Előszó
Hogyan dolgozzuk fel a könyv gyakorlatait és feladatait?
A következő gyakorlatok és feladatok szorosan kapcsolódnak a "Német szakszöveggyűjtemény III. évf. közlekedési szakos hallgatók részére"...
Tovább
Előszó
Hogyan dolgozzuk fel a könyv gyakorlatait és feladatait?
A következő gyakorlatok és feladatok szorosan kapcsolódnak a "Német szakszöveggyűjtemény III. évf. közlekedési szakos hallgatók részére" (Tankönyvkiadó, 1964) c. tankönyv szövegeihez, azok sorrendjét követik. Egy részük órán dolgozandó fel, más részük ismétlő gyakorlatokat és feladatokat képeznek a házi olvasmányok (Pflichtlektüren) feldolgozásához.
Az egyes szövegegységekhez kapcsolódó gyakorlatok és feladatok a következő részekre tagozódnak:
1. Szószedet (Vokabeln): ez részben a szöveg megértését, fordítását segíti elő, ezen túlmenően azonban a szókincs állandó bővítését, pontos rögzítését szolgálja. Ezért ezekben a sző jegyzékekben nemcsak az egyes szavak alapalakját találjuk meg, hanem problematikus esetekben - főleg idegen eredetű szavaknál - a szavak hangsúlyát, a kiejtést (pl. Rangierbahnhof, g = zs), a képzett szavak gyökérszavát, az összetett szavak összetevő alkatrészeit, az ugyanazon gyökérből képzett ismertebb szavakat, rokon értelmű szavakat, kifejezéseket stb. A részletes és egyéni tudás szerint megválogatott szójegyzéket mindig le kell írni, mert az írás a szavak tanulásának egyik formája.
2. A szókincsgyakorlásul szolgáló szócsoportok (Wortgruppen zur Wortschatzübung) elsősorban az egyes témák szakkifejezéseinek egyes csoportjait foglalja össze. Ezekkel a tematikus szócsoportokkal különféle gyakorlatokat végezhetünk, de az erre vonatkozó utasítást nem adtuk meg minden egyes csoportnál, mert lényegében ugyanazt kellett volna újra és újra ismételnünk. Órán és tanulás közben az egyes szakkifejezés,csoportok kiegészítendők a csoporthoz tartozó, de az adott szövegegységben elő nem forduló, esetleg már tanult kifejezésekkel; az egyes szavakkal, kifejezésekkel mondatokat alkotunk, ezekre a feldolgozott szöveg mondatai adnak mintát; az összetett szavakat alkotó elemeik felhasználásával megmagyarázzuk, az igék vonzatait különféle bővítményekkel gyakoroljuk stb. Az egyes tematikai csoportok arra is felhasználhatók, hogy velük az egyes témákról összefüggően beszéljünk vagy fogalmazást írjunk.
Vissza