvésünknek, s hamarosan újabb hasonló kötetek kiadására is sor kerülhet.
Az itt közölt tanulmányok egy országos pályázat és az 1 971 -72-ben tartott gyerekkönyvtáros tanfolyam eredményeként születtek meg. Az 1972. február 19-én kiküldött felhívás így körvonalazta a pályázat célját: A KMK könyvtártudományi pályázatot hirdet 1972-re; ezzel az OKDT által - utoljára 1967-ben kiírt pályázatokat kívánjuk módosított céllal a formában felújítani.
Vissza