Előszó
A reformpedagógia reneszánszaként egyre inkább elterjedőben levő projektek általi tanítás egy új oktatási szemlélet mielőbbi meghonosodásának igényét jelzi az iskolarendszer minden szintjén, mind az oktatásirányítás, mind a pedagógusok körében. Az új szemlélethez - amely az oktatási tartalmakban jórészt a fejlesztés eszközét és nem kizárólagos célját látja; nem a követelményekre, hanem a gyermekekben meglévő lehetőségekre, különbözőségekre és szükségleteikre helyezi a hangsúlyt - új tananyagtartalmakat, új módszereket, új tantárgyi szerkezetet kell biztosítani. Legfőképpen pedig fel kell készíteni az új kihívásokra a pedagógusokat és a pedagógusjelölteket. A kötet által egyik fő célunk éppen ebben a felkészülésben, a mindennapok gyakorlati kérdéseiben, a kihívások pedagógiájának megélésében segítséget nyújtani a gyakorló kollégák számára.
Amint a címben is jeleztük, gyakorlatközeibe kerül a kötetben a projektmódszer óvodai alkalmazása. Célunk megvalósítása érdekében 2011 májusában pályázati felhívást intéztünk a romániai magyar óvodapedagógusokhoz. Olyan gyakorló óvodapedagógusok jelentkezését vártuk, akik integrált tevékenységeik során rendszeresen alkalmazzák a projektmódszert, s erről írásban be is tudnak számolni. Előnyben részesítettük az egyéni pályázatokat, de intézmények pályázatát is elfogadtuk. Az óvodai tanterv hat integrált témakörébe illeszkedő eredeti projekttémák kidolgozását vártuk. Felhívásunkra hat megyéből (Kolozs: 8, Szatmár: 5, Hargita: 28, Kovászna: 3, Bihar: 3, Maros: 6) összesen 53 alaposan kidolgozott pályamunka érkezett be. A XXI. század modern technológiája lehetővé tette, hogy kisebb települések pedagógusaihoz is eljuthasson a pályázati felhívás híre, s így ők is bemutathatták munkájukat. A hat megye nagyobb városaiból, illetve kisebb településekről is - Csíkszentdomokos, Parajd, Nyárádremete, Ditró, Magyarszovát, Szamosújvár, Atya stb. - érkeztek projektek. A legkedveltebb témák a meséhez, az őszhöz (a gyümölcsökhöz) és a környezetvédelemhez kapcsolódnak.
A szakszerűen összeállított projektek segítséget nyújthatnak azok számára, akik pályakezdő pedagógusokként még bátortalanok, bizonytalanok. Azt sem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy - habár a projektpedagógia sikerének titka az alapos dokumentáció összeállítása -, a lényeg mégsem a szép papírmunka, hanem a megvalósítás, a gyermekek által megélt élmény, a valódi tapasztalati tanulás. A projektmunkákhoz csatolt sok-sok fénykép bizonyítja, hogy az erdélyi magyar óvodákban gyermekeink szép élményekben részesülnek. Köszönet illeti ezért a lelkes óvónőket!
Vissza