Előszó
Hogyan tanuljuk a történelmet?
A felnőttoktatásban történelmet eredményesen tanulni csak igen módszeres és céltudatos munkával lehet. A tanulásnak két alapja van: a tankönyv és a tanári...
Tovább
Előszó
Hogyan tanuljuk a történelmet?
A felnőttoktatásban történelmet eredményesen tanulni csak igen módszeres és céltudatos munkával lehet. A tanulásnak két alapja van: a tankönyv és a tanári magyarázat. E kettő segítségével, otthoni elmélyült munkával lehet az anyagot elsajátítani.
A jelen tankönyv arra törekedett, hogy az önálló, otthoni munkát a legmesszebbmenően elősegítse - természetesen a tanári munkát helyettesíteni nem tudja, de nem is akarhatja.
A tanulásnak általában - nemcsak a történelemnél - három fokozata van. Az első a tananyag megértése. A történelemben azonban nem puszta megértésről van szó, hanem arról is, hogy megpróbáljuk a múltat mint való életet elképzelni és így megérteni. Semmi esetre sem puszta tények és adatok rögzítéséről van szó, hanem a tények és adatok által ábrázolt történelmi folyamat, az események közötti összefüggések, a való élet megismeréséről. Ha eddig a felismerésig eljutottunk, az még nem jelenti azt, hogy megtanultuk a történelmet.
A második fokozat ugyanis az, amikor máj: nemcsak „értjük" a történelmet, hanem meg is tanuljuk, vagyis az adatokat és tényeket jól megjegyeztük, annyira, hogy segítségükkel a múlt eseményeinek folyamatát biztosan fel tudjuk idézni.
Az igazi felkészülés harmadik foka az, amikor nemcsak értjük, nemcsak tudjuk a történelmet, hanem el is tudjuk mondani, vagyis a felidézett történelmet szavakkal is ki tudjuk fejezni.
Vissza