Előszó
Az ACEI (Nemzetközi Gyermeknevelési Szervezet) egy nagy múlttal rendelkező tekintélyes nemzetközi szervezet, mely 2006. áprilisában konferenciát és kiállítást rendezett, egyik bizottsága pedig akciót hirdetett, amelynek keretén belül a világ különböző pontjáról gyűjtenek adatokat. Témájuk címe: Kids Helping Kids: Advocacy For Children By Children.
Céljuk, hogy bemutassák a világ különböző táján élő gyerekek hogyan látják helyüket szűkebb és tágabb világukban. Mi is csatlakoztunk ehhez a munkához.
Munkamódszernek a riportkészítést javasolták. Huszonhat nyolcadik osztályos tanulóval készült riport Magyarországon. Mivel az ACE igen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a világot a maga sokszínűségében láttassa, ezért reményeink szerint hasonló témájú riportok készülnek a világ különböző tájain, így nyújtva lehetőséget az összehasonlításra.
Javaslatunknak megfelelően a beszélgetés a következő négy pillérre épül.
1. Mi a véleményed a következő statisztikáról:
A fejlődő országokban
-minden harmadik gyereknek nincs megfelelő lakhelye,
-minden ötödik gyerek nem jut egészséges ivóvízhez,
-minden hatodik öt év alatti gyerek nem jut megfelelő élelemhez,
-minden hetedik gyerek nem részesül megfelelő orvosi ellátásban,
-minden nyolcadik gyerek nem jár iskolába.
2. Ha beszélhetnél hazád legfontosabb legbefolyásosabb emberével, mit mondanál neki, mire van szüksége a gyerekeknek?
3. Miért kellene, miért lenne jó, hogy a felnőttek meghallják a gyerekek és a fiatalok szavát?
4. Szerinted a gyerekek egyáltalán képesek valamiféle változást előidézni?
Minthogy a gyerekek a beszélgetés első pillanatától kezdve térben hol szűkítették, hol tágították a perspektívát, így kialakult egy másik, az előzőt kiegészítő, azzal szinte párhuzamosan váz, ami tulajdonképpen kontrollkérdéseknek is tekinthetők:
1. A ti országotok gyerekei milyen problémákkal küzdenek?
2. Mire van a gyerekeknek szüksége bárhol a világon?
3. Ismersz olyan nemzetközi szervezetet, amelyik kimondottan a harmadik világban élő gyerekek helyzetén szeretne javítani?
4. Ti milyen akcióban vesztek részt, hogyan segítetek más gyerekeken?
Önök mit válaszolnának? Vajon mit válaszoltak a gyerekek? Mennyire hasonlóak az Önök és a gyerekek válaszai?
Kérem, tartsanak szünetet, és fordítsanak a válaszadásra pár percet. Ha ezt a játékot komolyan vették, akkor azt is belátják, milyen nehéz gondolatainkat szavakba önteni. Ez riportkönyv, ahol gondolatok és érzelmek kavarognak. A mondatokat nem írók csiszolgatták, javítgatták, fogalmazták újra és újra. Az elhangzottak lejegyzésekor a szövegen, ha kellett, kizárólag a közérthetősége kedvéért változtattam.
Előre csak annyit mondtam a gyerekeknek, szeretnék beszélgetni velük, a véleményüket kikérni néhány kérdésben. Ez nem felelet vagy vizsga, itt nincs egyetlen helyes válasz, arra se gondoljanak, vajon mit szeretnél hallani. Az a jó válasz, amit ők annak tartanak. Noha a gyerekekkel külön -külön beszélgettem, egymással közben nem találkozhattak, a riportokban mégis igen hasonló gondolatok ismétlődnek, ami komoly jelzés nekünk, felnőtteknek.
A riportok egy kisváros osztályközösségében készültek. Máshol, mást mondanának hangsúlyoznának a gyerekek? Nem tudom.
Mint szülőt és pedagógust engem a válaszok mélyen érintettek. Hatásuk nem múlt el nyomtalanul. Így voltak ezzel a beszélgetéssel a gyerekek is. Célunk közös: felnőttekhez fordulni, hogy meghallják a gyerekek szavát.
Úgy határoztunk, hogy a beszélgetéseket könyv alakban jelentetjük mg, és ha vállalkozásunkat anyagi siker is koronázza, akkor azt az összeget gyerekek megsegítésére fordítjuk. Gimnazisták is csatlakoztak hozzánk, akik képi eszközökkel fejezték ki gondolataikat.
Ez a könyv nem könnyed szórakoztató olvasmány, de hiszem, hogy érdemes végigolvasni. Ez nem regény. azt javaslom olvasgassák úgy, hogy tartsanak közben szünetet, nézegessék a képeket, de ne akarjanak "túl lenni az egészen"
Talán a riportok hatására kicsit másként szólunk a körülöttünk lévőkhöz, talán el is beszélgetünk velük.
Vissza