A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyakorlókönyv (példatár) az összhangzattan tanitásához

Elemzésre szánt gyakorlatokkal és teljes leckegyűjteménnyel/A zeneszerzés mint főtanszak előkészítő, a zeneelmélet mint melléktanszak első osztályának tananyaga

Szerző

Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím: Rozsnyai Károly kiadása
Kötetszám: 1578
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kotta. Írta Molnár Antal az Orsz. Magy. Kir. Zeneművészeti Főiskola tanára.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai összhangzattan elsősorban azokat a hangzatkötéseket tanítja, melyek a klasszikusok (főképp a három bécsi klasszikus: Haydn, Mozart, Beethoven) zenéjében előfordulnak. Minthogy a tanítás... Tovább

Előszó

Az iskolai összhangzattan elsősorban azokat a hangzatkötéseket tanítja, melyek a klasszikusok (főképp a három bécsi klasszikus: Haydn, Mozart, Beethoven) zenéjében előfordulnak. Minthogy a tanítás sikere érdekében énekkarra írt példákra van szükség, vagyis olyanokra, amelyekben a szólamok természetüknél fogva aránylag egyszerű lépésekben mozognak, a klasszikusok pedig legfőképp a hangszeres irodalmat művelték, az iskolai összhangzattan mintegy kivonatát adja a klasszikusoknál tapasztalt hangzatkötések lehetőségeinek. (Romantikus irányú példái szintén úgy vannak megválasztva, hogy ezek kötései a klasszikusoknál előforduló lehetőségekkel ne ellenkezzenek.) Ily módon az összhangzattan u.n. szigorú stílusát kapjuk; ezt elsősorban az érzékeny hangok törvényszerű kezelése és a szólamok közt való tilos párhuzamok kerülése jellemzi.
Érzékeny hangok az olyanok, melyek a négyszólamú énekkarban nem kettőzhetők és mozgásuk bizonyos pontosan meghatározott,változatlan föltételek közt megy végbe (vezérhang, szeptimhang, alterált hang, késleltető hang). A párhuzamos nyolcad- és tiszta-ötöd- menetek elkerülése pedig a kórus reális ének- szólamainak mozgásbeli önállóságát biztositja. Minthogy az érzékeny hangok és a tiltott parallelek törvényszerű kezelése a többszólamú zene történelmi kialakulására utal és a legtermészetesebb, ennélfogva a szigorú stilus alapozza meg legjobban a zenetanuló többszólamú ismereteit. A romantikus zeneköltés harmoniavilágába bevezető tankönyv (pl. a Louis - Thuille - féle) csak akkor ajánlható, ha a szigorú összhangzattan előzőleg vérévé vált a növendéknek.
Az összhangzattan gyakorlat - irodalma, a tanuló képességeihez alkalmazkodván, apró zenei formákon és fokozatos rendszerezéssel mutatja be az összhang-kötéseket. Ezek a miniatűr-darabok meglehetősen mostoha gyermekei voltak mostanáig a paedagogiai zeneirodalomnak. Ellentétben a nagyobb formákkal dolgozó etude - irodalommal, hol Fiorillo-tól Liszt-ig és Bartók-ig remekműveket alkottak a mesterek, az összhangzattan-gyakorlat apró műformájának művészi módon való kiépitését legnagyobbrészt elmulasztották. Sajnos a szakmába vágó elterjedtebb munkák példái többnyire belső élet híján szűkölködnek és inkább csak akkord-kötések konglomerátumát nyújtják, semmint oly élő szervezetet, melynek organikus fölépítéséből következményként folynak maguk a kötések. Vagyis többnyire hiányzik belőlük a zene megtermésének legfőbb mozgatója, a belső kinetikai energia, mely a lélek mélyéből a dallamot és összhangot fölszinre veti (1. a kinetikai energia kérdésére nézve Ernst Kurth idevágó munkáit). Az általunk ismert könyvek közül csak Joh. Schreyer (1905), N. Rimsky-Korssakoff (német kiad. 1893), Ivan Knorr (1903) és F. Bölsche (1911) összhangzattanai érnek el többé-kevésbbé művészi megoldást. Vissza

Tartalom

I. Rész. Hangzatkötések diatonikus hangokkal.
I.fejezet. Főhármashangzatok alapállásban 8
Basszusok kidolgozása 9
II. fejezet. Fő- és mellékhármashangzatok dúrhangnemekben 12
Basszusok kidolgozása (1. Szabályos menetekkel) 12
2. Kivételes menetekkel 14
Szopránok összhangositása 17
III. fejezet. Fő- és mellékhármashangzatok mollhangnemekben (1. Harmonikus moll) 18
Basszusok kidolgozása 18
Szopránok összhangositása 20
2. Melodikus moll (basszusok kidolgozása) 21
IV. fejezet. Szexthangzatok alaphang-kettőzéssel és zárlati quartszexthangzat 22
Példák elemzése 22
Basszusok kidolgozása 24
V. fejezet. Szexthangzatok kivételes kettőzéssel és átmenő-fajta quartszexthangzatok 27
(1. Csak II. és VII. fokon kivételes kettőzés)
Basszusok kidolgozása 28
2. Bármely fokon lehet kivételes kettőzés 30
Basszusok kidolgozása 32
Példák elemzése 37
Példák melodikus mollban 39
Szopránok összhangositása 7 40
VI. fejezet. Domináns-szeptimhangzat alapállásban, szabályos föloldással 42
Basszusok kidolgozása 43
Szopránok összhangositása 46
VII. fejezet. Domináns-szeptimhangzat megfordításban, szabályos föloldással 47
Basszusok kidolgozása 47
Szopránok összhangositása 51
VIII. fejezet. Domináns-szeptimhangzat elodázott föloldással . 52
Basszusok kidolgozása 52
IX. fejezet. A II. fok szeptimhangzata és ennek megfordításai 53
Basszusok kidolgozása 54
X. fejezet. Mellékszeptim-hangzatok alapállásban, kadenciális föloldással (1. Dúrhangnemekben)
Basszusok kidolgozása 58
2. Mollhangnemekben 60
Basszusok kidolgozása dl
XI. fejezet. Mellékszeptim-hangzatok megfordításai, kadenciális föloldással 64
Basszusok kidolgozása 65
XII. fejezet. Mellékszeptim-hangzatok és megfordításaik különféle föloldással 69
Basszusok kidolgozása 69
Melodikus mollban 73
XIII. fejezet. Vegyes példák elemzése 74
XIV. fejezet. Számozatlan basszusok kidolgozása 78
XV. fejezet. Tág fekvés [a) Csakis tág fekvés] 82
b) Szűk- és tágfekvés váltakozása
1. Adott -basszus és szoprán 85
2. Adott fölső három szólam 91
c) Szopránok összhangositása (1. Adott basszussal) 93
2. Csupán adott szopránnal 95
II. Rész. Alteráció és moduláció (hangzatkötések kromatizált hangokkal).
XVI. fejezet. Alteráció, mint díszítő kromatika 98
Basszusok kidolgozása 102
XVII. fejezet. Rövid kitérések rokon hangnemekbe alteráció útján 105
Basszusok kidolgozása 107
XVIII. fejezet. Moduláció (hangnemváltozás) 111
Basszusok kidolgozása és a modulációk megjelölése 112
XIX. fejezet. Vegyes példák elemzése J1J
XX. fejezet. Számozatlan basszusok
XXI. fejezet. Szopránok összhangositása 121
III. Rész. Plguráció (a szólamok ritmikus élénkítése) és orgonapont.
XXII. fejezet. Figuráció. A. Késleltetések és előlegezések. 1. Szabályos föloldással
[a) csupán egy szólam késik vagy siet] 127
Basszusok kidolgozása 130
b) Egy vagy több szólam késik 133
Basszusok kidolgozása 134
c) Szopránok számozatlan basszussal 135
2. Rendkívüli föloldású késleltetések 138
Basszusok kidolgozása 142
B. Átmenő- és váltó-hangok 146
Basszusok kidolgozása 151
XXIII. fejezet. Orgonapont 156
Összefoglalás.
XXIV. fejezet. Általános hangzat-elemzés (példák mesterektől) 158
XXV. fejezet. Szopránok összhangositása 165
Függelék. A hangzatok kivételes funkciói 171

Molnár Antal

Molnár Antal műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár Antal könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem