1.060.345

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyakorlati tanfolyamszervezés a vezetőképzésben

Tanfolyami jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Vezetőképző Központ
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 125 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egyetlen személy, aki egy tanfolyamot - esetünkben vezetőképző tanfolyamot - születésétől befejezéséig, elhatározásától a tanulságok levonásáig végigkísér, aki a tanfolyam mindazon... Tovább

Előszó

Az egyetlen személy, aki egy tanfolyamot - esetünkben vezetőképző tanfolyamot - születésétől befejezéséig, elhatározásától a tanulságok levonásáig végigkísér, aki a tanfolyam mindazon „aprómunkájáért" felelős, amelyeken annak légköre kiforrhat vagy elromolhat, amelyek a tanfolyam sikerének feltételrendszerében gyakran megfogalmazottan nem is szerepelnek; a tanfolyamszervező. Szerepük, funkciójuk bentlakásos tanfolyamokon fokozott jelentőségű.
Ez a jegyzet a tanfolyamszervezés eddigi specifikus tapasztalatai közül kíván néhányat - az OVK Módszertani Önálló Osztálya 1979-ben előkészített tervezői tanfolyama tematikájára támaszkodva - az érdeklődők rendelkezésére bocsájtani. Emellett megfogalmaz a vezetőtovábbképzés didaktikájához szorosan kapcsolódva, azt ez eddig ilyen szempontból feldolgozatlan területre kiterjesztve, olyan elméleti vonatkozásokat is, amelyek az elsősorban gyakorlati célú jegyzetanyagot hivatottak a szükséges helyeken alátámasztani.
A tematika nem teljes. Néhány olyan tárgykört, amelyről megfelelő, és a tanfolyamszervezők által jól használható, az OVK módszertani jegyzetei között megjelent szakirodalommal rendelkezünk, ez a jegyzet nem tárgyal. A közzétett anyaggal való összhangot az biztosítja, hogy az a rendelkezésre álló szakirodalom a szerzők tollából származik. így itt utalunk arra, hogy a módszertani ismeretek, a didaktikai alapelvek, - közöttük kiemelten az eredménymérés - tekintetében a csatolt irodalomjegyzékekben a tárgykörök iránt mélyebben érdeklődők a jegyzet anyagában kifejtetteknél megfelelő bővebb eligazodáshoz juthatnak. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
ELSŐ RÉSZ: A GYAKORLATI TANFOLYAMSZERVEZÉS ELMÉLETI MÓDSZERTANI KÉRDÉSEI 11
I. fejezet: A TANFOLYAM TARTALMI ELŐKÉSZÍTÉSE: A CÉL- ÉS FELADATRENDSZER KIALAKÍTÁSA 11
I. A CÉL ÉS FELADAT KIALAKÍTÁSÁNAK SZOKÁSOS ÉS LEHETSÉGES KIINDULÓPONTJAI 11
1. A szükségletek 12
2. A tartalom 13
II. TISZTÁZANDÓ TOVÁBBI SZEMPONTOK 15
1. A célok rangsora 15
2. A célok feltárásának eljárásai 15
3. Mire vonatkozzék a cél- és feladatrendszer? 15
4. Kire vonatkozzék a cél- és a feladat? 18
III. A GYAKORLATI TEENDŐK ÖSSZEGEZÉSE 19
Irodalom 21
II. fejezet: A DOKUMENTUMOK KÉSZÍTÉSE 23
I. A TANFOLYAM TEMATIKÁJA 23
II. A PROGRAM 27
III. AZ ÓRAREND 28
IV. A TANKÖNYV ÉS A JEGYZET 32
1. A tankönyv illetve a jegyzet fogalma 33
2. A tankönyv funkciói és típusai 34
3. A tankönyv didaktikai-metodikai jellemzői 37
4. Az oktatásszervező feladatai a tankönyvvel és a jegyzettel kapcsolatban 40
a) A tankönyvírási, átdolgozási megbízással kapcsolatos munkák 41
b) A tankönyvek felülbírálása 42
c) Válogatás és szerkesztés 42
V. OKTATÁSI SEGÉDANYAGOK 43
1. Programozott tananyagok 43
2. A feladatlapok 45
3. Szöveggyűjtemények 48
4. Tájékoztatók, útmutatók a résztvevők számára 49
Irodalom 50
I. A FOGLALKOZÁS CÉLJA ÉS A FOGLALKOZÁS MÓDJA 51
II. A SZEMLÉLTETÉS ÉS KÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉRVÉNYŰ ELVEI 52
1. A tudattartalom formálásának igénye 52
2. Konkrétság és elméletigényesség 53
3. A foglalkozásvezető irányító szerepe és a résztvevők aktivizálásának összefüggése 55
4. A gazdaságosság alapelve 55
III. A SZEMLÉLTETÉST MEGHATÁROZÓ KÉPZÉSI TÉNYEZŐK 57
1. A képzés tényezői 57
2. Az eszközhasználatot direkt módon meghatározó módszerek 58
IV. ÖSSZEGEZÉS 59
Irodalom 60
IV. fejezet: A KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS SZÜKSÉGESSÉGE ÉS LEHETŐSÉGE A TANFOLYAMI TOVÁBBKÉPZÉSBEN 61
I. HELYZETKÉP 61
II. A RÉSZTVEVŐ ÉS A TANFOLYAM KÖZÖSSÉGE 62
1. A tanfolyami közösség helye a személyiségre ható tényezők között általában 62
2. A tudatos tanfolyami hatásrendszer növelésének elméleti alapjai 63
III. A KITŰZHETŐ KONKRÉT FELADATOK EGY-EGY TANFOLYAMON 64
IV. A TANFOLYAMI HATÁSOK, FELTÉTELEIK ÉS FORMÁIK 65
1. A tanfolyami hatások típusai és feltételei 65
2. A közösség- és személyiségfejlesztés formái a kezdeményező szerint 66
a) Tanfolyamvezetői kezdeményezések 67
b) Az oktatók és a tanfolyamvezető által kezdeményezett alkalmak 71
c) Az oktatók által kezdeményezett alkalmak a képzés keretében. 74
d) Alkalmak a résztvevők kezdeményezései szerint 76
V. FELADATOK A TÉMA GYAKORLATI FELDOLGOZÁSÁHOZ 77
Irodalom 78
V. fejezet: TANFOLYAMZÁRÁS, JELENTÉSKÉSZÍTÉS 79
I. A TANFOLYAMZÁRÁS ÉS JELENTÉSKÉSZÍTÉS HELYE, FUNKCIÓJA 79
II. FELKÉSZÜLÉS A ZÁRÁSRA ÉS A JELENTÉSKÉSZÍTÉSRE 81
III. A ZÁRÁS ÉS JELENTÉSKÉSZÍTÉS ÖSSZEGEZŐ VÁZLATA 88
1. A záró értékelés 88
a) A megbeszélés céljának ismertetése 88
b) Viszonyítás a nyitásnál mondottakhoz 88
c) Tartalmi elemzés 88
d) A résztvevőknél elért eredmény elemzése 89
e) Saját munkánk elemzése 89
f) Javaslatok, tanácsok 90
g) A résztvevők véleménye és a közös megbeszélés 90
2. Szempontok a jelentéskészítéshez 91
a) Statisztikai adatok a tanfolyamról 91
b) A tanfolyam céljai 91
c) A tanfolyam tartalmi kérdései 91
d) A résztvevők elért eredményei 91
e) Módszerek 91
f) Az oktatók munkája 91
g) Munkafeltételek 92
h) Szervező munkák 92
i) Továbbfejlesztési javaslatok és kérdések 92
Irodalom 92
MÁSODIK RÉSZ: SEGÉDLETEK ÉS MELLÉKLETEK 93
SEGÉDLETEK:
1. Forgatókönyv „A tanfolyam tartalmi előkészítése, a cél- és a feladatrendszer kialakítása" c. téma közös feldolgozásához (Az I. fejezethez) 95
2. Tájékoztató az OVK oktatástechnikai eszközeiről és használatukról (A III. fejezethez) 99
3. Szemléltetés a gyakorlatban (A III. fejezethez) 105
4. Tanfolyamnyitás. Forgatókönyv. (A IV. fejezethez) 108
5. Tanfolyamzárás. Forgatókönyv (A IV. fejezethez) 110
6. Esti beszélgetés. Esetpélda (A IV. fejezethez) 112
7. Előadókiválasztás. Esetpélda (A IV. fejezethez) 113
8. Értekezleten. Esetpélda (A IV. fejezethez) 114
9. Gyakorlat a „Zárás és jelentéskészítés" c. témához. (Az V. fejezethez) 115
MELLÉKLETEK:
1. A képzési tényezők és meghatározó feltételek összefüggésrendszere (Folyamatábra) 117
2. Az oktatástechnikai eszközökkel megoldható didaktikai feladatok (Táblázat) 118
3. Az információszerzés a mindennapi életben (Adatok) 119
4. A módszerek eszközvonzatai (I. táblázat) 120
5. A módszerek eszközvonzatai (II. táblázat) 121
6. Előadói stílus (Táblázat) 122
7. Eredmény mérés. Folyamatábra 123
8. A hatékonyságvizsgálat lehetőségei a módszerek egzaktsága szempontjából (Táblázat) 124
9. A didaktika rendszere (Folyamatábra) 125
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem