Bevezető | 5 |
Tartalomjegyzék | 8 |
Csúri Ákos: Médiaismeret | 15 |
Az információ | 15 |
A társadalom jelrendszerei | 15 |
Az emberi beszéd kezdetei | 16 |
Az információ szerepe a társadalomban | 20 |
Milyen információk áramolnak a csatornákban? | 22 |
A kommunikáció | 24 |
Mi a kommunikáció? | 24 |
Az információ forradalmai | 30 |
A beszéd | 30 |
Az írás | 32 |
A könyvnyomtatás | 33 |
A nyomósajtó | 36 |
A gróftól az asztalosig | 36 |
Újítás teljes gőzzel | 38 |
Rotációs gép | 38 |
Offset | 40 |
Gépi szedés | 41 |
A sorszedőgép | 42 |
A fényszedés | 44 |
Az újság létrejötte | 48 |
Az újságlevelek | 48 |
Száz év alatt a kézisajtótól a színes napilapokig | 49 |
Írott magyar sajtó egykor és ma | 53 |
A magyarországi sajtó első lépései: a nyomtatott újságlevelek | 53 |
A kuruc sajtó - Magyar Mercurius | 53 |
A hazai hírlapirodalom a felvilágosodásig | 54 |
Magyar Hírmondó - a felvilágosodás magyar sajtója | 57 |
Felvilágosodás és reformkor között | 59 |
A reformkori magyar sajtó (1830-1848) | 61 |
A Jelenkor (1832-1848) | 62 |
Kossuth Lajos kéziratos lapjai | 63 |
A kor folyóiratai | 65 |
A kor legjelentősebb lapja: a Pesti Hírlap (1841-1849) | 69 |
A magyar média jelenlegi felosztása | 73 |
A Magyar Távirati Iroda (MTI) | 73 |
Országos napilapok | 73 |
Magyar Hírlap | 74 |
Népszava | 74 |
Magyar Nemzet | 75 |
Népszabadság | 76 |
Új Magyarország | 78 |
Bulvárlapok | 78 |
Mai Nap | 79 |
Kurír | 80 |
Blikk | 80 |
Az elektronikus média | 81 |
A távközlés forradalma | 81 |
A rádió és a televízió kezdetei | 86 |
A rádió | 86 |
A televízió | 91 |
A számítógép forradalma - az Internet | 95 |
Elektronikus médiumok | 99 |
Közszolgálati médiumok | 102 |
Városi televíziók | 104 |
Kereskedelmi rádióadók | 105 |
A médiatörvény | 106 |
Miért volt és van szükség médiatörvényre? | 106 |
A médiatörvény alapelvei | 108 |
ORTT és a kuratóriumok | 110 |
Eladó frekvenciák | 111 |
Média és politika | 112 |
Beszélgetések volt tévés vezetőkkel | 112 |
Közszolgálatiság | 142 |
A közszolgálatiság tartalmi meghatározása | 142 |
A közszolgálatiság dilemmái a médiatörvény után | 144 |
A közszolgálati műsorszórás | 145 |
Médiaetika | 147 |
A műsorkészítés etikai irányelvei a Magyar Televízióban | 147 |
Gyakorlati jótanácsok | 166 |
Kommunikáció a médiával | 166 |
Kommunikáció a média képviselőjével | 169 |
Kommunikáció a média közönségével | 170 |
A döntéskényszer | 171 |
Illich Lajos: Filmkultúra | 173 |
A film őstörténete | 173 |
A film születése | 173 |
Az előzmények | 173 |
A fénykép fejlődése | 175 |
Megmozdulnak a fotográfiák | 176 |
A Lumiére-fivérek | 180 |
Az első filmek, az első filmesek | 183 |
Új iparág születik | 183 |
Franciaország - A Pathé-fivérek és Georges Méliés | 183 |
Egyesült Államok | 186 |
A kezdeti filmgyártás Európa más részeiben | 188 |
A film nyelve, avagy kísérletek a képi eszközökkel | 189 |
Mutatványból műfaj | 189 |
Szerepet kapnak az új technikák | 190 |
Az első filmbotrányok | 192 |
A film technikája - Hang és kép | 193 |
A kezdeti technológia, a nagy szabadalmak | 193 |
A hanghoz vezető út | 195 |
Hangzóból-hangos | 198 |
A színesfilm megjelenése | 205 |
A filmkészítés technikai eszközei | 210 |
Trükktechnika | 216 |
Képformátumok | 220 |
Elkészül egy film | 223 |
Az ötlet megszületésétől a forgatásig | 223 |
A producer | 223 |
A forgatókönyvíró | 224 |
A rendező | 225 |
A forgatási utómunkálatok | 226 |
Filmforgalmazás | 228 |
Filmforgalmazás a hőskorban | 228 |
Hollywood kiterjeszti karjait | 229 |
Filmforgalmazás az új technológiák tükrében | 231 |
Filmstúdiók | 233 |
A hollywood-i stúdió rendszer | 233 |
A Fekete Marika | 233 |
A rendszer kialakulása | 234 |
Az ötösfogat | 235 |
A szakszervezetek szerepe | 235 |
A stúdió rendszer alkonya | 236 |
A stúdiók rövid története | 237 |
Paramount Pictures | 237 |
Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) | 238 |
RKO Pictures | 240 |
Warner Brothers | 242 |
20th Century-Fox | 244 |
United Artists | 246 |
Columbia Pictures | 247 |
Universal Pictures | 249 |
Újabb stúdiók | 250 |
Műfajismeret | 256 |
Filmhíradó, dokumentálás, propaganda | 256 |
Filmhíradó | 256 |
Dokumentumfilm, propagandafilm | 258 |
Játékfilm | 262 |
Katasztrófafilm | 262 |
Western | 264 |
Akciófilm | 266 |
Horror és egyéb ijesztgetések | 268 |
Tudományos-fantasztikus filmek (science fiction) | 271 |
Vígjáték | 273 |
A musical | 275 |
Film noir | 277 |
Az animációs műfaj | 279 |
Az első animációk | 281 |
Walt Disney - Az amerikai animáció fénykora | 282 |
Amerikai árnyékában - Animáció hazánkban | 284 |
Japán sajátos úton jár | 286 |
Számítógépek az animáció fejlődésében | 286 |
Amerika visszavág | 287 |
Filmek és földrészek | 289 |
Magyarország | 289 |
Az európai filmgyártás | 294 |
Franciaország | 294 |
Olaszország | 297 |
Oroszország (Szovjetunió) | 299 |
Svédország - Ingmar Bergman | 302 |
Filmről híres más országok | 303 |
India | 303 |
Japán | 303 |
Hollywood | 304 |
A filmfesztiválok világa | 306 |
A cannes-i filmfesztivál | 307 |
Az Amerikai Mozgókép Művészeti és Tudományi Akadémia (A. M. P. A. S.) | 308 |
Az Akadémia díja: az Oscar | 309 |
Források | 311 |
Név- és tárgymutató | 313 |